Geplaatst op: 30-08-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

ABN AMRO pleit voor verlenging steun aan reisbranche

ABN AMRO pleit voor verlenging steun aan reisbranche
Afbeelding van Pexels via Pixabay

De zwaar getroffen reisbranche krijgt steun uit onverwachte hoek voor het pleidooi na kwartaal drie de steunmaatregelen voor de branche te verlengen. Experts van ABN AMRO stellen dat met herstel in zicht het verlengen van de steunmaatregelen zinvol is. Zeker omdat reisbedrijven een stevige bijdrage aan de Nederlandse economie leveren. Brancheorganisatie ANVR ziet hiermee haar visie bevestigd en dringt er bij het kabinet op aan de steun aan de reissector, die het door de coronapandemie al 1,5 jaar zwaar te verduren heeft, te verlengen.

Aan de buitenlandse reizen gaven alle Nederlanders in 2019 samen 24,3 miljard euro uit. Van dat bedrag bleef 6,4 miljard euro in eigen land. Met die 6,4 miljard euro leveren ondernemingen die zich richten op buitenlandvakanties een serieuze bijdrage aan de Nederlandse economie.  Deze bijdrage komt niet uit de lucht vallen, maar is het gevolg van een decennialange ontwikkeling. De pandemie heeft echter roet in het eten gegooid. Vorig jaar namen de bestedingen aan buitenlandvakanties met 60 procent af, rapporteerde het CBS in augustus. De Nederlandse economie liep hierdoor volgens ABN AMRO 3,8 miljard euro mis. 

Dieptepunt gepasseerd

Hoe zich dat in 2021 ontwikkelt, laat zich lastig voorspellen maar de experts van de bank verwachten wel dat het dieptepunt is gepasseerd. Dat Nederlanders graag weer op vakantie naar het buitenland willen gaan, blijkt keer op keer als na versoepelingen  de branche met een boekingshausse wordt geconfronteerd. Helaas zorgt het grillige beleid steeds weer voor inzakkende boekingen. Ervaringen in de Verenigde Staten laten zien dat het reisgedrag zich snel herstelt nadat beperkingen worden opgeheven. In Nederland blijkt uit onderzoek van GfK en ANVR dat de meeste reizigers de komende drie jaar even vaak op vakantie naar het buitenland verwachten te gaan als in de afgelopen jaren. Dan zijn reisbedrijven hard nodig om dat te faciliteren. Een reisbranche die nu al 11 procent kleiner is dan voor corona onder andere door het faillissement van D-reizen en reisagenten die moesten stoppen omdat ze geen TVL kregen. Over het naderende winterseizoen is ABN AMRO positief.  Wanneer de beperkingen voor buitenlandvakanties gematigd blijven, is deze winter een omzet van 80 procent van die voor de pandemie een realistische verwachting.

Zonder steun lukt het niet

Ook volgens Walter Schut, adjunct-directeur van ANVR is herstel in zich maar lukt het zonder steun niet: "Bedrijven hebben in de afgelopen 1,5 jaar er alles aan gedaan om het hoofd boven water te houden; gereorganiseerd, extra hypotheek genomen, pensioenen ingezet, etc. Het zou, volgens de onderzoekers, voor de overheid puur kapitaalvernietiging zijn; denk ook aan het missen van belastingopbrengsten. En het zou in en in triest zijn voor de ondernemer om in het zicht van de haven alsnog kopje onder te gaan."

Verlengen steunmaatregelen zinvol

Samenvattend verwacht ABN AMRO dat twee jaar na het opheffen van de beperkende maatregelen de niveaus van voor de crisis weer worden behaald. Dat maakt ook het verlengen van de steunmaatregelen zinvol voor alle nu zo hevig getroffen bedrijven die bij de reisbranche betrokken zijn. Gezien de positieve verwachtingen is het aannemelijk om te stellen dat de meeste van deze bedrijven op de lange termijn levensvatbaar zijn, een van de grondslagen voor het geven van steun. Het continueren van steunmaatregelen vergroot daarmee tegelijk de kans dat bedrijven uit de reisbranche hun uitgestelde belastingverplichtingen zullen voldoen.

Link: https://www.abnamro.nl/nl/zakelijk/insights/sectoren-en-trends/leisure/reisbranche-rekent-op-verlichting.html
Trefwoorden: reisbranche, reisbedrijven, vakanties, corona, crisis, steunmaatregelen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.