Geplaatst op: 30-08-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Uniglobe verwacht herstel van zakelijke reismarkt

Uniglobe verwacht herstel van zakelijke reismarkt
Photo by Suganth on Unsplash

Zakenreisorganisatie Uniglobe Travel verwacht dat de markt voor zakelijke reizen binnen twee jaar zal herstellen. Dat baseert Uniglobe op een onderzoek onder haar klanten. Resultaten die lijnrecht staan op het algemene sentiment dat videoconferencing de zakelijke reismarkt zal decimeren. Een interessante ontwikkeling.

De ingestorte zakelijke reismarkt wordt volgens het onderzoek van Uniglobe vrijwel volledig veroorzaakt door de opgelegde reisbeperkingen. Maar 10% van de ondervraagden reist minder vanwege de online mogelijkheden. Een grote meerderheid (81%) zegt minder te reizen vanwege de reisbeperkingen die worden opgelegd door de Nederlandse en buitenlandse overheden. Een kleine 10% geeft gezondheid en/of risico op coronabesmetting als reden om minder te reizen. 

Weer evenveel maar wel duurzamer reizen

Maar liefst 76,4% van de ondervraagden gaf aan herstel van zakelijk reizen te verwachten binnen 0-2 jaar nadat de reisbeperkingen zijn opgeheven. Verder wijst de enquête uit dat meer dan de helft van de respondenten verwacht evenveel te zullen gaan reizen als voor de coronapandemie. Daarnaast blijkt dat bedrijven meer aandacht willen besteden aan duurzaamheid en eerder zullen kiezen voor alternatieve mobiliteit, zoals de trein, op de kortere afstanden. Het zijn de fluctuerende reisadviezen van de overheid, vaccinatie- of testverplichtingen en de wirwar aan verschillende coronamaatregelen per land die zorgen voor veel frustratie bij bedrijven en zakenreizigers.

Fysiek contact onvervangbaar

"We weten al langer dat Uniglobe klanten efficiënt en kostenbewust reizen, waarbij men niet vaker, langer of met meer personen reist dan nodig. Juist voor onze doelgroep, middelgrote bedrijven, is het essentieel om op zakenreis te gaan en ik verwacht dat dit segment eerder herstelt”, aldus Cees Klinkenberg, directeur Uniglobe Travel Holland. "We zien dat onze klanten behoefte hebben aan fysiek contact en face-2-face meetings. Online meetings en videobellen kunnen dit niet vervangen. Eén klantreactie vind ik veelzeggend: "Als ik niet meer in het vliegtuig stap, doen mijn concurrenten dat misschien wel.”

Trefwoorden: reisbranche, zakelijk toerisme, zakenreizen

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...