Uniglobe verwacht herstel van zakelijke reismarkt
Zakenreisorganisatie Uniglobe Travel verwacht dat de markt voor zakelijke reizen binnen twee jaar zal herstellen. Dat baseert Uniglobe op een onderzoek onder haar klanten. Resultaten die lijnrecht staan op het algemene sentiment dat videoconferencing de zakelijke reismarkt zal decimeren. Een interessante ontwikkeling.
De ingestorte zakelijke reismarkt wordt volgens het onderzoek van Uniglobe vrijwel volledig veroorzaakt door de opgelegde reisbeperkingen. Maar 10% van de ondervraagden reist minder vanwege de online mogelijkheden. Een grote meerderheid (81%) zegt minder te reizen vanwege de reisbeperkingen die worden opgelegd door de Nederlandse en buitenlandse overheden. Een kleine 10% geeft gezondheid en/of risico op coronabesmetting als reden om minder te reizen.
Weer evenveel maar wel duurzamer reizen
Maar liefst 76,4% van de ondervraagden gaf aan herstel van zakelijk reizen te verwachten binnen 0-2 jaar nadat de reisbeperkingen zijn opgeheven. Verder wijst de enquête uit dat meer dan de helft van de respondenten verwacht evenveel te zullen gaan reizen als voor de coronapandemie. Daarnaast blijkt dat bedrijven meer aandacht willen besteden aan duurzaamheid en eerder zullen kiezen voor alternatieve mobiliteit, zoals de trein, op de kortere afstanden. Het zijn de fluctuerende reisadviezen van de overheid, vaccinatie- of testverplichtingen en de wirwar aan verschillende coronamaatregelen per land die zorgen voor veel frustratie bij bedrijven en zakenreizigers.
Fysiek contact onvervangbaar
"We weten al langer dat Uniglobe klanten efficiënt en kostenbewust reizen, waarbij men niet vaker, langer of met meer personen reist dan nodig. Juist voor onze doelgroep, middelgrote bedrijven, is het essentieel om op zakenreis te gaan en ik verwacht dat dit segment eerder herstelt”, aldus Cees Klinkenberg, directeur Uniglobe Travel Holland. "We zien dat onze klanten behoefte hebben aan fysiek contact en face-2-face meetings. Online meetings en videobellen kunnen dit niet vervangen. Eén klantreactie vind ik veelzeggend: "Als ik niet meer in het vliegtuig stap, doen mijn concurrenten dat misschien wel.”