Geplaatst op: 30-08-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

65.000 bezoekers voor Theaterfestival Boulevard

65.000 bezoekers voor Theaterfestival Boulevard

Met veel aandacht voor het niet doorgaan van grote evenementen en festivals vergeten we wel eens dat er met kleine en geplaceerde evenementen wel veel mogelijk is. Mooi voorbeeld is Theaterfestival Boulevard ’s-Hertogenbosch dat met 120 voorstellingen 65.000 bezoekers ontving. De organisatie spreekt wel van een langgerekte oefening in wendbaarheid. 

Ondanks de pandemie kon Theaterfestival Boulevard doorgang vinden, wat recht deed aan het motto ‘Hack the horizon’. Tijdens deze editie, die niet elf maar zestien dagen duurde, hebben honderden  kunstenaars, artiesten en sprekers een podium gekregen en konden bezoekers 120 verschillende voorstellingen en concerten zien op locatie, in de Bossche theaters of in het nieuwe, tijdelijke festivalhart in het Zuiderpark.

Langgerekte oefening in wendbaarheid

Voor het festivalteam, de makers en alle partners was deze 37ste editie een langgerekte oefening in wendbaarheid. De veranderende inzichten en richtlijnen in de afgelopen maanden noodzaakten Boulevard om de programmering en productie voortdurend aan te passen. Nu overheerst de blijdschap: op ruim dertig locaties in en rond de stad stonden in totaal 120 voorstellingen en installaties. Daaronder waren 24 (Nederlandse) premières van gevestigde, nieuwe en terugkerende nationale en internationale namen. Twee collegafestivals die eerder vanwege corona sneuvelden, kwamen logeren op Boulevard: November Music en Festival Cement boden in totaal 15 voorstellingen en concerten. 

Trots op cijfers

Boulevard 2021 ontving 65.000 bezoekers die ruim 37.000 kaarten bestelden, waarmee het festival haar doelstellingen ruimschoots heeft behaald. "Cijfers waar we bovendien trots op zijn in het licht van de pandemie, coronamaatregelen, het nieuwe tijdelijke festivalhart in het Zuiderpark en het wisselvallige weer”, schrijft de organisatie

Groot festivalhart

Het negen voetbalvelden grote Zuiderpark bood de rust en de ruimte waarin het festival kon floreren. Uit reacties valt op te maken dat het publiek deze tijdelijke, groene festivallocatie waardeerde, mede door de grote variëteit aan podia zoals de kleurrijke Block Boxen, het door bomen omringde Parkpodium, het grote BLVRD Theater en de theatertenten Noord, Zuid, Oost en West. De weidsheid van het park vergemakkelijkte tevens de naleving van de coronamaatregelen. Het publiek kon gemakkelijk 1,5 meter afstand houden en op de terrassen kon met QR-codes besteld worden waardoor het aantal contactmomenten beperkt bleef. 

Toegankelijkheid

Toegankelijkheid is een belangrijke pijler op Boulevard. Met een waaier van drempelverlagende acties zorgt het festival ervoor dat bezoekers met een beperking – fysiek of cognitief – maximaal kunnen deelnemen. Een kleine greep: gebarencafé; werksessies met belangenverenigingen en hun leden; voorstellingen met audiodescriptie; gebarentolken; de ingebruikname van een inclusieve picknicktafel die voor rolstoelhouders is ontworpen. Ook spande Boulevard zich in voor bezoekers met een kleine beurs. Er was veel gratis aanbod op met name het Parkpodium. Daarnaast bood Boulevard leden van de Quiet Community voorstellingsbezoeken, een lunch en een workshop.

Trefwoorden: evenementen, festivals, corona, pandemie

CELTH





||| Nieuws |||

07/02/25
Vanaf 1 april geen emissie meer van boten in grachten Amsterdam
Vanaf 1 april 2025 wordt het centrumgebied een uitstootvrije zone voor recreatievaartuigen, meldt gemeente Amsterdam. Dit betekent dat alleen vaartuigen die varen op elektriciteit, waterstof of spierkracht zijn toegestaan. Je mag geen uitstoot meer produceren.
05/02/25
Laatste jaar uitvoeringsprogramma BRTN 2020-2025
Dit jaar markeert het laatste jaar van de uitvoering van het Basisrecreatietoervaartnet (BRTN) 2020-2025. Tegelijkertijd wordt er gewerkt aan het opstellen van nieuwe bestuurlijke afspraken voor de periode vanaf 2026, waarin de rol van AI toeneemt.
27/01/25
Beurs Boot Holland 2025 gaat niet door
De economische wind zit tegen, is het argument van de organisatie Boot Holland om de 2025 editie van de beurs niet door te laten gaan.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.
17/01/25
Exclusief voor leden
MarinaParken breidt uit met overname Camping de Eenhoorn
MarinaParken heeft Camping de Eenhoorn in Schardam overgenomen en gaat deze verder exploiteren onder de naam MarinaPark Bad Markermeer. Deze locatie aan het Markermeer wordt daarmee het zesde vakantiepark in de portfolio van MarinaParken.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
08/11/24
Pilot met Biesboschvaantje om recreatieve voorzieningen te financieren
In 2025 start de gemeente Drimmelen een pilot met het Biesboschvaantje, een initiatief van Stichting Recreatief Drimmelen en lokale ondernemers. Het Biesboschvaantje is bedoeld voor gebruikers van de Biesbosch, die hiermee kunnen bijdragen aan het onderhoud en beheer van recreatieve voorzieningen.
21/10/24
Exclusief voor leden
Boot Holland wil meer beleving zijn
In 2025 gaat Boot Holland een fase in. De indoor watersportbeurs van Nederland krijgt een moderne nautische look, wat zowel vaste bezoekers als nieuwe watersportliefhebbers aanspreekt.