Geplaatst op: 30-08-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

65.000 bezoekers voor Theaterfestival Boulevard

65.000 bezoekers voor Theaterfestival Boulevard

Met veel aandacht voor het niet doorgaan van grote evenementen en festivals vergeten we wel eens dat er met kleine en geplaceerde evenementen wel veel mogelijk is. Mooi voorbeeld is Theaterfestival Boulevard ’s-Hertogenbosch dat met 120 voorstellingen 65.000 bezoekers ontving. De organisatie spreekt wel van een langgerekte oefening in wendbaarheid. 

Ondanks de pandemie kon Theaterfestival Boulevard doorgang vinden, wat recht deed aan het motto ‘Hack the horizon’. Tijdens deze editie, die niet elf maar zestien dagen duurde, hebben honderden  kunstenaars, artiesten en sprekers een podium gekregen en konden bezoekers 120 verschillende voorstellingen en concerten zien op locatie, in de Bossche theaters of in het nieuwe, tijdelijke festivalhart in het Zuiderpark.

Langgerekte oefening in wendbaarheid

Voor het festivalteam, de makers en alle partners was deze 37ste editie een langgerekte oefening in wendbaarheid. De veranderende inzichten en richtlijnen in de afgelopen maanden noodzaakten Boulevard om de programmering en productie voortdurend aan te passen. Nu overheerst de blijdschap: op ruim dertig locaties in en rond de stad stonden in totaal 120 voorstellingen en installaties. Daaronder waren 24 (Nederlandse) premières van gevestigde, nieuwe en terugkerende nationale en internationale namen. Twee collegafestivals die eerder vanwege corona sneuvelden, kwamen logeren op Boulevard: November Music en Festival Cement boden in totaal 15 voorstellingen en concerten. 

Trots op cijfers

Boulevard 2021 ontving 65.000 bezoekers die ruim 37.000 kaarten bestelden, waarmee het festival haar doelstellingen ruimschoots heeft behaald. "Cijfers waar we bovendien trots op zijn in het licht van de pandemie, coronamaatregelen, het nieuwe tijdelijke festivalhart in het Zuiderpark en het wisselvallige weer”, schrijft de organisatie

Groot festivalhart

Het negen voetbalvelden grote Zuiderpark bood de rust en de ruimte waarin het festival kon floreren. Uit reacties valt op te maken dat het publiek deze tijdelijke, groene festivallocatie waardeerde, mede door de grote variëteit aan podia zoals de kleurrijke Block Boxen, het door bomen omringde Parkpodium, het grote BLVRD Theater en de theatertenten Noord, Zuid, Oost en West. De weidsheid van het park vergemakkelijkte tevens de naleving van de coronamaatregelen. Het publiek kon gemakkelijk 1,5 meter afstand houden en op de terrassen kon met QR-codes besteld worden waardoor het aantal contactmomenten beperkt bleef. 

Toegankelijkheid

Toegankelijkheid is een belangrijke pijler op Boulevard. Met een waaier van drempelverlagende acties zorgt het festival ervoor dat bezoekers met een beperking – fysiek of cognitief – maximaal kunnen deelnemen. Een kleine greep: gebarencafé; werksessies met belangenverenigingen en hun leden; voorstellingen met audiodescriptie; gebarentolken; de ingebruikname van een inclusieve picknicktafel die voor rolstoelhouders is ontworpen. Ook spande Boulevard zich in voor bezoekers met een kleine beurs. Er was veel gratis aanbod op met name het Parkpodium. Daarnaast bood Boulevard leden van de Quiet Community voorstellingsbezoeken, een lunch en een workshop.

Trefwoorden: evenementen, festivals, corona, pandemie

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
08/01/25
Exclusief voor leden
Koerswijziging Trade Mart leidt tot nieuwe beurzen
Trade Mart Utrecht, onderdeel van Koninklijke Jaarbeurs, kiest een nieuwe koers. Dat zorgt voor in ieder geval twee nieuwe beurzen voor de segmenten Jewels & Luxury en Kitchen & Design.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Zorgen over toekomst evenementen
Zowel gemeenten als evenementenorganisatoren maken zich grote zorgen over de toekomst van evenementen in Nederland. Uit recent onderzoek van bureau Respons blijkt dat de druk op de sector toeneemt.
23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.