Geplaatst op: 31-08-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

In 2020 grootste krimp aan toeristische bestedingen ooit

In 2020 grootste krimp aan toeristische bestedingen ooit
Afbeelding van Thanks for your Like • donations welcome via Pixabay

In de toeristische sector zijn in 2020 de bestedingen van toeristen met 43 procent gedaald. Daarmee daalde het aandeel van toerisme in de Nederlandse economie van 4,4 procent naar 2,4 procent. Door de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus te voorkomen is de toeristische sector in een klap de groei van meer dan tien jaar kwijt. Vanwege de steunmaatregelen daalde de werkgelegenheid in de sector met ‘slechts’ 15 procent. Dat blijkt uit onderzoek van het CBS in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken.

De toeristische bestedingen worden door het CBS becijferd op basis van de nationale rekeningen met de internationaal erkende systematiek die bekend staat als de Tourism Satellite Account. Toeristen zijn reizigers die zich buiten hun normale omgeving bevinden voor ontspanning, zakelijk verkeer en andere activiteiten die niet gerelateerd zijn aan een activiteit die beloond wordt vanuit de plaats die bezocht wordt en waarvoor men langer dan twee uur van huis of werk is. 

Buitenlandse gasten

Toeristen uit zowel het binnen- als buitenland hebben vorig jaar 52 miljard euro uitgegeven in ons land. Dat is 43 procent minder dan in 2019. De belangrijkste reden voor de daling van de totale toeristische bestedingen was het wegblijven van buitenlandse toeristen. Het aantal overnachtingen van buitenlandse gasten daalde met 59 procent. Dientengevolge gingen de bestedingen van buitenlandse toeristen omlaag met 58 procent naar 14,5 miljard euro. 

Binnenlandse bestedingen

Maar ook Nederlanders gaven minder uit want ook zij realiseerden minder overnachtingen (-11 procent) in eigen land. De bestedingen van binnenlandse vakantiegangers daalden met 35 procent naar 34,2 miljard euro. 

Uitgaand toerisme

Omdat het in 2020 lastig was om naar het buitenland te reizen daalden de bestedingen van Nederlanders die naar het buitenland op vakantie gingen met 70 procent.

Figuur 1: Toeristische bestedingen, in mld euro

ToeristischeBestedingen
Bron: CBS

Toegevoegde waarde toeristische

In 2020 bedroeg de toegevoegde waarde van de toeristische sector 17,0 miljard euro. Dit is een daling van 47 procent ten opzichte van 2019. Relatief gezien incasseerden de luchtvaart, reisbureaus en reisbemiddelingsbranche de grootste klap met een daling van 68 procent. Het aandeel van deze bedrijven in de toeristische toegevoegde waarde daalde van 24 procent in 2019 naar 14 procent in 2020. De horeca droeg het meeste bij aan de toegevoegde waarde van de toeristische sector in 2020. Met ruim 40 procent was het aandeel van de horeca in de toeristische toegevoegde waarde iets groter dan een jaar eerder. Bedrijfstakken in de categorie overig, zoals winkels, tankstations, bioscopen, trein-, water- en taxivervoersbedrijven, wonnen aan belang in 2020. Dit is vooral toe te schrijven aan het toenemend aandeel Nederlanders dat in Nederland op vakantie ging of uitstapjes maakte. Dit type toerist besteedt meer geld in de overige bedrijfstakken.

Toeristische werkgelegenheid

Het totaal aantal banen, werkzame personen en arbeidsjaren in de toerismesector daalde in 2020 rond de 14 en 15 procent ten opzichte van 2019. De werkgelegenheid daalde daarmee minder dan de totale productie, mede doordat bedrijven coronasteun ontvingen van de overheid waardoor werkgelegenheid behouden kon blijven. Een andere maatstaf voor de ingezette arbeid is het aantal gewerkte uren. Het aantal gewerkte uren nam in 2020 ongeveer met een vijfde af.

Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021/35/toeristische-bestedingen-43-procent-lager-in-2020
Topics:Toerisme
Trefwoorden: economische betekenis, toerisme

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Horeca van herstel naar crisis: aantal faillissementen piekt in 2025
De Nederlandse restaurantbranche dreigt in 2025 een recordaantal van 450 failissementen te bereiken, blijkt uit een analyse van ABN AMRO en Hotelschool The Hague.
31/12/24
Exclusief voor leden
Vakanties van Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode: de feiten
Hoe gaan Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode op vakantie? Waar gaan ze naar toe en met wie? Hamvraag is of we in meerderheid gaan skiën. Het CBS zocht dat uit.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
23/12/24
Daglichtoplossingen voor hotels en conferentiecentra
Het benutten van daglicht in hotels en conferentiecentra biedt veel voordelen. Het maakt gemeenschappelijke ruimtes aantrekkelijker en zorgt ervoor dat gasten zich prettiger voelen.
23/12/24
Hoe kom je aan het geld om te investeren in je bedrijf
Ondernemen doe je om geld te verdienen, maar om goed te kunnen ondernemen, heb je ook geld nodig. De...
23/12/24
Terugblik op de grootste editie van Recreatie Vakbeurs 2024
De afgelopen editie van Recreatie Vakbeurs was onvergetelijk: meer dan 8.000 bezoekers, ruim 340 exposanten en een overvloed aan inspiratie, innovaties en waardevolle ontmoetingen. Een maand later blikken we terug op wat deze editie zo bijzonder maakte.
18/12/24
Laag vpb-tarief niet effectief voor mkb-bedrijven
Het lage tarief in de vennootschapsbelasting (vpb) is niet geschikt om het midden- en kleinbedrijf (mkb) te ondersteunen. De voordelen komen bij niet-mkb bedrijven terecht, meldt CPB. Het grootste deel van de bedrijven in toerisme en recreatie zijn mkb-bedrijven.
12/12/24
Exclusief voor leden
Beste leerbedrijf recreatie in 2024 Hof van Saksen
Woensdag 11 december zijn tijdens De Dag van de Recreatie op Circuit Zandvoort de winnaars van de recreatieverkiezingen feestelijk bekendgemaakt. Het beste leerbedrijf is Hof van Saksen.