Geplaatst op: 31-08-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

In 2020 grootste krimp aan toeristische bestedingen ooit

In 2020 grootste krimp aan toeristische bestedingen ooit
Afbeelding van Thanks for your Like • donations welcome via Pixabay

In de toeristische sector zijn in 2020 de bestedingen van toeristen met 43 procent gedaald. Daarmee daalde het aandeel van toerisme in de Nederlandse economie van 4,4 procent naar 2,4 procent. Door de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus te voorkomen is de toeristische sector in een klap de groei van meer dan tien jaar kwijt. Vanwege de steunmaatregelen daalde de werkgelegenheid in de sector met ‘slechts’ 15 procent. Dat blijkt uit onderzoek van het CBS in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken.

De toeristische bestedingen worden door het CBS becijferd op basis van de nationale rekeningen met de internationaal erkende systematiek die bekend staat als de Tourism Satellite Account. Toeristen zijn reizigers die zich buiten hun normale omgeving bevinden voor ontspanning, zakelijk verkeer en andere activiteiten die niet gerelateerd zijn aan een activiteit die beloond wordt vanuit de plaats die bezocht wordt en waarvoor men langer dan twee uur van huis of werk is. 

Buitenlandse gasten

Toeristen uit zowel het binnen- als buitenland hebben vorig jaar 52 miljard euro uitgegeven in ons land. Dat is 43 procent minder dan in 2019. De belangrijkste reden voor de daling van de totale toeristische bestedingen was het wegblijven van buitenlandse toeristen. Het aantal overnachtingen van buitenlandse gasten daalde met 59 procent. Dientengevolge gingen de bestedingen van buitenlandse toeristen omlaag met 58 procent naar 14,5 miljard euro. 

Binnenlandse bestedingen

Maar ook Nederlanders gaven minder uit want ook zij realiseerden minder overnachtingen (-11 procent) in eigen land. De bestedingen van binnenlandse vakantiegangers daalden met 35 procent naar 34,2 miljard euro. 

Uitgaand toerisme

Omdat het in 2020 lastig was om naar het buitenland te reizen daalden de bestedingen van Nederlanders die naar het buitenland op vakantie gingen met 70 procent.

Figuur 1: Toeristische bestedingen, in mld euro

ToeristischeBestedingen
Bron: CBS

Toegevoegde waarde toeristische

In 2020 bedroeg de toegevoegde waarde van de toeristische sector 17,0 miljard euro. Dit is een daling van 47 procent ten opzichte van 2019. Relatief gezien incasseerden de luchtvaart, reisbureaus en reisbemiddelingsbranche de grootste klap met een daling van 68 procent. Het aandeel van deze bedrijven in de toeristische toegevoegde waarde daalde van 24 procent in 2019 naar 14 procent in 2020. De horeca droeg het meeste bij aan de toegevoegde waarde van de toeristische sector in 2020. Met ruim 40 procent was het aandeel van de horeca in de toeristische toegevoegde waarde iets groter dan een jaar eerder. Bedrijfstakken in de categorie overig, zoals winkels, tankstations, bioscopen, trein-, water- en taxivervoersbedrijven, wonnen aan belang in 2020. Dit is vooral toe te schrijven aan het toenemend aandeel Nederlanders dat in Nederland op vakantie ging of uitstapjes maakte. Dit type toerist besteedt meer geld in de overige bedrijfstakken.

Toeristische werkgelegenheid

Het totaal aantal banen, werkzame personen en arbeidsjaren in de toerismesector daalde in 2020 rond de 14 en 15 procent ten opzichte van 2019. De werkgelegenheid daalde daarmee minder dan de totale productie, mede doordat bedrijven coronasteun ontvingen van de overheid waardoor werkgelegenheid behouden kon blijven. Een andere maatstaf voor de ingezette arbeid is het aantal gewerkte uren. Het aantal gewerkte uren nam in 2020 ongeveer met een vijfde af.

Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021/35/toeristische-bestedingen-43-procent-lager-in-2020
Topics:Toerisme
Trefwoorden: economische betekenis, toerisme

CELTH





||| Nieuws |||

31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.
21/01/25
Producenten- en Glampingplein maakt debuut op Caravana
Van 29 januari tot en met 2 februari 2025 vindt consumentenbeurs Caravana plaats in het WTC Expo Leeuwarden. Deze kampeerbeurs biedt een uitgebreid aanbod van campers, caravans, vouwwagens, tenten en kampeeraccessoires.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...