Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 31-08-2021
Auteur: Redactie
NRIT Media
Uitgever: NRIT Media

Vrijetijdsmakelaar en hackathon voor vernieuwende ideeën vrijetijdseconomie

Provincie stelt Uitvoeringsprogramma Vrijetijdseconomie voor komende drie jaar vast

Vrijetijdsmakelaar en hackathon voor vernieuwende ideeën vrijetijdseconomie
Er komt een vrijetijdsmakelaar die ondernemers helpt bij het ontwikkelen van toeristische en recreatieve activiteiten in onze provincie. Ook organiseert de provincie in samenwerking met Nationaal Programma Groningen een 'Hackathon Challenge' voor vernieuwende ideeën in de vrijetijdssector. Deze plannen staan in het Uitvoeringsprogramma Vrijetijdseconomie 2021-2023 van de provincie Groningen. Doel is om recreatie en toerisme in onze provincie te verbeteren, ondernemerschap te stimuleren en te zorgen voor meer werkgelegenheid in de sector. Voor de uitvoering van het programma is in de periode 2021-2023 ruim € 3,7 miljoen beschikbaar.

Verbinding 

Gedeputeerde Mirjam Wulfse: "De provincie Groningen heeft toeristen en recreanten veel te bieden door grote verscheidenheid in ons open landschap, geschiedenis, bij ons erfgoed en in routes en cultuur. Wat vaak nog ontbreekt is de verbinding tussen bezienswaardigheden, horeca en andere voorzieningen. De provincie wil het verbeteren van deze verbindingen stimuleren. Naast dat de vrijetijdssector belangrijk is voor de werkgelegenheid draagt het ook bij aan het voorzieningenniveau en het leefklimaat in onze eigen regio."

Vrijetijdsmakelaar 

Er komt een vrijetijdsmakelaar die ondernemers gaat helpen bij het ontwikkelen van Groningse producten en arrangementen. De makelaar legt verbindingen tussen ondernemers, organisaties, het onderwijs en relevante programma’s en financiers. De vrijetijdsmakelaar kan ondernemers bijvoorbeeld wijzen op het ondernemersplatform GroBusiness, waar ze advies kunnen krijgen over regelingen voor het mkb.

Onderwijs

De provincie investeert de komende periode ook in opleidingen in de toerisme- en vrijetijdssector. Werken in de Groningse vrijetijdseconomie moet interessanter worden voor jongeren en zij-instromers. Als er goede vakopleidingen op dit gebied zijn, kiezen mensen eerder voor een baan in deze sector. Daarbij is het van belang dat er voldoende passende stageplekken zijn, dat er goed te verdienen is en dat er perspectief is op een loopbaan in deze sector. Het project ‘Gateway to Hospitality’ moet zorgen voor opleidingen in deze sectoren die beter aansluiten bij het bedrijfsleven.

Hackathon   

Samen met het Nationaal Programma Groningen (NPG) organiseren we een zogenaamde ‘Hackathon Challenge’. Dit evenement moet in korte tijd vernieuwende ideeën opleveren voor gastvrij, innovatief en duurzaam ondernemerschap in de vrijetijdssector.

Servicebureau varen 

De rol voor Routebureau Groningen wordt uitgebreid. Naast het beheren, verbeteren en ontwikkelen van bestaande routes en routenetwerken voor fietsers en wandelaars, komt er een servicebureau voor de vaarrecreatie. De vaarrecreant kan hier meldingen doen, informatie krijgen over varen in de provincie en zelfbedieningssleutels ophalen voor bruggen en sluizen.

Toeristische bestemming in 2030

Met het uitvoeringsprogramma legt de provincie, samen met gemeenten, onderwijs en ondernemers, de basis voor een sterke vrijetijdseconomie. Uiteindelijk moet de provincie in 2030 een belangrijke toeristische bestemming zijn voor mensen met interesse voor cultuur, erfgoed en landschap. Bezoekers kunnen hier langere tijd verblijven, omdat de routes, horeca en overnachtingsmogelijkheden goed op elkaar aansluiten. Zo draagt de vrijetijdssector op de lange termijn bij aan de brede welvaart in onze provincie.

Trefwoorden: Vrijetijdsmakelaar, hackatlon challenge, vrijetijdseconomie

CELTH



||| Nieuws |||

14/04/25
Hoofdkantoor Landal in Amsterdam geopend
Door de fusie van Landal GreenParks en Roompot verhuist een groot deel van de kantoormedewerkers van Zwolle, Den Haag, Uithoorn en Goes naar Amsterdam. Zo´n 300 medewerkers werken vanuit één internationaal hoofdkantoor aan de Wibautstraat en vormen een internationale hub voor kantoren en parken.
14/04/25
Zelfs Better Places heeft moeite met duurzame doelstellingen
Reisorganisatie Better Places presenteert deze week haar impactrapport over 2024. Ondanks flinke inspanningen om haar reizen duurzamer te maken, is het doel om de CO?-uitstoot per reiziger jaarlijks met 5% te verminderen ten opzichte van 2019 niet gehaald.
14/04/25
Exclusief voor leden
130 km per uur op drie snelwegen
Vanaf vandaag mag er overdag weer 130 kilometer per uur worden gereden op delen van drie Nederlandse...
14/04/25
Exclusief voor leden
Center Parcs opent eerste Scandinavische resort in Denemarken
Na dertien jaar van planning en voorbereiding opent Center Parcs op 20 juni 2025 haar allereerste vakantiepark in Scandinavië. et resort verwacht jaarlijks 450.000 overnachtingen en 25.000 dagbezoekers, wat een economische impuls zal geven aan de regio Nordals.
11/04/25
ANWB lobby tegen afschaffen accijnskorting
De betaalbaarheid van autorijden staat onder druk. Steeds meer mensen hebben moeite de stijgende kosten voor hun autogebruik te betalen. De auto is het meest gebruikte vervoermiddel naar vakantielocaties.
11/04/25
Exclusief voor leden
Kortgeding tegen plafond 478.000 vluchten van en naar Schiphol
Aanstaande maandag dient het kortgeding van KLM Groep, Delta Air Lines, Corendon, easyJet en TUI tegen de Nederlandse overheid om ervoor te zorgen dat Nederland verbonden blijft met de rest van de wereld via Schiphol. Met andere woorden, deze bedrijven willen het plafond van maximaal 478.000 vluchten van en naar Schiphol van tafel.
11/04/25
Exclusief voor leden
Meiden duiken in techniek KLM
KLM ontving op 10 april 30 meiden van basisschool de Regenboog Tochtwaard uit Alkmaar bij E&M (Engineering & Maintenance). KLM deed namelijk mee aan Girls’Day ‘25, een landelijk initiatief van VHTO waarbij verschillende bedrijven hun deuren openzetten om jonge meiden kennis te laten maken met techniek, bèta en IT.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...