Geplaatst op: 06-09-2021
Auteur: Redactie
NRIT

Veluwe zet focus op inwoners en spreiding

Veluwe zet focus op inwoners en spreiding

VisitVeluwe komt met de actie ‘support your local’ om de dagattracties op de Veluwe extra onder de aandacht te brengen bij inwoners van Gelderland. Het doel is niet meer bezoekers in de toch al drukke zomer maar juist het seizoen voor bedrijven te verlengen. En dat met een ludiek concept: een virtueel rad van fortuin.

Met een draai aan het virtuele rad op www.visitveluwe.nl/attracties zien bewoners waar het volgende dagje uit naar toe gaat. Het doel van de actie is om de inwoners te laten zien hoe veel je kan beleven in je eigen ‘achtertuin’. Daarnaast is het de bedoeling het toeristisch seizoen voor de attracties te verlengen tot en met de herfstvakantie. 

Boodschap

De boodschap van de ‘support your local’ actie is dat je voor een gezellig dagje uit niet ver hoeft te reizen. Reinou de Haan, merkleider Veluwe: "Als eind september de coronamaatregelen mogelijk worden losgelaten, dan betekent dit dat de attracties weer meer bezoekers mogen ontvangen. Dan gaat de kassa weer écht rinkelen. Wij wachten dan ook in spanning af of de versoepelingen definitief door zullen gaan."

Nadruk op bezoek in herfst en winter

VisitVeluwe wil niet de nadruk leggen op de groei van het aantal bezoekers in de zomer, maar juist in de herfst en de winter. Dit om spreiding van drukte in tijd en ruimte te creëren. Voor de attracties geldt dat het najaar ook een periode is waarin doorgaans minder bezoek komt. Met deze marketingcampagne richt VisitVeluwe zich op de eigen inwoner, aangezien deze een belangrijke (potentiële) bezoeker aan de attracties is. De nadruk ligt op loyaliteit: het versterken van de band tussen inwoner en de ‘eigen attractie’ vanwege de trots op de aanwezigheid van die attracties.

Trefwoorden: dagrecreatie, attractieparken, Gelderland, spreiding

CELTH



||| Nieuws |||

23/12/25
Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...