Geplaatst op: 08-09-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Minder boekingen maar meer omzet voor vakantieparken

Minder boekingen maar meer omzet voor vakantieparken
Foto: RBT Heuvelrug & Vallei

Nederlandse vakantieparken hebben een goede zomer 2021 achter de rug. Het aantal boekingen daalde weliswaar maar de omzet groeide nog ten opzichte van de hele goede zomer 2020. Dat blijkt uit boekingscijfers van Stratech.

Zomeromzet in de plus

De boekingen voor de zomer lagen voor vakantieparken 15 procent achter op vorig jaar. De gerealiseerde omzet groeide met 0,8 procent licht. Uitgesplitst naar kamperen en verhuur zien we een heel divers beeld. Voor verhuur ligt het aantal reserveringen op -7,3% ten opzichte van vorig jaar, terwijl de omzet 3,3% hoger ligt. Bij kamperen zien we een iets andere situatie, waar ook de omzet een daling kent (-1,9%) ten opzichte van 2020, bij 17,5% minder reserveringen. 

Hogere prijzen

Dat de omzet beter op niveau bleef ten opzichte van het aantal boekingen komt doordat hogere prijzen zijn berekend. Dat zien we ook terug in de gemiddelde nachtprijs (Average Daily Rate)  voor verhuur lag de ADR dit jaar met € 162,26 bijna 7% hoger dan in 2020 (€ 151,41). Dat zien we ook bij kamperen. Daar lag de gemiddelde nachtprijs dit jaar op € 50,48; bijna 6% hoger dan in 2020 (€ 47,75). Wellicht speelt dynamic pricing daarbij een rol.

Veel herfstboekingen

Voor de herfstvakantie zien de analisten van Stratech veel meer boekingen. De laatste dertig dagen groeide de omzet voor de herfstvakantie met 22 procent en het aantal reserveringen met maar liefst 32 procent. In totaal loopt het aantal reserveringen voor de herfstvakantie dit jaar bijna 63% voor op vorig jaar en de omzet zelfs 76%. Voor het najaar zien we dan ook een veel hogere stijging in de gemiddelde nachtprijs dan in de zomer, namelijk een stijging van maar liefst 21%.

Al met al lijkt de recreatiebranche op een heel goed 2021 af te stevenen. Aan het eind van het jaar kunnen we de balans opmaken.

Link: https://www.stratech.nl/recreatie/nieuws/benchmark-update-terugblik-zomervakantie,-vooruitblik-herfstvakantie.html?utm_source=nrit&utm_medium=referral&utm_campaign=rcse&utm_content=benchmark-update-sept-2021
Trefwoorden: verblijfserecreatie, vakantieparken, bungalowparken, campings, kampeerterreinen, boekingen, omzet

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/01/25
Commissie voor natuurherstel opgericht
Een ministeriƫle commissie voor natuurherstel in Nederland wordt opgericht. Deze commissie wordt opgericht na twee recentelijke rechterlijke uitspraken om haast te maken met het herstel.
24/01/25
Positief oordeel over drie Limburgse musea
Het provinciebestuur van Limburg heeft het rapport ontvangen van de Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024. Voornamelijk is inhoudelijk aar de musea gekeken maar toerisme speelt ook een rol.
15/01/25
7 Kamerleden ontvangen Ondernemersagenda Gastvrijheidssector
Op dinsdagmiddag 14 januari hebben diverse branchevertegenwoordigers in het platform Gastvrij Nederland de Ondernemersagenda van de Gastvrijheidssector aangeboden in de Tweede Kamer.
13/01/25
Exclusief voor leden
Waterbedrijven mogen op meer locaties water oppompen
Voor de vrijetijdseconomie is het van groot belang dat gasten altijd over goed schoon drinkwater kun...
08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
17/12/24
Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen
Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%.