Geplaatst op: 14-09-2021
Auteur: Ton Vermeulenn
NRIT

Brabant gaat voor Leisure for a Better Society

Brabant gaat voor Leisure for a Better Society

Regionale ontwikkelingsmaatschappij Midpoint Brabant heeft voor de periode 2021-2024 ‘leisure’ weer gekozen tot één van haar speerpunten. De vrijetijdssector kan in een uitdagende tijd -met grote maatschappelijke vraagstukken- bijdragen aan een betere wereld: Leisure for a Better Society. Aan het programma hebben zich al meer dan 50 partijen verbonden. Het is de intentie het programma -dat in eerste instantie gericht is op Midden-Brabant- Brabantbreed uit te rollen. Het blijft in Brabant niet bij woorden alleen; met het vlaggenschipproject Van Gogh Homeland Experience moet Brabant zeven iconische hotspots krijgen die niet alleen de uitdagingen voor Brabant inzichtelijk maken maar vooral de Brabanders en de bezoekers daarin meenemen.

De provincie Noord-Brabant staat voor grote uitdagingen rond landbouwhervormingen, CO2-reductie, mobiliteit en energie. In het nieuwe programma wordt het vrijetijdsdomein gebruikt als experimenteerruimte om de Brabander, de consument, de bezoeker en de ondernemer mee te nemen in deze grote veranderingen. "Het verhaal van de transitie wordt op die manier ook jouw verhaal, de omgeving waarin het plaatsvindt is jouw omgeving – jouw homeland”, schrijven de initiatiefnemers bevlogen.

Belangrijke rol in maatschappelijke uitdagingen

In Brabant staat de komende jaren de vrijetijdssector in het teken van het programma ‘(Be)leefbaar Brabant: Leisure for a Better Society’. Leisure draagt bij aan het succes van andere sectoren en levert haar bijdrage aan maatschappelijke uitdagingen rond klimaat, energie, woningbouw, platteland, digitalisering, mobiliteit en bereikbaarheid. Daarnaast levert leisure natuurlijk een aanzienlijke bijdrage aan de werkgelegenheid en draagt ook bij aan sociale cohesie in wijken en buurten en de integratie van verschillende bevolkingsgroepen. Leisure kan vooral een middel zijn om ontwikkelingen te versnellen.

LeisureforaBetterSociety

Leisure als integraal onderdeel van multifunctionele gebiedsontwikkeling

Leisure moet volgens de plannenmakers zorgen dat het integraal onderdeel wordt van multifunctionele gebiedsontwikkelingen: "Vrijetijdsvoorzieningen zijn van belang voor de kwaliteit van de ruimtelijke omgeving en bepalen mede de vestigingskeuze voor bedrijven en bewoners. Leisure werkt ook imagoversterkend en geeft een gebied identiteit. Hierdoor stijgen de vastgoedwaarde en de cultuurhistorische waarde van het landschap.” Dit alles betekent dat een verandering in rol en rolverdeling tussen de markt en overheid nodig is. Dit wordt een belangrijk onderwerp van gesprek in de ‘ontwerpateliers’ die zich gaan buigen over de inrichting van de stad en het platteland.

Destinatie-ontwikkeling met zeven iconische hotspots

Naast de ecologische en sociaal maatschappelijke opgaven, blijft Midpoint met het Smart Leisure programma ook in zetten op destinatieontwikkeling ofwel duurzaam toerisme. Met de ontwikkeling van De Van Gogh Homeland Experience, zeven iconische hotspots in het Van Gogh Nationaal Park rond de vijf grote Brabantse steden wil men meer bezoekers naar de Brabant  trekken en hen de kracht en kwaliteit van de provincie laten ervaren. Bezoekers die langer blijven en meer besteden, betekent hogere inkomsten, groei van de werkgelegenheid én versterking van de Brabantse identiteit.

Drie programmalijnen

Het programma ‘Leisure for a Better Society’ ontwikkelt zich rond drie programmalijnen: Concurrerende & circulaire economie, slimme mobiliteit & bereikbaarheid en vitaal platteland & duurzame verstedelijking. Het programmabureau House of Leisure gaat samen met bedrijfsleven, onderwijs, overheid en maatschappelijke partners het programma de komende jaren implementeren.

Link: https://www.houseofleisure.eu
Trefwoorden: beleid, toerisme, leisure, noord-brabant, destinatie-ontwikkeling, dmo, duurzaam toerisme, ruimtelijke opgaven

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
17/12/24
Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen
Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%.
16/12/24
Exclusief voor leden
Schiphol ontwikkelt breed retailaanbod (nodig voor de internationale toppositie)
Per 1 mei 2025 versterkt Schiphol haar samenwerking met Lagardère Travel Retail voor de exploitatie...
13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
13/12/24
Lelystad wil deal sluiten F35 maar ook vakantievluchten op luchthaven
Defensie zoekt naar extra locaties voor hun activiteiten, waaronder uitbreiding van jachtvliegcapaciteit met de F35. Maar Lelystad wil dan als tegenprestatie dat vakantievluchten worden toegestaan op Lelystad luchthaven.
11/12/24
Acties tegen btw-verhoging lonen: Staatssecretaris zegt impactanalyse toe
Het verzet tegen de btw-verhoging op logies is nog springlevend. Afgelopen vrijdag plaatste HISWA-RECRON in de kranten van DPG een grote advertentie. Twentse ondernemers en Twente Marketing voerden met waterflesjes een creatieve actie tegen de geplande btw-verhoging op logies. En met succes want er komt een impactanalyse naar de verhoging van de btw op logies