Geplaatst op: 14-09-2021
Auteur: Ton Vermeulenn
NRIT

Brabant gaat voor Leisure for a Better Society

Brabant gaat voor Leisure for a Better Society

Regionale ontwikkelingsmaatschappij Midpoint Brabant heeft voor de periode 2021-2024 ‘leisure’ weer gekozen tot één van haar speerpunten. De vrijetijdssector kan in een uitdagende tijd -met grote maatschappelijke vraagstukken- bijdragen aan een betere wereld: Leisure for a Better Society. Aan het programma hebben zich al meer dan 50 partijen verbonden. Het is de intentie het programma -dat in eerste instantie gericht is op Midden-Brabant- Brabantbreed uit te rollen. Het blijft in Brabant niet bij woorden alleen; met het vlaggenschipproject Van Gogh Homeland Experience moet Brabant zeven iconische hotspots krijgen die niet alleen de uitdagingen voor Brabant inzichtelijk maken maar vooral de Brabanders en de bezoekers daarin meenemen.

De provincie Noord-Brabant staat voor grote uitdagingen rond landbouwhervormingen, CO2-reductie, mobiliteit en energie. In het nieuwe programma wordt het vrijetijdsdomein gebruikt als experimenteerruimte om de Brabander, de consument, de bezoeker en de ondernemer mee te nemen in deze grote veranderingen. "Het verhaal van de transitie wordt op die manier ook jouw verhaal, de omgeving waarin het plaatsvindt is jouw omgeving – jouw homeland”, schrijven de initiatiefnemers bevlogen.

Belangrijke rol in maatschappelijke uitdagingen

In Brabant staat de komende jaren de vrijetijdssector in het teken van het programma ‘(Be)leefbaar Brabant: Leisure for a Better Society’. Leisure draagt bij aan het succes van andere sectoren en levert haar bijdrage aan maatschappelijke uitdagingen rond klimaat, energie, woningbouw, platteland, digitalisering, mobiliteit en bereikbaarheid. Daarnaast levert leisure natuurlijk een aanzienlijke bijdrage aan de werkgelegenheid en draagt ook bij aan sociale cohesie in wijken en buurten en de integratie van verschillende bevolkingsgroepen. Leisure kan vooral een middel zijn om ontwikkelingen te versnellen.

LeisureforaBetterSociety

Leisure als integraal onderdeel van multifunctionele gebiedsontwikkeling

Leisure moet volgens de plannenmakers zorgen dat het integraal onderdeel wordt van multifunctionele gebiedsontwikkelingen: "Vrijetijdsvoorzieningen zijn van belang voor de kwaliteit van de ruimtelijke omgeving en bepalen mede de vestigingskeuze voor bedrijven en bewoners. Leisure werkt ook imagoversterkend en geeft een gebied identiteit. Hierdoor stijgen de vastgoedwaarde en de cultuurhistorische waarde van het landschap.” Dit alles betekent dat een verandering in rol en rolverdeling tussen de markt en overheid nodig is. Dit wordt een belangrijk onderwerp van gesprek in de ‘ontwerpateliers’ die zich gaan buigen over de inrichting van de stad en het platteland.

Destinatie-ontwikkeling met zeven iconische hotspots

Naast de ecologische en sociaal maatschappelijke opgaven, blijft Midpoint met het Smart Leisure programma ook in zetten op destinatieontwikkeling ofwel duurzaam toerisme. Met de ontwikkeling van De Van Gogh Homeland Experience, zeven iconische hotspots in het Van Gogh Nationaal Park rond de vijf grote Brabantse steden wil men meer bezoekers naar de Brabant  trekken en hen de kracht en kwaliteit van de provincie laten ervaren. Bezoekers die langer blijven en meer besteden, betekent hogere inkomsten, groei van de werkgelegenheid én versterking van de Brabantse identiteit.

Drie programmalijnen

Het programma ‘Leisure for a Better Society’ ontwikkelt zich rond drie programmalijnen: Concurrerende & circulaire economie, slimme mobiliteit & bereikbaarheid en vitaal platteland & duurzame verstedelijking. Het programmabureau House of Leisure gaat samen met bedrijfsleven, onderwijs, overheid en maatschappelijke partners het programma de komende jaren implementeren.

Link: https://www.houseofleisure.eu
Trefwoorden: beleid, toerisme, leisure, noord-brabant, destinatie-ontwikkeling, dmo, duurzaam toerisme, ruimtelijke opgaven

CELTH



||| Nieuws |||

23/12/25
Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...