Geplaatst op: 15-09-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nederland weer open maar met coronatoegangsbewijs

Nederland weer open maar met coronatoegangsbewijs
Afbeelding van Pete Linforth via Pixabay

Nederland gaat op 25 september verder open maar wel met een coronatoegangsbewijs. De regering ruimt de 1,5 meter in voor het toegangsbewijs en dat vindt niet iedereen positief. Brancheorganisaties reageren negatief op deze versoepelingen.

De Nederlandse regering schaft vanaf 25 september de 1,5 meter maatregel af. Dat kan omdat dan mijn 13 miljoen Nederlanders minimaal 1 vaccinatie hebben gehad. Op drukke plekken wordt wel een coronatoegangsbewijs ingevoerd.

De maatregelen

Vanaf 25 september is er in alle horeca (behalve afhaalrestaurants), bij evenementen (zoals festivals, optredens, feesten en publiek bij professionele sportwedstrijden) en bij vertoning van kunst en cultuur (zoals in bioscopen en theaters) gewerkt alleen toegang mogelijk met het coronatoegangsbewijs voor iedereen vanaf 13 jaar. Dat geldt binnen én buiten, met én zonder vaste zitplaats. Vanaf 14 jaar moet het gebruik van het coronatoegangsbewijs samen met het identiteitsbewijs worden gecontroleerd. 

In alle horeca blijft de verplichte sluitingstijd tussen 00.00 en 06.00 uur gelden. Alle evenementen kunnen weer plaatsvinden met een coronatoegangsbewijs. Voor evenementen buiten geldt geen maximaal aantal bezoekers en geen verplichte sluitingstijd. Voor evenementen binnen met een vaste zitplaats is er ook geen maximaal aantal bezoekers of sluitingstijd. Voor beide type evenementen geldt wel: horeca is na 0.00 uur gesloten, met uitzondering van afhaalmogelijkheden. Evenementen binnen zonder vaste zitplaats kunnen maximaal 75% van de reguliere bezoekerscapaciteit toestaan en er geldt hier een verplichte sluitingstijd tussen 00.00 en 06.00 uur. Het kabinet werkt voor de nachthoreca en de ongeplaceerde evenementen met een capaciteitsbeperking aan steunmaatregelen. 

De reacties

VNO-NCW stelt in een reactie dat steunmaatregelen noodzakelijk blijven: "Ondernemers mogen niet de dupe zijn van beperkingen als gevolg van het relatief nog grote aantal ongevaccineerden in combinatie met de beperkte zorgcapaciteit.”

De Nederlandse Museumvereniging reageert positief op de maatregelen omdat voor deze locaties de toegangsbeperkende maatregelen worden opgeheven.  Voor musea geldt bovendien dat er geen coronatoegangsbewijzen worden gevraagd.

Horeca Nederland kan zich absoluut niet vinden in de aangekondigde ‘versoepelingen’. Het is niet uit te leggen dat heel Nederland afscheid neemt van de 1,5 meter samenleving, terwijl de horeca juist extra restricties opgelegd krijgt. Ook vindt KHN het, net als het veiligheidsberaad, opmerkelijk dat het kabinet denkt dat een coronapas tot 00.00 uur dé oplossing is maar dat deze na 00.00 uur niet meer zou werken en dat daarom de horeca dan dicht moet. Ook het feit dat de steunmaatregelen worden afgebouwd zal een enorme impact hebben op de horecabedrijven. Robèr Willemsen: "Je kunt niet de rem er op houden en beperkingen handhaven maar tegelijkertijd stoppen met steun. Zeker omdat de coronacrisis voor ondernemers al ruim anderhalf jaar duurt, zal het kabinet nu echt ruimhartig moeten doorkomen. Het draagvlak voor de huidige maatregelen was al laag bij horecaondernemers, maar met deze verlenging én verzwaring verwacht ik dat er een grens wordt overschreden en dat veel horecaondernemers de regels niet meer gaan handhaven. Dat gevoel begrijp ik ook.”

Volgens de Alliantie van Evenementenbouwers zijn de keuzes van het kabinet om ongeplaceerde evenementen binnen enkel toe te staan met een capaciteitsbeperking van 75% (met de inzet van toegangsbewijzen) niet onderbouwd, onuitlegbaar en onduidelijk. Riemer Rijpkema, woordvoerder namens het EventPlatform: "We zijn verbaasd en teleurgesteld over de door het kabinet gemaakte keuzes. Uit alle onderzoeken van het Fieldlab Evenementen-programma en inmiddels ook uit de talloze voorbeelden uit de landen om ons heen, is duidelijk dat evenementen veilig open kunnen op volle capaciteit. De beperking op 75% is niet onderbouwd, willekeurig en uitermate schadelijk voor de sector die vooralsnog geen duidelijkheid heeft gekregen over aanvullende steun na 1 oktober.” Organisatoren van culturele evenementen krijgen de onverkoopbare kaartjes vanwege de 75%-regel vergoed van de overheid. Het kabinet trekt voor deze zogenaamde suppletieregeling 15 miljoen euro uit. Unmute Us spant intussen samen met een aantal evenementenorganisatoren een kort geding aan tegen de overheid met als inzet dat evenementen 100% van de bezoekerscapaciteit mogen benutten.

De Vereniging Nederlandse Poppodia en Festivals noemt de versoepelingen een wassen neus: "Om een poppodium goed te kunnen exploiteren heb je per jaar een flink aantal uitverkochte (ongeplaceerde) concerten en clubavonden nodig en een nog groter aantal bijna uitverkochte programma’s”, stelt de vereniging in een verklaring.”Het gemiddelde break-even resultaat ligt boven een capaciteit-bezetting van 75%. Als organisatie heb je een volledige capaciteit nodig om op een verantwoorde manier financieel economisch risico te kunnen nemen. Het najaar staat vol met vaak doorgeschoven en nieuwe programma’s. Deze zijn allemaal georganiseerd (afspraken met derden) op basis van 100% capaciteit.”

De KNVB reageert opgelucht dat stadions bij sportevenementen in de buitenlucht weer volledig mogen worden gebruikt. Directeur betaald voetbal Marianne van Leeuwen zegt bij de NOS. "Eindelijk is er volop licht aan het einde van de tunnel na een lange tijd waarin iets wat 8 miljoen voetballiefhebbers in Nederland koesteren opeens minder vanzelfsprekend was."

Trefwoorden: beleid, evenementen, horeca, cultuur, festivals, corona, crisis, musea

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...