Geplaatst op: 15-09-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nederland weer open maar met coronatoegangsbewijs

Nederland weer open maar met coronatoegangsbewijs
Afbeelding van Pete Linforth via Pixabay

Nederland gaat op 25 september verder open maar wel met een coronatoegangsbewijs. De regering ruimt de 1,5 meter in voor het toegangsbewijs en dat vindt niet iedereen positief. Brancheorganisaties reageren negatief op deze versoepelingen.

De Nederlandse regering schaft vanaf 25 september de 1,5 meter maatregel af. Dat kan omdat dan mijn 13 miljoen Nederlanders minimaal 1 vaccinatie hebben gehad. Op drukke plekken wordt wel een coronatoegangsbewijs ingevoerd.

De maatregelen

Vanaf 25 september is er in alle horeca (behalve afhaalrestaurants), bij evenementen (zoals festivals, optredens, feesten en publiek bij professionele sportwedstrijden) en bij vertoning van kunst en cultuur (zoals in bioscopen en theaters) gewerkt alleen toegang mogelijk met het coronatoegangsbewijs voor iedereen vanaf 13 jaar. Dat geldt binnen én buiten, met én zonder vaste zitplaats. Vanaf 14 jaar moet het gebruik van het coronatoegangsbewijs samen met het identiteitsbewijs worden gecontroleerd. 

In alle horeca blijft de verplichte sluitingstijd tussen 00.00 en 06.00 uur gelden. Alle evenementen kunnen weer plaatsvinden met een coronatoegangsbewijs. Voor evenementen buiten geldt geen maximaal aantal bezoekers en geen verplichte sluitingstijd. Voor evenementen binnen met een vaste zitplaats is er ook geen maximaal aantal bezoekers of sluitingstijd. Voor beide type evenementen geldt wel: horeca is na 0.00 uur gesloten, met uitzondering van afhaalmogelijkheden. Evenementen binnen zonder vaste zitplaats kunnen maximaal 75% van de reguliere bezoekerscapaciteit toestaan en er geldt hier een verplichte sluitingstijd tussen 00.00 en 06.00 uur. Het kabinet werkt voor de nachthoreca en de ongeplaceerde evenementen met een capaciteitsbeperking aan steunmaatregelen. 

De reacties

VNO-NCW stelt in een reactie dat steunmaatregelen noodzakelijk blijven: "Ondernemers mogen niet de dupe zijn van beperkingen als gevolg van het relatief nog grote aantal ongevaccineerden in combinatie met de beperkte zorgcapaciteit.”

De Nederlandse Museumvereniging reageert positief op de maatregelen omdat voor deze locaties de toegangsbeperkende maatregelen worden opgeheven.  Voor musea geldt bovendien dat er geen coronatoegangsbewijzen worden gevraagd.

Horeca Nederland kan zich absoluut niet vinden in de aangekondigde ‘versoepelingen’. Het is niet uit te leggen dat heel Nederland afscheid neemt van de 1,5 meter samenleving, terwijl de horeca juist extra restricties opgelegd krijgt. Ook vindt KHN het, net als het veiligheidsberaad, opmerkelijk dat het kabinet denkt dat een coronapas tot 00.00 uur dé oplossing is maar dat deze na 00.00 uur niet meer zou werken en dat daarom de horeca dan dicht moet. Ook het feit dat de steunmaatregelen worden afgebouwd zal een enorme impact hebben op de horecabedrijven. Robèr Willemsen: "Je kunt niet de rem er op houden en beperkingen handhaven maar tegelijkertijd stoppen met steun. Zeker omdat de coronacrisis voor ondernemers al ruim anderhalf jaar duurt, zal het kabinet nu echt ruimhartig moeten doorkomen. Het draagvlak voor de huidige maatregelen was al laag bij horecaondernemers, maar met deze verlenging én verzwaring verwacht ik dat er een grens wordt overschreden en dat veel horecaondernemers de regels niet meer gaan handhaven. Dat gevoel begrijp ik ook.”

Volgens de Alliantie van Evenementenbouwers zijn de keuzes van het kabinet om ongeplaceerde evenementen binnen enkel toe te staan met een capaciteitsbeperking van 75% (met de inzet van toegangsbewijzen) niet onderbouwd, onuitlegbaar en onduidelijk. Riemer Rijpkema, woordvoerder namens het EventPlatform: "We zijn verbaasd en teleurgesteld over de door het kabinet gemaakte keuzes. Uit alle onderzoeken van het Fieldlab Evenementen-programma en inmiddels ook uit de talloze voorbeelden uit de landen om ons heen, is duidelijk dat evenementen veilig open kunnen op volle capaciteit. De beperking op 75% is niet onderbouwd, willekeurig en uitermate schadelijk voor de sector die vooralsnog geen duidelijkheid heeft gekregen over aanvullende steun na 1 oktober.” Organisatoren van culturele evenementen krijgen de onverkoopbare kaartjes vanwege de 75%-regel vergoed van de overheid. Het kabinet trekt voor deze zogenaamde suppletieregeling 15 miljoen euro uit. Unmute Us spant intussen samen met een aantal evenementenorganisatoren een kort geding aan tegen de overheid met als inzet dat evenementen 100% van de bezoekerscapaciteit mogen benutten.

De Vereniging Nederlandse Poppodia en Festivals noemt de versoepelingen een wassen neus: "Om een poppodium goed te kunnen exploiteren heb je per jaar een flink aantal uitverkochte (ongeplaceerde) concerten en clubavonden nodig en een nog groter aantal bijna uitverkochte programma’s”, stelt de vereniging in een verklaring.”Het gemiddelde break-even resultaat ligt boven een capaciteit-bezetting van 75%. Als organisatie heb je een volledige capaciteit nodig om op een verantwoorde manier financieel economisch risico te kunnen nemen. Het najaar staat vol met vaak doorgeschoven en nieuwe programma’s. Deze zijn allemaal georganiseerd (afspraken met derden) op basis van 100% capaciteit.”

De KNVB reageert opgelucht dat stadions bij sportevenementen in de buitenlucht weer volledig mogen worden gebruikt. Directeur betaald voetbal Marianne van Leeuwen zegt bij de NOS. "Eindelijk is er volop licht aan het einde van de tunnel na een lange tijd waarin iets wat 8 miljoen voetballiefhebbers in Nederland koesteren opeens minder vanzelfsprekend was."

Trefwoorden: beleid, evenementen, horeca, cultuur, festivals, corona, crisis, musea

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
17/12/24
Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen
Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%.
16/12/24
Exclusief voor leden
Schiphol ontwikkelt breed retailaanbod (nodig voor de internationale toppositie)
Per 1 mei 2025 versterkt Schiphol haar samenwerking met Lagardère Travel Retail voor de exploitatie...
13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
13/12/24
Lelystad wil deal sluiten F35 maar ook vakantievluchten op luchthaven
Defensie zoekt naar extra locaties voor hun activiteiten, waaronder uitbreiding van jachtvliegcapaciteit met de F35. Maar Lelystad wil dan als tegenprestatie dat vakantievluchten worden toegestaan op Lelystad luchthaven.
11/12/24
Acties tegen btw-verhoging lonen: Staatssecretaris zegt impactanalyse toe
Het verzet tegen de btw-verhoging op logies is nog springlevend. Afgelopen vrijdag plaatste HISWA-RECRON in de kranten van DPG een grote advertentie. Twentse ondernemers en Twente Marketing voerden met waterflesjes een creatieve actie tegen de geplande btw-verhoging op logies. En met succes want er komt een impactanalyse naar de verhoging van de btw op logies