Veel Nederlanders met vakantieplannen
Goed nieuws voor de binnenlandse vakantiemarkt: 58% van de Nederlanders is van plan de komende vier maanden op vakantie te gaan. Dat is een relatief grote groep vakantiegangers. In de belangrijkste herkomstlanden doet Nederland het nog niet zo goed als vakantiebestemming en is nog veel werk aan de winkel. Dat blijkt uit de Vakantie Sentiment Monitor van NBTC.
Met deze monitor meet NBTC sinds mei 2020 de vakantie-intentie en de invloed van corona op het reisgedrag van inwoners uit Nederland en de voor ons belangrijkste toeristische herkomstmarkten: België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en China.
Positiever vakantiesentiment, maar angst en onzekerheid blijft
De versoepelingen en toenemende vaccinatiegraden hebben in de meeste landen een positief effect op de vakantieplannen voor de rest van dit jaar. Waar vorig jaar een op de vier mensen geen vakantieplannen had, is dat dit jaar een op de vijf mensen. Toch is het aantal mensen zonder vakantieplannen nog steeds groot in vergelijking met een normaal jaar. Het gevoel van angst en onzekerheid is nog steeds aanwezig en heeft duidelijk invloed op het boekings- en reisgedrag.
Vertrouwen neemt toe: meer vakantieplannen en meer boekingen
De resultaten uit de Vakantiemonitor laten zien dat de vakantie-intentie in alle landen met ongeveer 10 procent is toegenomen, in vergelijking met de meting in september 2020. Gemiddeld geven zes op de tien mensen aan nog op vakantie te willen gaan in de laatste vier maanden van dit jaar. Vakantieplannen worden daarnaast in toenemende mate omgezet in boekingen. In Nederland heeft ruim een derde van de mensen hun vakantie daadwerkelijk geboekt. Ter vergelijking: in dezelfde periode vorig jaar had ongeveer een vijfde van de Nederlanders een vakantie geboekt.
Nederland favoriet onder Nederlanders
De voorkeur voor een vakantie in eigen land neemt in bijna alle Europese landen af, in vergelijking met dezelfde meting vorig jaar. Dit geldt niet voor inwoners uit Nederland. De helft van de Nederlanders (49%) met vakantieplannen wil in eigen land op vakantie gaan. Dat is fors meer dan in eerdere metingen toen dat rond de 40% lag. Een overigens normale ontwikkeling omdat in de zomerperiode het buitenland meer in trek is. Voor wat betreft het buitenland is Europa met 40% favoriet.
Figuur 1: Vakantie intentie van Nederlanders, totaal en naar bestemming, meting september 2021
Weinig belangstelling voor Nederland vakantieland vanuit buitenland
De positie van Nederland als vakantiebestemming voor 2021 blijft beperkt. Nederland wint nog niet aan populariteit bij onze buren uit België en Duitsland. Maar ook vanuit Frankrijk blijft de interesse in Nederland zeer beperkt. Duitsers en Belgen maken in toenemende mate plannen voor een vakantie elders in Europa, maar in mindere mate naar Nederland.
Werk aan de winkel voor herwinnen buitenlandse toerist
Jos Vranken, algemeen directeur NBTC: "De resultaten laten zien dat ondanks corona de reislust van Nederlanders en de voor ons belangrijkste herkomstmarkten niet is weggenomen. Sterker nog, we zien in de meeste landen toenames van het aantal vakantieplannen en het aantal boekingen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Dat is goed om te zien, maar we zijn er nog lang niet. Het meest zorgelijke is dat de populariteit van Nederland onder inwoners uit de buurlanden lijkt te zijn afgenomen. En dan te weten dat Duitsland en België onze belangrijkste markten zijn wanneer het gaat om inkomend toerisme. We hebben nog een lange weg te gaan om dit aandeel terug te winnen.”
Trefwoorden: vakanties, binnenlands toerisme, inkomend toerisme, uitgaand toerisme