Friesland maakt big data inzichtelijk en bruikbaar

Deze zomer hebben ze bij DataFryslân niet stilgezeten. Ze hebben een mooie zomerserie gemaakt rond de klantreis van toeristen naar Friesland, waarbij ze gebruik hebben gemaakt van verschillende (big)bronnen. Met het dashboard Toere Troch Fryslân heeft DataFryslân een manier ontwikkeld om de ‘reis’ van de bezoekers aan Fryslân in beeld te brengen. De afgelopen zomer passeerden een aantal items uit het door DataFryslân ontwikkelde dashboard de revue, om te laten zien waar welke informatie vandaan kan komen, wat je daarmee kunt en hoe slimme, nieuwe manieren zijn gevonden om uit verschillende, soms onverwachte databronnen nieuwe informatie te genereren.
Voor DataFryslân is Toerisme & Recreatie een van de speerpunten in het onderzoeksprogramma. Programmaleider Jasper Heslinga en het team van data scientists legt de focus bij dit thema op de customer journey: "We willen het hele traject van een bezoek aan Fryslân weten”, zegt Heslinga. "Hoe beslissen mensen dat ze naar Fryslân willen gaan, hoe oriënteren ze zich op hun verblijf, hoe en waar boeken ze hun reis, hoe ziet hun verblijf in Fryslân eruit en hoe en waar beoordelen ze hun bezoek na afloop.”
Data inzichtelijk maken
Dat vraagt om veel data. Maar door een aantal bestaande databronnen rondom toerisme op een rij te zetten en die aan te vullen met een reeks online bronnen heeft het team van DataFryslân geprobeerd om op een eenvoudige en toegankelijke manier een overzicht te krijgen en inzicht te geven in een aantal kennisvragen rondom toerisme in Fryslân.
Dashboard Toere Troch Fryslân
Zo ontstond het dashboard Toere Troch Fryslân. Heslinga: "Met dat dashboard willen we laten zien dat we heel veel informatie hebben ontsloten waar tot op heden weinig tot niets mee werd gedaan, denk aan bronnen als Tripadvisor of Airbnb. Kijk, binnen de toerismebranche zelf is er natuurlijk ook een schat aan data beschikbaar, maar die is versnipperd. Vaak weten partijen in die sector vooral alles van hun eigen klant. Maar een totaalbeeld is er niet: stel dat je wilt weten hoe er door bezoekers wordt gesproken over de kwaliteit van hotels in gemeente x, dan kun je lang zoeken. In dit dashboard kun je op gemeenteniveau klikken en vind je aan de hand van reviews hoe de hotels in die gemeente scoren.”
Werk in uitvoering
Toere Troch Fryslân is geen afgerond project dat álle vragen beantwoordt. Het is werk in uitvoering, een etalage boordevol mogelijkheden. De volgende stap? "We hebben veel werk verzet, maar is er nog genoeg te doen om de kwaliteit van de data nóg meer te verbeteren en er nog meer uit te kunnen halen. Daar hebben we simpelweg tijd voor nodig en liefst ook partners die met ons optrekken – dat is immers waar DataFryslân voor staat: samenwerken om iets te maken waar Fryslân baat bij heeft”, zegt Heslinga. "Het dashboard zoals het er nu staat moet je zien als een proof of concept, als demonstratie van wat er kan”, zegt Heslinga.
Potentie laten zien
Om de potentie van het dashboard te laten zien, liet DataFryslân de afgelopen zomer een aantal items uit het dashboard de revue passeren, om te laten zien waar welke informatie vandaan kan komen, wat je daarmee kunt en hoe slimme, nieuwe manieren zijn gevonden om uit verschillende, soms onverwachte databronnen nieuwe informatie te genereren. Gemist? Lees ze hier terug:
'Fryslân door de ogen van bezoekers'
Intro: https://lnkd.in/dsb8zs3J
'Verre vrienden en goede buren: Wie bezoekt Fryslân'
Deel 1: https://lnkd.in/dGcsApHq
'Google als vakantiegids: wat willen we weten over Fryslân?'
Deel 2: https://lnkd.in/deZcNQif
'Pitten bij particulieren: Airbnb in Fryslân'
Deel 3: https://lnkd.in/dJT-NXDe
'Hoe houdt Fryslân zijn gasten bezig?'
Deel 4: https://lnkd.in/dBZBBXgX
'Fryslân op de foto'
Deel 5: https://lnkd.in/d-7Ggsjw
'Hoe brengen bezoekers Fryslân onder woorden?'
Deel 6: https://lnkd.in/dZ7zstEG
'De beste van de klas: Fryslân op rapport'
Deel 7: https://lnkd.in/dqwg92cD