Geplaatst op: 21-09-2021
Auteur: Redactie
NRIT Media
Uitgever: NRIT Media

ANVR-Zakenreismarkt verwacht snel herstel na opheffen reisbeperkingen

ANVR-Zakenreismarkt verwacht snel herstel na opheffen reisbeperkingen

Recent onderzoek van reisbrancheorganisatie ANVR onder klanten van zakenreis-organiserende bedrijven toont aan dat, zodra de reisbeperkingen worden opgeheven, de zakenreismarkt snel herstel zal laten zien, maar wel verandert. Zo zal door de digitale alternatieven die zijn (her)ontdekt niet korter maar wel minder worden gereisd, waarbij vanuit het bedrijf meer aandacht uitgaat naar duurzamer reizen, CO2-compensatie en meer zorg voor de gezondheid van de reizende medewerker. Dat betekent voor de bij ANVR aangesloten zakenreis-organiserende bedrijven een mooie uitdaging.
  

ANVR heeft recentelijk een enquête gehouden onder ruim 200 zakenreizigers, medewerkers van multinationals en MKB-ondernemers, en cliënten van bij de ANVR aangesloten zakenreis-organiserende bedrijven, de zgn. TMC's (Travel Management Companies). De bevindingen van het ANVR-onderzoek sluiten aan bij internationale onderzoeken: indien beperkingen worden opgeheven, zowel door Nederland als door ontvangende bestemmingslanden, keren zakenreizen snel terug. Het belang van zakendoen in het buitenland is evident voor de economische ontwikkeling van Nederland. Zakenreizen zijn hierbij onmisbaar.
Uit onderzoek blijkt dat vooral de reisbeperkingen (69%), die door Nederland én bestemmingslanden worden gehanteerd, op dit moment de grootste bottleneck zijn voor het herstarten van de zakenreismarkt. Zakenreizigers kunnen, zeker als men volledig gevaccineerd is, al op tal van bestemmingen reizen. 23% Ziet de bottleneck liggen in de gezondheid i.v.m. het risico op corona en slechts 7% geeft aan dat de digitale mogelijkheden reden is om minder zakenreizen uit te voeren. Zodra deze reisbeperkingen zijn opgeheven, verwacht 81% een herstel op korte termijn (0-2 jaar), terwijl 19% verwacht dat dit toch iets langer kan gaan duren.

Vooralsnog verwacht 55% minder te gaan reizen, waarbij vooral het gebruik van de digitale mogelijkheden voor 78% de reden is. Dit sentiment kan snel wijzigen als de beperkingen worden opgeheven. Een meerderheid verwacht geen grote veranderingen in het persoonlijk contact.

Gaat men weer op zakenreis dan is er de behoefte de reis duurzamer te maken, blijkt uit het onderzoek. Ongeveer 1/3 van de ondervraagden wil dan meer doen aan CO2-compensatie, meer duurzamer vervoer en meer zorg voor de gezondheid van de zakenreiziger. Bijna 80% verwacht overigens net zolang op zakenreis te gaan als vóór COVID-19. Met deze ontwikkelingen ziet 65% een (andere) rol weggelegd voor de TMC's; zij vinden daarbij kennis, advies en expertise onontbeerlijk. Bij 31% van de ondervraagde zakenreizigers regelt de TMC alleen de reis en verwacht men ook niet dat dit zal veranderen. 
Frank Oostdam, voorzitter ANVR: "Wij zien bij de TMC's een voorzichtige start van herstel op de zakenreismarkt binnen Europa. Maar voor herstel op verre bestemmingen zullen de huidige reisbeperkingen eerst moeten worden versoepeld. Hiertoe roept de ANVR het kabinet dan ook op, omdat het ook kàn. En zeker ook nu, omdat de reissector het vanaf 1 oktober zonder steunmaatregelen vanuit de overheid moet doen. Dan kan herstel snel gaan, al is dat niet 'gewoon' terug naar de oude situatie. Gelet op de behoefte zal meer aandacht gegeven worden aan Duty of Care en duurzaamheid; een rol die de zakenreisagent prima kan vervullen."

Trefwoorden: Enquete, zakelijk reizen, zakenreizen

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...