Digitale toegankelijkheid van de recreatiebranche: anders kijken naar je website
Een ontspannen dagje uit is voor iedereen fijn. Ook voor mensen met een beperking. Dat begint vaak al online met een bezoek aan de website. Samen met ervaringsdeskundigen onderzoekt Accessibility hoe gastvrij die websites zijn. Waar lopen mensen met een beperking tegenaan? Hoe welkom voelen ze zich? Kleine aanpassingen blijken soms al een groot verschil te maken.
Tot het team van ervaringsdeskundigen behoren mensen met een visuele, cognitieve, fysieke beperking of een combinatie daarvan. Zij onderzoeken de digitale toegankelijkheid van belangrijke spelers uit 7 sectoren binnen de vrijetijdsbranche.
Onduidelijke informatie leidt tot frustratie
Een bezoekje aan een website levert geregeld frustraties op voor bezoekers met een beperking. Zo kon een ervaringsdeskundige die blind is bij slechts 1 van de 5 attractieparken zelfstandig een kaartje kopen. Naast technische vereisten ontbreekt het soms aan duidelijke informatie over de toegankelijkheid.
De klantreis begint al online
‘Een bezoeker met een fysieke beperking kijkt meestal als eerste of de locatie wel toegankelijk is’, vertelt projectleider Anouk Butterlin. ‘Wordt deze informatie niet gevonden, dan is dat een reden om het bezoek aan de website te beëindigen. Hoe toegankelijk de locatie misschien kan zijn, als het niet gecommuniceerd wordt verlies je klanten.’
Concrete tips voor de recreatiebranche
Gelukkig kun je soms met kleine aanpassingen al verschil maken. Het onderzoek levert concrete tips op voor verbeteringen. Vaak willen bezoekers met een beperking weten waar ze aan toe zijn. Specifieke uitleg en beeldmateriaal helpen daarbij. Komen er plotseling harde geluiden of lichtflitsen bij de attractie voor? Hoe ziet de theaterzaal eruit? Wat voor leuning is er bij de trap?
‘Het was voor ons waardevol om te horen waar mensen tegenaan lopen’, vertelt een van de deelnemers waarvan de website is onderzocht. ‘Gelukkig kregen we ook veel complimenten. En met de tips kunnen we aan de slag, er zijn een paar quick wins die we meteen kunnen oppakken.’
‘Gastvrijheid begint online’ op 8 oktober
Wil je in korte tijd leren om met andere ogen naar je website te kijken? Geen opsomming van technische eisen, maar daadwerkelijk horen van mensen zelf hoe zij het beleven? Op 8 oktober kun je gratis deelnemen aan het digitale webinar Gastvrijheid begint online tijdens de Week van de Toegankelijkheid.
Webinar voor de vrijetijdsbranche op 20 januari 2022
De komende maanden onderzoekt het team nog meer websites binnen de recreatiebranche. Uitkomsten worden eerst gedeeld met de onderzochte organisaties. Daarna kunnen ook andere organisaties profiteren van de inzichten uit het onderzoek. Accessibility deelt ze namelijk tijdens een webinar voor de gehele vrijetijdsbranche op donderdag 20 januari 2022. Je krijgt daarbij praktische tips om je website gastvrijer te maken voor iedereen.
Partners van het onderzoek
Het onderzoek Digitaal Toegankelijk Dagje Uit wordt uitgevoerd door Accessibility, onderdeel van Bartiméus en is mede mogelijk gemaakt door het Bartiméus Fonds. De community Toegankelijke Recreatie is een samenwerkingspartner van het onderzoeksproject.