Geplaatst op: 24-09-2021
Auteur: Redactie
NRIT Media

Digitale toegankelijkheid van de recreatiebranche: anders kijken naar je website

Digitale toegankelijkheid van de recreatiebranche: anders kijken naar je website

Een ontspannen dagje uit is voor iedereen fijn. Ook voor mensen met een beperking. Dat begint vaak al online met een bezoek aan de website. Samen met ervaringsdeskundigen onderzoekt Accessibility hoe gastvrij die websites zijn. Waar lopen mensen met een beperking tegenaan? Hoe welkom voelen ze zich? Kleine aanpassingen blijken soms al een groot verschil te maken.  

 

Tot het team van ervaringsdeskundigen behoren mensen met een visuele, cognitieve, fysieke beperking of een combinatie daarvan. Zij onderzoeken de digitale toegankelijkheid van belangrijke spelers uit 7 sectoren binnen de vrijetijdsbranche.

 

Onduidelijke informatie leidt tot frustratie

Een bezoekje aan een website levert geregeld frustraties op voor bezoekers met een beperking. Zo kon een ervaringsdeskundige die blind is bij slechts 1 van de 5 attractieparken zelfstandig een kaartje kopen. Naast technische vereisten ontbreekt het soms aan duidelijke informatie over de toegankelijkheid.

 

De klantreis begint al online

‘Een bezoeker met een fysieke beperking kijkt meestal als eerste of de locatie wel toegankelijk is’, vertelt projectleider Anouk Butterlin. ‘Wordt deze informatie niet gevonden, dan is dat een reden om het bezoek aan de website te beëindigen. Hoe toegankelijk de locatie misschien kan zijn, als het niet gecommuniceerd wordt verlies je klanten.’

 

Concrete tips voor de recreatiebranche

Gelukkig kun je soms met kleine aanpassingen al verschil maken. Het onderzoek levert concrete tips op voor verbeteringen. Vaak willen bezoekers met een beperking weten waar ze aan toe zijn. Specifieke uitleg en beeldmateriaal helpen daarbij. Komen er plotseling harde geluiden of lichtflitsen bij de attractie voor? Hoe ziet de theaterzaal eruit? Wat voor leuning is er bij de trap?

 

‘Het was voor ons waardevol om te horen waar mensen tegenaan lopen’, vertelt een van de deelnemers waarvan de website is onderzocht. ‘Gelukkig kregen we ook veel complimenten. En met de tips kunnen we aan de slag, er zijn een paar quick wins die we meteen kunnen oppakken.’

 

‘Gastvrijheid begint online’ op 8 oktober

Wil je in korte tijd leren om met andere ogen naar je website te kijken? Geen opsomming van technische eisen, maar daadwerkelijk horen van mensen zelf hoe zij het beleven? Op 8 oktober kun je gratis deelnemen aan het digitale webinar Gastvrijheid begint online tijdens de Week van de Toegankelijkheid.

 

Webinar voor de vrijetijdsbranche op 20 januari 2022

De komende maanden onderzoekt het team nog meer websites binnen de recreatiebranche. Uitkomsten worden eerst gedeeld met de onderzochte organisaties. Daarna kunnen ook andere organisaties profiteren van de inzichten uit het onderzoek. Accessibility deelt ze namelijk tijdens een webinar voor de gehele vrijetijdsbranche op donderdag 20 januari 2022. Je krijgt daarbij praktische tips om je website gastvrijer te maken voor iedereen.

 

Partners van het onderzoek

Het onderzoek Digitaal Toegankelijk Dagje Uit wordt uitgevoerd door Accessibility, onderdeel van Bartiméus en is mede mogelijk gemaakt door het Bartiméus Fonds. De community Toegankelijke Recreatie is een samenwerkingspartner van het onderzoeksproject.

Link: https://www.accessibility.nl/evenementen/webinar-gastvrijheid-begint-online
Topics:Marketing
Trefwoorden: Digitale toegankelijkheid, gastvrijheid website

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.