Geplaatst op: 24-09-2021
Auteur: Redactie
NRIT Media

Digitale toegankelijkheid van de recreatiebranche: anders kijken naar je website

Digitale toegankelijkheid van de recreatiebranche: anders kijken naar je website

Een ontspannen dagje uit is voor iedereen fijn. Ook voor mensen met een beperking. Dat begint vaak al online met een bezoek aan de website. Samen met ervaringsdeskundigen onderzoekt Accessibility hoe gastvrij die websites zijn. Waar lopen mensen met een beperking tegenaan? Hoe welkom voelen ze zich? Kleine aanpassingen blijken soms al een groot verschil te maken.  

 

Tot het team van ervaringsdeskundigen behoren mensen met een visuele, cognitieve, fysieke beperking of een combinatie daarvan. Zij onderzoeken de digitale toegankelijkheid van belangrijke spelers uit 7 sectoren binnen de vrijetijdsbranche.

 

Onduidelijke informatie leidt tot frustratie

Een bezoekje aan een website levert geregeld frustraties op voor bezoekers met een beperking. Zo kon een ervaringsdeskundige die blind is bij slechts 1 van de 5 attractieparken zelfstandig een kaartje kopen. Naast technische vereisten ontbreekt het soms aan duidelijke informatie over de toegankelijkheid.

 

De klantreis begint al online

‘Een bezoeker met een fysieke beperking kijkt meestal als eerste of de locatie wel toegankelijk is’, vertelt projectleider Anouk Butterlin. ‘Wordt deze informatie niet gevonden, dan is dat een reden om het bezoek aan de website te beëindigen. Hoe toegankelijk de locatie misschien kan zijn, als het niet gecommuniceerd wordt verlies je klanten.’

 

Concrete tips voor de recreatiebranche

Gelukkig kun je soms met kleine aanpassingen al verschil maken. Het onderzoek levert concrete tips op voor verbeteringen. Vaak willen bezoekers met een beperking weten waar ze aan toe zijn. Specifieke uitleg en beeldmateriaal helpen daarbij. Komen er plotseling harde geluiden of lichtflitsen bij de attractie voor? Hoe ziet de theaterzaal eruit? Wat voor leuning is er bij de trap?

 

‘Het was voor ons waardevol om te horen waar mensen tegenaan lopen’, vertelt een van de deelnemers waarvan de website is onderzocht. ‘Gelukkig kregen we ook veel complimenten. En met de tips kunnen we aan de slag, er zijn een paar quick wins die we meteen kunnen oppakken.’

 

‘Gastvrijheid begint online’ op 8 oktober

Wil je in korte tijd leren om met andere ogen naar je website te kijken? Geen opsomming van technische eisen, maar daadwerkelijk horen van mensen zelf hoe zij het beleven? Op 8 oktober kun je gratis deelnemen aan het digitale webinar Gastvrijheid begint online tijdens de Week van de Toegankelijkheid.

 

Webinar voor de vrijetijdsbranche op 20 januari 2022

De komende maanden onderzoekt het team nog meer websites binnen de recreatiebranche. Uitkomsten worden eerst gedeeld met de onderzochte organisaties. Daarna kunnen ook andere organisaties profiteren van de inzichten uit het onderzoek. Accessibility deelt ze namelijk tijdens een webinar voor de gehele vrijetijdsbranche op donderdag 20 januari 2022. Je krijgt daarbij praktische tips om je website gastvrijer te maken voor iedereen.

 

Partners van het onderzoek

Het onderzoek Digitaal Toegankelijk Dagje Uit wordt uitgevoerd door Accessibility, onderdeel van Bartiméus en is mede mogelijk gemaakt door het Bartiméus Fonds. De community Toegankelijke Recreatie is een samenwerkingspartner van het onderzoeksproject.

Link: https://www.accessibility.nl/evenementen/webinar-gastvrijheid-begint-online
Topics:Marketing
Trefwoorden: Digitale toegankelijkheid, gastvrijheid website

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/01/25
Commissie voor natuurherstel opgericht
Een ministeriële commissie voor natuurherstel in Nederland wordt opgericht. Deze commissie wordt opgericht na twee recentelijke rechterlijke uitspraken om haast te maken met het herstel.
24/01/25
Positief oordeel over drie Limburgse musea
Het provinciebestuur van Limburg heeft het rapport ontvangen van de Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024. Voornamelijk is inhoudelijk aar de musea gekeken maar toerisme speelt ook een rol.
15/01/25
7 Kamerleden ontvangen Ondernemersagenda Gastvrijheidssector
Op dinsdagmiddag 14 januari hebben diverse branchevertegenwoordigers in het platform Gastvrij Nederland de Ondernemersagenda van de Gastvrijheidssector aangeboden in de Tweede Kamer.
13/01/25
Exclusief voor leden
Waterbedrijven mogen op meer locaties water oppompen
Voor de vrijetijdseconomie is het van groot belang dat gasten altijd over goed schoon drinkwater kun...
08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
17/12/24
Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen
Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%.