Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 06-10-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nederlanders besteden veel meer geld aan zomervakantie

Nederlanders besteden veel meer geld aan zomervakantie
Afbeelding van Pexels via Pixabay

Nederlanders boeken hun vakantie steeds korter voor vertrek en hebben de afgelopen zomer 60% meer betaald voor hun reis dan andere jaren. En hoewel het storm loopt met het boeken van zonnige bestemmingen in Spanje, Griekenland en Turkije voor de komende herfstvakantie, is Nederland in de afgelopen twee jaar verreweg het populairste vakantieland geweest. Dat blijkt uit de Zoover Vakantiemonitor, waarin het zoek- en boekgedrag van miljoenen bezoekers aan review- en boekingssite Zoover is geanalyseerd. 

Zoover biedt 15.000 pakketreizen aan van bijna alle reisaanbieders en kan dus een duidelijke indicatie geven van het boekgedrag van vakantiegangers. Ook zoeken jaarlijks 30 miljoen bezoekers op de site naar vakantiebestemmingen. Zo kan Zoover zien wat de populairste landen en regio’s zijn. 

Heel veel lastminutes

In jaren zonder corona ligt de piek in het aantal boekingen van vakantiereizen in januari. Vanwege de onzekerheid over vakanties en reisbeperkingen is die piek dit jaar verschoven naar de zomer, met een lichte dip in juli. Gemiddeld zat er deze zomer vier weken tussen boeken en vertrek. "In de reisbranche spreken we van een last minute als mensen binnen zes weken na boeken vertrekken, dus die vier weken zijn opvallend kort. Zeker tijdens de zomerperiode”, zegt Lieneke Wijnia van Zoover. Ook richting de herfstvakantie boeken veel mensen pas op het laatste moment, om er zeker van te zijn dat hun vakantie door kan gaan.

60% hogere reissom

Opvallend is ook de hogere reissom die Nederlanders dit jaar uitgaven aan hun vakantie. Die steeg deze zomer tot gemiddeld 2.382 euro. De afgelopen jaren lag de gemiddelde reissom rond de 1.500 euro, dus is er sprake van een stijging van 60%. Dat lag niet zozeer aan de prijzen van vakanties, die in mei stegen en in juni weer daalden. "Nee, mensen gaan echt voor meer luxe, zoals 4- en 5-sterren hotels. Een kwart van de boekingen was bij 5-sterren hotels. Dit was nog nooit zo hoog”, aldus Wijnia.  "Ook boeken de meeste mensen all inclusive, zodat ze het resort niet per se hoeven te verlaten. Maar dat is dus wel een duurder concept.”

Best beoordeelde vakantielanden

Bij de best beoordeelde landen is wel een verschuiving te zien. Hier heeft Portugal (8,99) de koppositie overgenomen van de Dominicaanse Republiek. Turkije staat nog steeds op twee (8,8) gevolgd door nieuwkomer Oostenrijk (8,47). Wijnia: ,,Portugal staat al heel lang in de top 5 van best geboekte landen. Het heeft vaak kleinschalige en luxe accommodaties en is rustiger dan andere vakantielanden. Oostenrijk is dit jaar populairder geworden onder de autovakanties. Het is relatief dichtbij en heeft veel ruimte en natuur. Dat past goed in deze tijd.”

Verschuivingen in binnenlandse bestemmingen

De top 3 van meest geboekte reizen is het afgelopen kwartaal niet veranderd ten opzichte van het vorige. Op één staat Spanje, gevolgd door Griekenland en Turkije. Toch is en blijft Nederland sinds vorig jaar het populairste vakantieland. Ook bij de autovakanties voert het de top 3 aan, voor Frankrijk en Italië. Vergeleken met pre-coronajaar 2019 laat Nederland een groei zien van 22%. Binnen Nederland zijn wel verschuivingen zichtbaar. Waar Limburg in voorgaande jaren de populairste regio was, is dat dit jaar Gelderland. Het afgelopen kwartaal verdrongen Noord-Brabant en Overijssel nummer drie Zeeland naar een vijfde plaats. De populariteit van Nederland geeft Zoover de bevestiging om volgend jaar een doorstart te maken met de Zoover Awards. De jaarlijkse publieksprijzen voor vakantiebestemmingen worden in januari 2022 digitaal uitgereikt.

Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, bestedingen, bestemmingen, boekingen

CELTH



||| Nieuws |||

11/04/25
ANWB lobby tegen afschaffen accijnskorting
De betaalbaarheid van autorijden staat onder druk. Steeds meer mensen hebben moeite de stijgende kosten voor hun autogebruik te betalen. De auto is het meest gebruikte vervoermiddel naar vakantielocaties.
11/04/25
Exclusief voor leden
Kortgeding tegen plafond 478.000 vluchten van en naar Schiphol
Aanstaande maandag dient het kortgeding van KLM Groep, Delta Air Lines, Corendon, easyJet en TUI tegen de Nederlandse overheid om ervoor te zorgen dat Nederland verbonden blijft met de rest van de wereld via Schiphol. Met andere woorden, deze bedrijven willen het plafond van maximaal 478.000 vluchten van en naar Schiphol van tafel.
11/04/25
Exclusief voor leden
Meiden duiken in techniek KLM
KLM ontving op 10 april 30 meiden van basisschool de Regenboog Tochtwaard uit Alkmaar bij E&M (Engineering & Maintenance). KLM deed namelijk mee aan Girls’Day ‘25, een landelijk initiatief van VHTO waarbij verschillende bedrijven hun deuren openzetten om jonge meiden kennis te laten maken met techniek, bèta en IT.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
10/04/25
Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt gepresenteerd
Vandaag is tijdens een LDA-Kennissessie de ‘Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt’ gepresenteerd. Deze wegwijzer biedt een overzicht van zowel voor de hand liggende als innovatieve methoden om bewonersprofijt te meten.
10/04/25
Exclusief voor leden
Kristel Baele: investeren in cultuur is investeren in vestigingsklimaat
Investeren in culturele broedplaatsen draagt bij aan het regionale vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven. Daar zijn destinatiemanagementorganisaties ook dagelijks mee bezig. Dat heeft de voorzitter van de Raad voor Cultuur Kristel Baele afgelopen weekend gezegd bij de opening van de nieuwe broedplaats 'Nesse' in de gemeente Terneuzen.
10/04/25
Exclusief voor leden
WTTC: Toerisme blijft wereldwijd sterk groeien en bijdragen aan welvaart en werkgelegenheid
Tegen de achtergrond van economische onzekerheid tonen de meest recente onderzoeken van de World Travel & Tourism Council (WTTC) aan dat de wereldwijde reis- en toerismesector dit jaar naar verwachting sterk zal groeien, waarmee het zijn rol als hoeksteen van grote wereldeconomieën bevestigt, aangezien reizigers naar verwachting meer dan ooit tevoren zullen uitgeven.
10/04/25
Exclusief voor leden
Burgers' Zoo neemt GaiaZOO over
Koninklijke Burgers’ Zoo neemt GaiaZOO in Kerkrade over. Door de overname, die op 1 juni 2025 officieel wordt bekrachtigd, bundelen twee toonaangevende Nederlandse dierentuinen hun krachten. Beide parken benadrukken hun gedeelde filosofie en waarden.

||| Agenda |||

12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...