Geplaatst op: 07-10-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Vechtdal op weg naar meest toegankelijke bestemming van Nederland

Vechtdal op weg naar meest toegankelijke bestemming van Nederland
Lancering toegankelijke Anjerroute

Het is Week van de Toegankelijkheid. Inzet is aandacht voor toegankelijke winkels, horeca, theaters, natuurgebieden, sportaccommodaties, festivals en andere vormen van vrijetijdsbesteding. Het Vechtdal profileert zich onder de naam ‘Zorgeloos Vechtdal’ als meest toegankelijke (vrijetijds)bestemming van Nederland, voor bewoners en bezoekers. Tijdens de Nationale Week van de Toegankelijkheid worden opnieuw activiteiten gelanceerd binnen het project Zorgeloos Vechtdal. 

"Het is fantastisch dat we nu de concrete resultaten zien van onze eerste samenwerkingen, een basis voor mooie aanbodontwikkeling, waar we met de vrijetijdseconomie al jaren op inzetten” vertelt projectleider Anieke van Wijnen.

Twee nieuwe initiatieven 

  1. Op 6 oktober is de toegankelijke Anjerroute, van Zwolle tot Gramsbergen (57,7 km) gelanceerd in bijzijn van bestuurders Leo Bongers en Jan Uitslag. De route heeft 9 etappes en is vooralsnog alleen digitaal verkrijgbaar via www.vechtdaloverijssel.nl/vakantiemetzorg.
  2. Het tweede initiatief is de ontwerpwedstrijd ‘meest toegankelijke picknicktafel van het Vechtdal’, waarbij mooie creaties zijn beoordeeld door een 8-koppige jury. De eer aan Leo Bongers om winnaar Luco Nijkamp te feliciteren met zijn 'Vechtdaltafel’. De picknicktafel wordt lokaal geproduceerd en afnemers doen tegelijkertijd mee aan Zorgeloos Vechtdal in 2022. Meer informatie is te vinden op: www.vechtdaloverijssel.nl/picknicktafel.

Aansluiten bij ‘Zorgeloos Vechtdal’

Het doel van het programma ‘Zorgeloos Vechtdal’ is dat iedereen ongehinderd deel kan nemen aan het vrijetijdsaanbod. Hier wordt samen aan gewerkt met ondernemers, organisaties en de Inclusie Werkgroep Vechtdal. Deze groep bestaat uit Platform Inclusief Gemeente Hardenberg, Ommer Overlegorgaan Gehandicapten en Stichting Platform Gehandicapten Dalfsen, de Vechtdal gemeenten en Vechtdal Marketing. Mede mogelijk gemaakt door Leader Noord Overijssel. 

De werkgroep start in het najaar met schouwingen van horeca, retail en toeristische bedrijven en gaat aan de slag met het vullen van de ‘Hoge Nood app’ en het samenstellen van arrangementen. Bij deze activiteiten zoekt de werkgroep een brede samenwerking met nieuwe ervaringsdeskundigen en ondernemers. Aanmelden kan bij de platforms of via info@vechtdalmarketing.nl.

Trefwoorden: inclusieve recreatie, toegankelijke recreatie, Overijssel, dagrecreatie

CELTH





||| Nieuws |||

17/02/25
Een interactief avontuur vol chocolade en techniek: The Chocolate Factory
Brabant krijgt er een innovatieve, interactieve attractie bij waar bezoekers zelf chocolade kunnen verwerken: The Chocolate Factory. Dat is een unieke attractie in Nederland, combineert de magie van chocolade met technologische innovaties.
17/02/25
Living Lab voor toekomstbestendig Brabant
Zes grote onderwijsinstellingen, waaronder Avans, Yonder, Yuverta, De Rooi Pannen, Tilburg University en Breda University of Applied Sciences (BUas), hebben een samenwerkingsovereenkomst getekend met Van Gogh Homeland. Tegelijkertijd werd Bert Smit benoemd tot bijzonder lector Van Gogh Homeland.
17/02/25
Exclusief voor leden
CNV int ruim 1,4 miljoen euro aan nabetalingen voor uitzendkrachten
Vakbond CNV opent vandaag een meldpunt, waar uitzendkrachten met vragen terecht kunnen over nabetali...
17/02/25
Waarom steeds meer mensen kiezen voor een bromfiets in de stad
Misschien is het je al eens een keer opgevallen. De bromfiets wint vandaag de dag steeds meer terrei...
16/02/25
Exclusief voor leden
Europese luchthavens verwelkomen meer passagiers dan voor de pandemie
In 2024 hebben Europese luchthavens voor het eerst sinds de pandemie meer passagiers verwelkomd dan in 2019. Voor 2025 verwacht ACI EUROPE een verdere groei van 4% in passagiersverkeer, ondanks economische onzekerheden en geopolitieke spanningen.
16/02/25
Exclusief voor leden
Veel Nederlanders naar Denemarken op vakantie
Denemarken heeft weer een topjaar achter de rug. Nederlandse toeristen hadden daar een belangrijk aandeel in.
16/02/25
Exclusief voor leden
ING verwacht een beter jaar voor de horeca
De vooruitzichten voor de horeca voor 2025 zijn, met een verwachte volumegroei van 3%, gematigd positief. Dat verwacht ING maar er zijn ook uitdagingen.
16/02/25
Intensievere samenwerking Bureau Toerisme Laag Holland en VVV's
Het Bureau Toerisme Laag Holland en de VVV’s van Edam-Volendam, Waterland en Purmerend gaan intensiever samenwerken.

||| Agenda |||

11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...