Geplaatst op: 11-10-2021
Auteur: Marc Gerlings

Deel horecapersoneel en schoonmakers krijgt voedselhulp

Deel horecapersoneel en schoonmakers krijgt voedselhulp
Ondanks de corona-versoepelingen zijn duizenden mensen in Nederland nog steeds dagelijks in nood. Zij zijn afhankelijk van voedselhulp. Ook hebben ze grote behoefte aan verzorgingsproducten. Dat geldt onder meer voor delen van het horecapersoneel en van schoonmakers.

Zij vallen vaak (nog) buiten de reguliere hulp en staan dagelijks voor de keuze: betaal ik mijn huur, koop ik luiers of koop ik eten? Het Rode Kruis roept op om deze zelfstandigen, (alleenstaande) ouders, ouderen en gezinnen niet te vergeten en ze ook tijdens de nasleep van de COVID-19 crisis te ondersteunen. Marieke van Schaik, directeur Rode Kruis Nederland: "Wij laten deze mensen niet zitten en willen hen zeker tot het einde van dit jaar ondersteunen met eerste basislevensbehoeften zoals voedsel, shampoo, deodorant, tandpasta, maandverband en luiers. Om dat te kunnen blijven doen is hulp hard nodig.” Op gironummer 7244 kunnen mensen doneren.

Voedselhulp

De behoefte aan voedsel blijft volgens het Rode Kruis de komende periode voor veel kwetsbare mensen een grote zorg. Hoewel de versoepelingen zorgen voor meer werkgelegenheid, zoals bijvoorbeeld voor de (particuliere) schoonmaakbranche en voor horecapersoneel, start het werk voor sommige mensen maar langzaam op. 

"Als ik geluk heb moet ik het nu doen met één, misschien twee ritjes op een avond...dat is gekmakend. En ondertussen doet de hele wereld net of corona al bijna voorbij is, maar voor mij is er nog niets veranderd." Het verhaal van de Amsterdamse taxichauffeur Marko is geen uitzondering. Duizenden kwetsbare mensen leven nog steeds in armoede door de nasleep van de COVID-19 crisis. Hun werkzaamheden komen maar langzaam op gang. 
Ook zijn er mensen, die noodgedwongen informele schulden hebben gemaakt. Voor deze mensen duurt het langer voordat zij hun leven weer op de rit hebben of hun schulden hebben afgelost. Een deel van die mensen kan (nog) niet terecht voor hulp bij de reguliere kanalen.
 

Boodschappenkaarten

Sinds aanvang van de coronacrisis helpt het Rode Kruis deze mensen via lokale samenwerkingspartners met boodschappenkaarten. Op dit moment worden er wekelijks zo’n 5.750 boodschappenkaarten uitgedeeld. Daarmee helpt het Rode Kruis naar schatting ruim 19.000 mensen die het nog niet alleen redden. Dat gaat om gezinnen, ZZP’ers of alleenstaande moeders. Daarnaast verstrekte het Rode Kruis in juli, augustus en september ongeveer 7.500 kaarten per maand, waarmee mensen zelf verzorgingsproducten konden kopen. De noodhulporganisatie blijft dit in ieder geval doen tot het einde van dit jaar.  
Trefwoorden: horeca, schoonmaak, hulp, corona, voedsel, levensbehoeften

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...