Geplaatst op: 11-10-2021
Auteur: Marc Gerlings

Deel horecapersoneel en schoonmakers krijgt voedselhulp

Deel horecapersoneel en schoonmakers krijgt voedselhulp
Ondanks de corona-versoepelingen zijn duizenden mensen in Nederland nog steeds dagelijks in nood. Zij zijn afhankelijk van voedselhulp. Ook hebben ze grote behoefte aan verzorgingsproducten. Dat geldt onder meer voor delen van het horecapersoneel en van schoonmakers.

Zij vallen vaak (nog) buiten de reguliere hulp en staan dagelijks voor de keuze: betaal ik mijn huur, koop ik luiers of koop ik eten? Het Rode Kruis roept op om deze zelfstandigen, (alleenstaande) ouders, ouderen en gezinnen niet te vergeten en ze ook tijdens de nasleep van de COVID-19 crisis te ondersteunen. Marieke van Schaik, directeur Rode Kruis Nederland: "Wij laten deze mensen niet zitten en willen hen zeker tot het einde van dit jaar ondersteunen met eerste basislevensbehoeften zoals voedsel, shampoo, deodorant, tandpasta, maandverband en luiers. Om dat te kunnen blijven doen is hulp hard nodig.” Op gironummer 7244 kunnen mensen doneren.

Voedselhulp

De behoefte aan voedsel blijft volgens het Rode Kruis de komende periode voor veel kwetsbare mensen een grote zorg. Hoewel de versoepelingen zorgen voor meer werkgelegenheid, zoals bijvoorbeeld voor de (particuliere) schoonmaakbranche en voor horecapersoneel, start het werk voor sommige mensen maar langzaam op. 

"Als ik geluk heb moet ik het nu doen met één, misschien twee ritjes op een avond...dat is gekmakend. En ondertussen doet de hele wereld net of corona al bijna voorbij is, maar voor mij is er nog niets veranderd." Het verhaal van de Amsterdamse taxichauffeur Marko is geen uitzondering. Duizenden kwetsbare mensen leven nog steeds in armoede door de nasleep van de COVID-19 crisis. Hun werkzaamheden komen maar langzaam op gang. 
Ook zijn er mensen, die noodgedwongen informele schulden hebben gemaakt. Voor deze mensen duurt het langer voordat zij hun leven weer op de rit hebben of hun schulden hebben afgelost. Een deel van die mensen kan (nog) niet terecht voor hulp bij de reguliere kanalen.
 

Boodschappenkaarten

Sinds aanvang van de coronacrisis helpt het Rode Kruis deze mensen via lokale samenwerkingspartners met boodschappenkaarten. Op dit moment worden er wekelijks zo’n 5.750 boodschappenkaarten uitgedeeld. Daarmee helpt het Rode Kruis naar schatting ruim 19.000 mensen die het nog niet alleen redden. Dat gaat om gezinnen, ZZP’ers of alleenstaande moeders. Daarnaast verstrekte het Rode Kruis in juli, augustus en september ongeveer 7.500 kaarten per maand, waarmee mensen zelf verzorgingsproducten konden kopen. De noodhulporganisatie blijft dit in ieder geval doen tot het einde van dit jaar.  
Trefwoorden: horeca, schoonmaak, hulp, corona, voedsel, levensbehoeften

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

03/12/24
Exclusief voor leden
Cathay Pacific naar Brussel en München
Vanaf de zomer 2025 breidt airline Cathay Pacific haar netwerk uit met rechtstreekse vluchten tussen Hongkong-München en Hongkong-Brussel. Voor het eerst voegt de luchtvaartmaatschappij München toe aan haar portfolio, terwijl ook de route vanuit Brussel weer wordt hervat.
03/12/24
Exclusief voor leden
Omzet vrijetijdssector groeit met vijf procent in derde kwartaal
De omzet in de Nederlandse vrijetijdssector is in het derde kwartaal van 2024 met zo’n vijf procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Dat blijkt uit nieuwe gegevens van het CBS.
02/12/24
Weer vluchten van Brussels Airport naar Bangkok.
Op zondag 1 december is de eerste passagiersvlucht van Thai Airways International vertrokken vanop Brussels Airport naar Bangkok. Na een onderbreking door de Covid-pandemie biedt de luchtvaartmaatschappij opnieuw dagelijkse rechtstreekse vluchten aan richting de Thaise hoofdstad.
28/11/24
Aantal kampeerauto’s in 8 jaar tijd verdubbeld, grootste groei in Utrecht
Uit de cijfers van branchevereniging Kampeer & Caravan Industrie (KCI) en databureau VWE blijkt dat er nu 200.000 campers zijn geregistreerd in Nederland.
26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Eindhoven Airport start met uitbreiding terminal
Bouwbedrijf Heijmans en Eindhoven Airport hebben een aannemingsovereenkomst getekend voor de uitbreiding van de terminal. Deze uitbreiding zal passagiers van de Brabantse luchthaven extra ruimte, comfort en beleving bieden, wat een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de luchthaven betekent

||| Agenda |||

08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2024: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...