Geplaatst op: 11-10-2021
Auteur: Marc Gerlings

Trend steden werken aan samenwerking voor toegankelijke steden

Trend steden werken aan samenwerking voor toegankelijke steden
Wat is er nodig om Utrecht toegankelijker te maken?
15 partijen uit de stad en de provincie Utrecht tekenden het stadsakkoord. Met het akkoord wil Utrecht voor iedereen toegankelijk zijn en weten de partijen elkaar beter en gemakkelijker te vinden en samen verbeteringen door te voeren waar Utrechters met een beperking echt iets van merken. Daarmee volgen de bestuurders het voorbeeld van Den Haag op.

Wat is nodig?

Met dit stadsakkoord is Utrecht, samen met Den Haag, een van de eerste van de grote steden waarin partijen zich op toegankelijkheid aan elkaar verbinden. Met het stadsakkoord wordt de stad sneller en beter toegankelijk gemaakt. Organisaties moeten beter samenwerken. Om dit te realiseren, wisselen zij ervaring en kennis uit over wat zij doen voor inwoners met een beperking. Verder brengen de belangenorganisaties de knelpunten in van inwoners met een beperking. Zo wordt duidelijk wat nodig is en wie wat kan doen, binnen alle vormen van toegankelijkheid. Dat geldt ook voor de vrijetijdseconomie.

Gedeputeerde Rob van Muilekom: "We willen een toegankelijke provincie zijn voor iedereen. De Sociale Agenda, die we nu aan het ontwikkelen zijn, is hiervoor de basis. Ik vind het mooi om te zien dat bijvoorbeeld goede toegankelijkheid van het openbaar vervoer voor al onze inwoners versterkt kan worden door een goede samenwerking van alle betrokken partners.”

Deelnemende partijen

De volgende partijen hebben hun handtekening onder het stadsakkoord gezet: Solgu, Platform Volwaardig Burgerschap GGZ, De Wilg, Universiteit Utrecht, Hogeschool Utrecht, NS, Qbuzz, Syntus Utrecht, Sport Utrecht, Special Heroes, ZIMIHC, BOKS, Vrijstaat, Het Wilde Westen, Cultuur 19, provincie Utrecht en gemeente Utrecht.
Topics:Beleid, Leisure
Trefwoorden: toegankelijk, leisure, cultuur, ov, vrijetijdseconomie

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.