Geplaatst op: 11-10-2021
Auteur: Marc Gerlings

Trend steden werken aan samenwerking voor toegankelijke steden

Trend steden werken aan samenwerking voor toegankelijke steden
Wat is er nodig om Utrecht toegankelijker te maken?
15 partijen uit de stad en de provincie Utrecht tekenden het stadsakkoord. Met het akkoord wil Utrecht voor iedereen toegankelijk zijn en weten de partijen elkaar beter en gemakkelijker te vinden en samen verbeteringen door te voeren waar Utrechters met een beperking echt iets van merken. Daarmee volgen de bestuurders het voorbeeld van Den Haag op.

Wat is nodig?

Met dit stadsakkoord is Utrecht, samen met Den Haag, een van de eerste van de grote steden waarin partijen zich op toegankelijkheid aan elkaar verbinden. Met het stadsakkoord wordt de stad sneller en beter toegankelijk gemaakt. Organisaties moeten beter samenwerken. Om dit te realiseren, wisselen zij ervaring en kennis uit over wat zij doen voor inwoners met een beperking. Verder brengen de belangenorganisaties de knelpunten in van inwoners met een beperking. Zo wordt duidelijk wat nodig is en wie wat kan doen, binnen alle vormen van toegankelijkheid. Dat geldt ook voor de vrijetijdseconomie.

Gedeputeerde Rob van Muilekom: "We willen een toegankelijke provincie zijn voor iedereen. De Sociale Agenda, die we nu aan het ontwikkelen zijn, is hiervoor de basis. Ik vind het mooi om te zien dat bijvoorbeeld goede toegankelijkheid van het openbaar vervoer voor al onze inwoners versterkt kan worden door een goede samenwerking van alle betrokken partners.”

Deelnemende partijen

De volgende partijen hebben hun handtekening onder het stadsakkoord gezet: Solgu, Platform Volwaardig Burgerschap GGZ, De Wilg, Universiteit Utrecht, Hogeschool Utrecht, NS, Qbuzz, Syntus Utrecht, Sport Utrecht, Special Heroes, ZIMIHC, BOKS, Vrijstaat, Het Wilde Westen, Cultuur 19, provincie Utrecht en gemeente Utrecht.
Topics:Beleid, Leisure
Trefwoorden: toegankelijk, leisure, cultuur, ov, vrijetijdseconomie

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...