Geplaatst op: 11-10-2021

Mogelijk acties bij afhandeling vliegtuigen Schiphol

Mogelijk acties bij afhandeling vliegtuigen Schiphol
Acties dreigen bij de afhandeling van vliegtuigen op Schiphol.
Vakbond FNV dreigt met acties als de arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden van medewerkers in de afhandeling op luchthaven Schiphol niet snel structureel verbeteren.  Afgelopen zomer liep het personeelstekort zo hoog op dat er veel fouten gemaakt werden.

Dat laat de vakbond weten in een brief aan het ministerie van IenW, de Schiphol Group en de afhandelingsbedrijven op de luchthaven. Joost van Doesburg, campagneleider FNV Schiphol: ‘Wat de afhandelingsmedewerkers afgelopen zomer hebben moeten meemaken, oversteeg alle ervaringen in de voorafgaande jaren. Dat willen we nooit meer.’

Service aan passagiers geraakt

Deze zomer ging het op Schiphol aan alle kanten mis bij het afhandelen van vliegtuigen. Onervaren en onopgeleide medewerkers kregen door het personeelstekort de verantwoordelijkheid voor het beladen van vliegtuigen of boarden van honderden passagiers. Er ontstonden lange wachtrijen, koffers gingen niet mee en zelfs piloten en kantoorpersoneel moesten bijspringen. ‘Deze chaos is slecht voor de passagiers, voor de vliegveiligheid en natuurlijk voor al die medewerkers, die keihard moesten werken voor een minimumloon of stagevergoeding’, aldus Van Doesburg.

Drie eisen

In de brief stelt FNV drie eisen. Van de afhandelaars wil de vakbond een sector-cao, met daarin onder meer een minimum inkomen van 14 euro per uur en vaste contracten. De Schiphol Group moet sociale vestigingseisen opleggen, die afhandelingsbedrijven onder meer verplichten om te zorgen voor veilig werk. En van het ministerie eist FNV een beperking op het aantal afhandelingsbedrijven. Van Doesburg: ‘Dat zijn er nu maar liefst acht, die elkaar de tent uitvechten. Bij andere Europese luchthavens zijn dat er twee, soms drie.’

Acties

Als de aangeschreven organisaties de komende maanden niet tot afspraken komen over de eisen, stelt FNV acties in het vooruitzicht. Werkonderbrekingen worden daarbij niet uitgesloten. Volgens de vakbond weten de organisaties al jaren dat het systeem niet werkt en liet afgelopen zomer dat pijnlijk zien. ‘Het is niet voor het eerst dat we het hier over hebben. Voor ons is de maat vol. De tijd van pappen en nat houden is nu echt voorbij’, aldus Van Doesburg.
Trefwoorden: afhandeling, vliegtuig, laden, service, Schiphol

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH
     





       

       

       
       
       

       

    ||| Nieuws |||

    08/01/25
    Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
    Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
    25/12/24
    Op weg naar 2025
    Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
    16/12/24
    HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
    Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
    16/12/24
    Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
    De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
    16/12/24
    Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
    Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
    11/12/24
    Weer award voor Dark Sky Terschelling
    De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
    06/12/24
    Exclusief voor leden
    Great Stay App neemt The Digital Concierge over
    Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
    06/12/24
    Exclusief voor leden
    Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
    Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.

    ||| Agenda |||

    Momenteel geen berichten aanwezig.