Geplaatst op: 14-10-2021

Verfijning van strategie nodig voor de internationale bezoekerseconomie

Scenario’s oogsten internationaal waardering

Verfijning van strategie nodig voor de internationale bezoekerseconomie
Albert Postma

Albert Postma (NHL Stenden en betrokken bij kennisinstelling CELTH) mocht bij de Tourism Committtee van de OECD zijn visie geven over de strategieën voor de internationale bezoekerseconomie om uit het dal van de pandemie te klimmen. In Nederland lijkt alles weer richting de strategie ‘business as usual’ te gaan. Internationaal gezien lukt dat niet. De lage vaccinatiegraad is het spaak in het wiel voor de ontwikkeling. Hoe zet je dan wel de strategie op

De vier scenario’s die vorig jaar zijn uitgewerkt:

  • business as usual
  • business as unusual
  • survival of the fittest
  • responsible tourism

Wil je de uitleg over dit kwadrant van de vier scenario’s? Bekijk dan het artikel uit R&T op NRIT.nl.

Er zijn meer onzekerheden ontstaan en dat maakt het lastig om een winnend scenario vast te stellen. De topbijeenkomst van de OECD met grote internationale spelers liet zien dat er een enorme veerkracht wordt ervaren in de internationale bezoekerseconomie. Daarbij speelt een breed palet aan nieuwe invloeden mee. Postma ziet dat de scenario’s mogelijk bijgesteld moeten worden door nieuwe ontwikkelingen. Corona blijkt een versneller voor veel elementen in de scenario’s uit het voorjaar van 2020. "De wereld die invloed heeft op de bezoekerseconomie verandert snel. Misschien wel sneller dan we voor mogelijk houden en mogelijk heeft de pandemie die verandering een extra zet gegeven.”

De Zwitserse afgevaardigde vatte het krachtig samen. Dat betekent niet dat het eenvoudig wordt voor de strategen. "We moeten voorbij de urgentie van het herstelwerk denken en de gevolgen van de pandemie voor de middellange en lange termijn in kaart moeten brengen en onze strategieën daarop afstemmen.”

Over de OECD bijeenkomst en de presentatie van de scenario’s vind je op de CELTH-website een uitgebreid nieuwsbericht.

Topics:Beleid, CELTH
Trefwoorden: strategie, corona, reizen, toerisme, bezoekers, vrijetijdseconomie

CELTH





||| Nieuws |||

07/02/25
Vanaf 1 april geen emissie meer van boten in grachten Amsterdam
Vanaf 1 april 2025 wordt het centrumgebied een uitstootvrije zone voor recreatievaartuigen, meldt gemeente Amsterdam. Dit betekent dat alleen vaartuigen die varen op elektriciteit, waterstof of spierkracht zijn toegestaan. Je mag geen uitstoot meer produceren.
05/02/25
Laatste jaar uitvoeringsprogramma BRTN 2020-2025
Dit jaar markeert het laatste jaar van de uitvoering van het Basisrecreatietoervaartnet (BRTN) 2020-2025. Tegelijkertijd wordt er gewerkt aan het opstellen van nieuwe bestuurlijke afspraken voor de periode vanaf 2026, waarin de rol van AI toeneemt.
27/01/25
Beurs Boot Holland 2025 gaat niet door
De economische wind zit tegen, is het argument van de organisatie Boot Holland om de 2025 editie van de beurs niet door te laten gaan.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.
17/01/25
Exclusief voor leden
MarinaParken breidt uit met overname Camping de Eenhoorn
MarinaParken heeft Camping de Eenhoorn in Schardam overgenomen en gaat deze verder exploiteren onder de naam MarinaPark Bad Markermeer. Deze locatie aan het Markermeer wordt daarmee het zesde vakantiepark in de portfolio van MarinaParken.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
08/11/24
Pilot met Biesboschvaantje om recreatieve voorzieningen te financieren
In 2025 start de gemeente Drimmelen een pilot met het Biesboschvaantje, een initiatief van Stichting Recreatief Drimmelen en lokale ondernemers. Het Biesboschvaantje is bedoeld voor gebruikers van de Biesbosch, die hiermee kunnen bijdragen aan het onderhoud en beheer van recreatieve voorzieningen.
21/10/24
Exclusief voor leden
Boot Holland wil meer beleving zijn
In 2025 gaat Boot Holland een fase in. De indoor watersportbeurs van Nederland krijgt een moderne nautische look, wat zowel vaste bezoekers als nieuwe watersportliefhebbers aanspreekt.