Verfijning van strategie nodig voor de internationale bezoekerseconomie
Scenario’s oogsten internationaal waardering
Albert Postma (NHL Stenden en betrokken bij kennisinstelling CELTH) mocht bij de Tourism Committtee van de OECD zijn visie geven over de strategieën voor de internationale bezoekerseconomie om uit het dal van de pandemie te klimmen. In Nederland lijkt alles weer richting de strategie ‘business as usual’ te gaan. Internationaal gezien lukt dat niet. De lage vaccinatiegraad is het spaak in het wiel voor de ontwikkeling. Hoe zet je dan wel de strategie op
De vier scenario’s die vorig jaar zijn uitgewerkt:
- business as usual
- business as unusual
- survival of the fittest
- responsible tourism
Wil je de uitleg over dit kwadrant van de vier scenario’s? Bekijk dan het artikel uit R&T op NRIT.nl.
Er zijn meer onzekerheden ontstaan en dat maakt het lastig om een winnend scenario vast te stellen. De topbijeenkomst van de OECD met grote internationale spelers liet zien dat er een enorme veerkracht wordt ervaren in de internationale bezoekerseconomie. Daarbij speelt een breed palet aan nieuwe invloeden mee. Postma ziet dat de scenario’s mogelijk bijgesteld moeten worden door nieuwe ontwikkelingen. Corona blijkt een versneller voor veel elementen in de scenario’s uit het voorjaar van 2020. "De wereld die invloed heeft op de bezoekerseconomie verandert snel. Misschien wel sneller dan we voor mogelijk houden en mogelijk heeft de pandemie die verandering een extra zet gegeven.”
De Zwitserse afgevaardigde vatte het krachtig samen. Dat betekent niet dat het eenvoudig wordt voor de strategen. "We moeten voorbij de urgentie van het herstelwerk denken en de gevolgen van de pandemie voor de middellange en lange termijn in kaart moeten brengen en onze strategieën daarop afstemmen.”
Over de OECD bijeenkomst en de presentatie van de scenario’s vind je op de CELTH-website een uitgebreid nieuwsbericht.