Geplaatst op: 26-10-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Vrijetijdsactiviteiten blijven groeien

Vrijetijdsactiviteiten blijven groeien

Na ruim een jaar ‘opsluiting’ vanwege de pandemie gaan Nederlanders er de komende jaren veel meer op uit trekken. Dit wordt nog eens versterkt doordat we vanwege de hectiek van alle dag in onze vrije tijd willen onthaasten. Dit blijkt uit de ‘Toekomstvisie Nederlandse Vrijetijdsmarkt 2030’ van Trends & Tourism. Opvallend is ook dat vrijetijdsactiviteiten daarbij vaker overdag/doordeweeks ondernomen zullen worden. In wandelen en fietsen zit de grootste groei. Funshoppen wordt minder populair.  

Volgens onderzoeker Kees van der Most wordt vrije tijd belangrijker is dan ooit. Niet alleen doordat het voor veel mensen een schaars goed is die we goed willen benutten, maar ook omdat het door de individualisering (het wegvallen van instituties/ontzuiling) steeds belangrijker is geworden bij het bepalen van onze identiteit en levensstijl: je bent wat je doet!

In 2030 ruim 4 miljard vrijetijdsactiviteiten buitenshuis

Tot de coronacrisis werden er door Nederlanders zo’n 3,6 miljard uithuizige vrijetijdsactiviteiten op jaarbasis ondernomen, variërend van uit eten, sporten, buitenrecreatie tot funshoppen. Over het algemeen is de Nederlander tevreden over de hoeveelheid vrije tijd waarover hij/zij beschikt. Bijna 2/3 zou echter best nog wel meer vrije tijd willen hebben. Dat geldt met name voor jongeren, mannen, hoger opgeleiden en werkenden. Daarbij bestaat bij de meeste groepen een voorkeur om deze extra vrije tijd buitenshuis door te brengen. Volgens de toekomstvisie zal dit aantal de komende jaren geleidelijk doorgroeien met zo’n 1% per jaar naar circa 4,1 miljard in 2030 (+ 0,5 miljard activiteiten). 

Vrijetijdsonderzoek
Bron: Consumentenonderzoek Toekomstvisie Nederlandse Vrijetijdsmarkt 2030

Groei voor wandelen/fietsen, minder funshoppen

Van alle deelsectoren in de uithuizige vrijetijdsmarkt lijkt het perspectief voor ‘wandelen/fietsen’ het meest positief. Onder meer een groeiend aantal senioren, een toenemend belang van gezondheid en de herontdekking van de natuur zijn daarbij belangrijke verklaringen. Funshoppen, tot voor kort een van de belangrijkste vrijetijdsvormen, gaat door de toenemende populariteit van online shoppen, als een van de weinige vrijetijdsectoren dalen.

Meer overdag/doordeweeks, onthaasten en vaker er alleen op uit

De vrijetijdsmarkt wordt de komende jaren beïnvloed door een groot aantal factoren/trends. Zo zullen door toenemende flexibilisering de grenzen tussen werk en vrije tijd verder gaan vervagen. Door flexibele werktijden zullen vrijetijdsactiviteiten niet meer perse ’s avonds of in het weekend plaatsvinden, maar vaker overdag/ doordeweeks. Er ontstaan meer korte vrijetijdsmomenten (versplintering van vrije tijd). Flexibilisering stimuleert het er alleen op uit trekken. Recreëren in groepsverband, op vaste tijden wordt lastiger.

Als reactie op de drukte van alledag cq de veeleisende samenleving zijn steeds meer Nederlanders op zoek naar rust/balans (60% van de bevolking geeft dit aan). Onthaasten gaat als gevolg hiervan nog belangrijker worden. Meer mensen kiezen voor een tragere levensstijl, ook in hun vrije tijd (minder prikkels, tot rust komen). Men leeft bewuster, meer selectief: niet alles hoeft wat kan. Van FOMO (fear of missing out) naar JOMO (joy of missing out).

Vrijetijdsonderzoek
Bron: Consumentenonderzoek Toekomstvisie Nederlandse Vrijetijdsmarkt 2030

Vrijetijdsactiviteiten zullen de komende jaren vaker alleen ondernomen worden. Een groeiend aantal eenpersoonshuishoudens en de trend naar flexibel en meer thuiswerken vormen belangrijke verklaringen.

Kansen voor ondernemers

Voor aanbieders in de vrijetijdsmarkt zullen er het komende decennium volop kansen liggen. De behoefte om eropuit te trekken is in deze digitale tijd waar velen steeds vaker (alleen) thuis zullen werken groot. Meer dan ooit willen mensen samen iets leuks ondernemen. De vrijetijdssector kan een belangrijke rol spelen bij het faciliteren van die belevenissen/ontmoetingen. In het rapport worden 15 trends behandeld die voor aanbieders van vrijetijdsactiviteiten aanknopingspunten bieden. 

Het onderzoek

De resultaten van de Toekomstvisie Nederlandse Vrijetijdsmarkt 2030 zijn gebaseerd op uitgebreid deskresearch, tientallen expert interviews en grootschalig consumentenonderzoek (representatief voor de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder). De toekomstvisie is uitgewerkt in een uitgebreide powerpoint rapportage. De rapportage is fact-based, visueel vormgegeven en omvat zo’n 150 slides. De kosten van de rapportage bedragen 450,- euro (excl. BTW).  

Trends & Tourism verzorgt ook trendpresentaties en workshops op basis van de Toekomstvisie Nederlandse vrijetijdsmarkt 2030. Tevens bestaat de mogelijkheid om aanvullend onderzoek te doen naar specifieke doelgroepen/segmenten of thema’s.

Link: https://www.trends-tourism.nl/nl
Trefwoorden: trends, vrije tijd, vrijetijdsbesteding, vrijetijdsactiviteiten, dagrecreatie, onderzoek

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/01/25
Gelderland trekt bijna 5 miljoen verblijfgasten in 2024
Stijging van 5,4% van gasten die minstens één macht in Gelderland verbleven. Het dagtoerisme groeide 13% bij attracties.
16/01/25
Apollo Reizen verlengt sponsoring van de NN Marathon Rotterdam
De touroperator Apollo Reizen blijft officieel sponsor van de NN Marathon Rotterdam en gaat op de Marathon Sport Expo in gesprek met de deelnemers.
15/01/25
7 Kamerleden ontvangen Ondernemersagenda Gastvrijheidssector
Op dinsdagmiddag 14 januari hebben diverse branchevertegenwoordigers in het platform Gastvrij Nederland de Ondernemersagenda van de Gastvrijheidssector aangeboden in de Tweede Kamer.
13/01/25
Witte fiets Veluwe aan Zee weer terug
De beeldbepalende witte fiets is weer teruggeplaatst bij Leisurelands locatie Veluwe aan zee. De fie...
06/01/25
DNB gaat in maart weer open voor bezoekers
Na een bijna vijf jaar durende renovatie is het gebouw ook weer open voor bezoekers en toeristen. Een bijzondere attractie in het hart van de hoofdstad Amsterdam.
30/12/24
Tunnel Jonkheerpad officieel geopend
ProRail heeft samen met Brabants Landschap en de gemeente Oisterwijk de onderdoorgang bij het Jonkheerpad in natuurgebied Landgoed Nemerlaer begin december officieel geopend.
27/12/24
Eerste wandelchallenge 30 minuten iedere dag
Koninklijke Wandelbond Nederland (KWbN) organiseert samen met Lana Witte-de Wit, Wandelaar des Vaderlands, de allereerste Nieuwjaars Wandelchallenge. De challenge, iedere dag 30 minuten wandelen.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...