Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 26-10-2021
Auteur: Redactie
NRIT Media

Lancering internationale campagne congresstad Maastricht

Lange termijn impact voor de stad steeds belangrijker

Lancering internationale campagne congresstad Maastricht

Met de oplevering van het nieuwe congrescentrum lanceren Maastricht Convention Bureau en MECC Maastricht een internationale campagne voor het aantrekken van grootschalige congressen. Met de campagne genaamd ‘Maastricht: where heart meets matter’, die vandaag van start gaat, positioneert Maastricht zich als de ideale congresstad waar wetenschap, historie en innovatie samenkomen. Uit onderzoek is gebleken dat meerdaagse internationale congressen een impactvolle, lange termijn spin-off hebben en de economische en maatschappelijke positie van een stad versterken. Mede daarom is er niet alleen geïnvesteerd in een compleet vernieuwd congrescentrum, maar nu ook in een grootschalige campagne die Maastricht en regio internationaal op de kaart zet als congresdestinatie met allure.


De unieke combinatie van wetenschappelijke topinstituten zoals Brightlands, MUMC+ en Universiteit Maastricht, de compacte en historische binnenstad en het state-of-the-art congrescentrum van MECC Maastricht maken Maastricht de perfecte destinatie voor het organiseren van meerdaagse internationale congressen. Deze boodschap wordt gepresenteerd aan de hand van de campagne ‘Maastricht: where heart meets matter’, een gezamenlijk initiatief van Maastricht Convention Bureau en MECC Maastricht, in samenwerking met Maastricht Marketing. In een volledig gedigitaliseerd bidbook en aan de hand van vijf video’s met in de hoofdrol Nederlands cabaretière, zangeres en actrice Yvonne van den Eerenbeemt, maakt de internationale zakelijke markt kennis met Maastricht: een historische stad met internationale allure, midden in Europa, waar innovatie en wetenschap floreren. 


‘Empowering the region’

Vaak wordt gekeken naar wat een congres oplevert in overnachtingen en bestedingen. Nog steeds is deze economische bijdrage van groot belang, maar er zijn ook andere redenen die congressen, vanuit maatschappelijk perspectief, waardevol maken. Zo concludeert het onderzoek in opdracht van NBTC, dat de impact van een aantal grote congressen onder de loep nam. Deze lange termijn impact wordt ook wel ‘legacy’ genoemd. Door vooraf na te denken over de legacy creëert een congres niet alleen meerwaarde voor de organisator, maar ook voor ondernemers en inwoners van een stad. 


Jurgen Moors, managing director van het Maastricht Convention Bureau: "Maastricht is een unieke bestemming in het hart van Europa, de stad van ‘het goede leven’. De plek waar een rijke internationale cultuur en geschiedenis samensmelt met een innovatief kennis ecosysteem. De synergie tussen wetenschap, ondernemerschap en succesvol congresseren in het gloednieuwe congrescentrum MECC Maastricht, is wat Maastricht uniek maakt. De ‘legacy’ van grote internationale congressen draagt op haar beurt bij aan het vestigingsklimaat voor bedrijven. Met deze campagne – gericht op het overtuigen van organisatoren om in onze regio te congresseren - zetten we in op zowel de korte als lange termijn ontwikkeling van de regio.”


Dr. Bas Bekkers (VP van de afdeling Cardiologie van het MUMC+): "Het fantastische aan Maastricht als congresdestinatie is dat het een zeer compacte en overzichtelijke stad is met een bijzonder gemoedelijke sfeer. Vanaf het congrescentrum loop je zo langs de Maas naar het stadscentrum. Daarnaast is Maastricht een stukje buitenland in eigen land met goede restaurants, bars en ook in de omgeving is veel te beleven. Ik zal nooit een echte Maastrichtenaar worden, maar ik voel me hier meer thuis dan op welke andere plek ook. De nieuwe video’s laten je direct begrijpen waarom.”

Trefwoorden: Lancering, campagne, congrescentrum, congresstad

CELTH



||| Nieuws |||

15/04/25
Ahoy location of the year
In Venray zijn de Live Entertainment Production Awards (LEPA) uitgereikt. Rotterdam Ahoy mocht de prestigieuze titel 'Location of the Year 2024’ in ontvangst nemen.
15/04/25
Exclusief voor leden
Unseen verhuist naar NDSM
Voor de editie van september 2025 verhuist kunstbeurs Unseen naar een nieuwe locatie: de NDSM Loods....
14/04/25
Hoofdkantoor Landal in Amsterdam geopend
Door de fusie van Landal GreenParks en Roompot verhuist een groot deel van de kantoormedewerkers van Zwolle, Den Haag, Uithoorn en Goes naar Amsterdam. Zo´n 300 medewerkers werken vanuit één internationaal hoofdkantoor aan de Wibautstraat en vormen een internationale hub voor kantoren en parken.
14/04/25
Zelfs Better Places heeft moeite met duurzame doelstellingen
Reisorganisatie Better Places presenteert deze week haar impactrapport over 2024. Ondanks flinke inspanningen om haar reizen duurzamer te maken, is het doel om de CO?-uitstoot per reiziger jaarlijks met 5% te verminderen ten opzichte van 2019 niet gehaald.
14/04/25
Exclusief voor leden
130 km per uur op drie snelwegen
Vanaf vandaag mag er overdag weer 130 kilometer per uur worden gereden op delen van drie Nederlandse...
14/04/25
Exclusief voor leden
Center Parcs opent eerste Scandinavische resort in Denemarken
Na dertien jaar van planning en voorbereiding opent Center Parcs op 20 juni 2025 haar allereerste vakantiepark in Scandinavië. et resort verwacht jaarlijks 450.000 overnachtingen en 25.000 dagbezoekers, wat een economische impuls zal geven aan de regio Nordals.
11/04/25
ANWB lobby tegen afschaffen accijnskorting
De betaalbaarheid van autorijden staat onder druk. Steeds meer mensen hebben moeite de stijgende kosten voor hun autogebruik te betalen. De auto is het meest gebruikte vervoermiddel naar vakantielocaties.
11/04/25
Exclusief voor leden
Kortgeding tegen plafond 478.000 vluchten van en naar Schiphol
Aanstaande maandag dient het kortgeding van KLM Groep, Delta Air Lines, Corendon, easyJet en TUI tegen de Nederlandse overheid om ervoor te zorgen dat Nederland verbonden blijft met de rest van de wereld via Schiphol. Met andere woorden, deze bedrijven willen het plafond van maximaal 478.000 vluchten van en naar Schiphol van tafel.

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...