Geplaatst op: 29-10-2021
Auteur: Marc Gerlings

KLM bijna in veilig financieel water

KLM bijna in veilig financieel water
KLM poetst bijna het verlies weg.
KLM merkt dat er minder reisrestricties zijn waardoor het meer passagiers ontving in het derde kwartaal van 2021. Transavia presteert weer beter. De vrachafdeling noteert een meevaller en daardoor daalt het dramatische verlies snel. Het verlies bedroeg in het derde kwartaal 192 miljoen euro.

Dat is nog steeds een fors verlies maar analisten leggen dat langs het derde kwartaal van 2020 en dan val het perspectief positief uit. In het 3e kwartaal van 2020 was het verlies 1,6 miljard euro.

In de periode juli tot en met september valt de zomervakantie, waardoor het normaliter een sterk kwartaal is voor de luchtvaart. De grenzen binnen Europa werden stapsgewijs geopend voor reizigers en het Caribisch deel van het koninkrijk kreeg een groene of gele kleurcodering van het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken. Mede daardoor mocht KLM 5,2 miljoen passagiers aan boord verwelkomen afgelopen zomer, vergeleken met 2,3 miljoen in 2020 en 9,5 miljoen in 2019. 

Transavia laat eveneens een positieve trend zien. Hiermee heeft het herstel van het passagiersvervoer zich verder doorgezet. Klanten willen reizen en het effect van grenzen die opengaan is direct zichtbaar in de boekingen. Komende winter hebben zij de keuze uit 162 KLM-bestemmingen en is het bestemmingenaanbod voor klanten, met meer nadruk op leisure, terug op het niveau van voor COVID-19.

Vracht meevaller

Vracht doet het nog steeds goed. De omzet steeg naar €467 miljoen, een toename van 13%. Dit terwijl er meer capaciteit in de markt beschikbaar was vergeleken met het derde kwartaal van 2020. De onderhoudsdivisie hield last van de afname in de vraag naar onderhoud voor derden. Hierdoor bedroeg de omzet voor derden €77 miljoen, een daling van 22%.

"In het derde kwartaal waren er minder reisrestricties binnen de EU, waardoor onze klanten weer meer konden reizen en we de markt zagen aantrekken. Dat heeft samen met onze effectieve en ambitieuze netwerkstrategie en kostenfocus bijgedragen aan een positief resultaat in het derde kwartaal. Daar ben ik trots op en dank ik onze klanten en KLM-collega’s zeer voor. Hiermee klimmen we uit het dal en is het herstel verder ingezet. In het vierde kwartaal zal ook de VS openen voor Europese passagiers, dat is wederom een belangrijke stap. We zijn er nog niet, de weg naar volledig herstel is lang en hobbelig, maar daar zijn we als KLM klaar voor," meldt KLM President & CEO Pieter Elbers.
Trefwoorden: vliegen, reizen, luchtvaart, vracht

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

13/01/25
Exclusief voor leden
Waterbedrijven mogen op meer locaties water oppompen
Voor de vrijetijdseconomie is het van groot belang dat gasten altijd over goed schoon drinkwater kun...
10/01/25
Shortlist kanshebbers wandelroute van 2025
Vijf routes in Nederland en België maken nog kans op de eretitel ‘Hicle Wandelroute van het Jaar 2025’. Tijdens de eerste dag van de Fiets en Wandelbeurs in Gent, op zaterdag 1 maart, maakt de jury de winnaar bekend van deze verkiezing.
10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
10/01/25
Exclusief voor leden
Intercontinentale Nederlandse toerist kiest voor Azië
Zo rond van Vakantiebeurs publiceren diverse organisaties hun verwachtingen voor vakanties in 2025. Op nritmedia.nl gaf TUI de aftrap met haar zomervakantietrends, NBTC het haar Vakantie Sentiment Monitor en deed Sunweb onderzoek naar motieven en gedrag van Nederlandse vakantiegangers. ANWB sluit de week af met haar vakantieonderzoek.
09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
08/01/25
Succesvol alumni-event Tourism Management
Op de Vakantiebeurs organiseerden de Management Tourism opleidingen van Inholland, NHL Stenden, Breda University en Saxion een druk bezocht alumni-event. Dit evenement bood een platform voor studenten, alumni en professionals om te netwerken en kennis te delen.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...