Geplaatst op: 03-11-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Weer veel maatregelen voor vrijetijdssector

Weer veel maatregelen voor vrijetijdssector
Afbeelding van Tumisu via Pixabay

Met de oplopende besmettingen en ziekenhuisopnames ziet het Nederlandse kabinet zich weer geroepen tot maatregelen om de pandemie te beteugelen. En weer is de vrijetijdssector de klos.

Opnieuw zijn mondkapjes verplicht op alle publieke locaties waar geen coronatoegangsbewijzen worden gebruikt. Nieuw is de aankondiging van het gebruik op binnenlocaties van pretparken en spellocaties. Ook op luchthavens en in vliegtuigen moet het mondkapje weer worden gedragen. 

Het verplicht gebruik van een coronatoegangsbewijs wordt veel breder ingezet. Voor de horeca een grote klap dat ook op terrassen een dergelijk bewijs moet worden getoond. Verder wordt het verplicht bij casino’s, culturele locaties zoals theaters, concertzalen en bioscopen, doorstroomlocaties zoals musea en monumenten, doorstroomevenementen zoals kermissen en bepaalde sportevenementen, zakelijke evenementen zoals beurzen en congressen, zwembaden, publiek bij sportwedstrijden en bij de georganiseerde sportbeoefening. De maatregelen gaan op 6 november in. 

KHN: Uitgebreid en aanvullend steunpakket noodzakelijk

In een reactie spreekt Horeca Nederland in relatie tot het coronatoegangsbewijs op terrassen van symboolpolitiek. De brancheorganisatie verwacht dat deze maatregel een drukkend effect heeft op de omzet van een toch al zwaar getroffen sector en pleit voor een uitgebreid aanvullend steunpakket voor de horeca zolang de restricties gelden. Voor de horeca moeten de NOW- en TVL-regelingen worden voortgezet, moet er een schulden-, investeringen-, en herstelfonds komen en lagere werkgeverslasten. 

Uit een recente enquête die KHN onder haar leden hield, blijkt dat de invoering van het coronatoegangsbewijs voor binnen al zorgde voor minder gasten en een dalende omzet. Ruim 43 procent van de ondernemers geeft aan te maken te hebben met omzetverlies vergeleken met de periode vóór 25 september. Slechts 16 procent ziet een omzetstijging. Tegelijkertijd kost de CTB-check inzet van extra personeel. KHN becijfert het CTB-effect voor het vierde kwartaal van 2021 op 45 miljoen extra kosten en maximaal 350 miljoen minder omzet door gedragseffecten zoals annuleringen.

Museumvereniging: Herstelplan noodzakelijk

In een reactie stelt de Museumvereniging dat ze het jammer vinden dat musea toch met nieuwe maatregelen te maken krijgen. Wel zijn ze blij dat musea in elk geval dezelfde aantallen mensen mogen blijven ontvangen. 

Door de nieuwe maatregelen wordt nog belangrijker dat er snel een concreet herstelplan komt waarmee de overheid de culturele sector weer op de been helpt. De bezoekcijfers zijn nog lang niet als vanouds en het ziet ernaar uit dat corona daarop nog zeker twee jaar invloed blijft hebben. Ook moeten musea extra kosten maken door de invoering van de coronapas. De Museumvereniging pleit voor een herstelplan met investeringen voor musea variërend van publieksbereik, presentatie en educatie tot verduurzaming en impulsen voor museale collecties. Deze investeringen zijn nodig om te zorgen dat de kwaliteit van het museumaanbod overal in Nederland geborgd blijft. 

NOC*NSF: Grote twijfels over uitvoerbaarheid

NOC*NSF is niet blij met de invoering van het coronatoegangsbewijs voor de sport.  "Actief sporten geeft geen of een zeer beperkt risico op verspreiding van het virus en zou aangemoedigd moeten worden in plaats van belemmerd. Sport is immers juist onderdeel van de oplossing voor deze gezondheidscrisis, vandaar dat de nieuwe maatregelen van het kabinet bij de sport op veel onbegrip stuit", reageert algemeen directeur Marc van den Tweel van NOC*NSF.

De sportkoepel heeft grote twijfels over de uitvoerbaarheid van de maatregel. Op alle dagen van de week moeten vrijwilligers miljoenen sporters gaan scannen. Volgens NOC*NSF een immense operatie die een groot beslag op de vrijwilligerscapaciteit van een sportclub legt. Bovendien wordt de algemeen geprezen laagdrempeligheid van de sport in Nederland met deze maatregel aangetast. Verder wordt gevreesd dat de sportdeelnamecijfers die net weer naar een redelijk niveau waren gestegen, weer dalen. NOC*NSF doet een beroep op de Tweede Kamer om sporten zonder coronatoegangsbewijs mogelijk te houden. 

Link: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2021/11/02/besmettingen-moeten-omlaag-passende-maatregelen-nodig
Trefwoorden: corona, crisis, beleid, attractieparken, horeca, sport, recreatie, cultuur, evenementen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
07/01/25
ACSI meldt top kampeerjaar
Campingspecialist ACSI meldt dat 2024 het beste kampeerjaar ooit was voor de organisatie. Ten opzichte van 2023 zag ACSI het aantal boekingen voor campings met 39% stijgen en registreerde het ruim 15% meer online zoekopdrachten door Europese kampeerders.
06/01/25
Meer campers en caravans verkocht
In 2024 zijn 10,6% meer nieuwe campers en 6,0% meer nieuwe caravans zijn verkocht in Nederland. Op 1 januari 2025 stond er een recordaantal van 623.158 caravans en kampeerauto’s geregistreerd.
06/01/25
Exclusief voor leden
Solo reizen met de camper: een groeiend fenomeen
Het aantal mensen dat alleen op reis gaat met een camper neemt flink toe. Dit blijkt uit cijfers van Goboony. Het merendeel van de solo-camperaars bestaat uit vrouwen van boven de 45 jaar.
06/01/25
Vijfde park voor MarinaParken
MarinaParken heeft per 2 januari 2025 Soal Beach Resort in Workum overgenomen. Dit iconische vakantiepark aan het IJsselmeer is per vandaag onderdeel van de MarinaParken-familie en zal verdergaan onder de naam MarinaPark Beach Resort Soal.
06/01/25
Exclusief voor leden
Nieuwe Europese campagne voor Center Parcs: ‘Volg je natuur’
Center Parcs roept met haar nieuwe Europese campagne ‘Volg je natuur’ op om de verbinding met jezelf en de natuur te versterken. De vakantieparken willen gasten de mogelijkheid bieden om te ontsnappen aan de dagelijkse hectiek en tot rust te komen in een natuurlijke omgeving.
06/01/25
Exclusief voor leden
Vacansoleil na faillissement in 2023 weer op Vakantiebeurs 2025
Vacansoleil staat na het faillissement en de overname door Pierre & Vacances - Center Parcs Group voor het eerst weer op de Vakantiebeurs. Het bedrijf heeft het afgelopen jaar flink aan de doorstart gewerkt en kan weer kampeeraccommodaties op 1.000 campings in 17 Europese landen aanbieden.
31/12/24
Exclusief voor leden
Vakanties van Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode: de feiten
Hoe gaan Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode op vakantie? Waar gaan ze naar toe en met wie? Hamvraag is of we in meerderheid gaan skiën. Het CBS zocht dat uit.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...