Geplaatst op: 03-11-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Weer veel maatregelen voor vrijetijdssector

Weer veel maatregelen voor vrijetijdssector
Afbeelding van Tumisu via Pixabay

Met de oplopende besmettingen en ziekenhuisopnames ziet het Nederlandse kabinet zich weer geroepen tot maatregelen om de pandemie te beteugelen. En weer is de vrijetijdssector de klos.

Opnieuw zijn mondkapjes verplicht op alle publieke locaties waar geen coronatoegangsbewijzen worden gebruikt. Nieuw is de aankondiging van het gebruik op binnenlocaties van pretparken en spellocaties. Ook op luchthavens en in vliegtuigen moet het mondkapje weer worden gedragen. 

Het verplicht gebruik van een coronatoegangsbewijs wordt veel breder ingezet. Voor de horeca een grote klap dat ook op terrassen een dergelijk bewijs moet worden getoond. Verder wordt het verplicht bij casino’s, culturele locaties zoals theaters, concertzalen en bioscopen, doorstroomlocaties zoals musea en monumenten, doorstroomevenementen zoals kermissen en bepaalde sportevenementen, zakelijke evenementen zoals beurzen en congressen, zwembaden, publiek bij sportwedstrijden en bij de georganiseerde sportbeoefening. De maatregelen gaan op 6 november in. 

KHN: Uitgebreid en aanvullend steunpakket noodzakelijk

In een reactie spreekt Horeca Nederland in relatie tot het coronatoegangsbewijs op terrassen van symboolpolitiek. De brancheorganisatie verwacht dat deze maatregel een drukkend effect heeft op de omzet van een toch al zwaar getroffen sector en pleit voor een uitgebreid aanvullend steunpakket voor de horeca zolang de restricties gelden. Voor de horeca moeten de NOW- en TVL-regelingen worden voortgezet, moet er een schulden-, investeringen-, en herstelfonds komen en lagere werkgeverslasten. 

Uit een recente enquête die KHN onder haar leden hield, blijkt dat de invoering van het coronatoegangsbewijs voor binnen al zorgde voor minder gasten en een dalende omzet. Ruim 43 procent van de ondernemers geeft aan te maken te hebben met omzetverlies vergeleken met de periode vóór 25 september. Slechts 16 procent ziet een omzetstijging. Tegelijkertijd kost de CTB-check inzet van extra personeel. KHN becijfert het CTB-effect voor het vierde kwartaal van 2021 op 45 miljoen extra kosten en maximaal 350 miljoen minder omzet door gedragseffecten zoals annuleringen.

Museumvereniging: Herstelplan noodzakelijk

In een reactie stelt de Museumvereniging dat ze het jammer vinden dat musea toch met nieuwe maatregelen te maken krijgen. Wel zijn ze blij dat musea in elk geval dezelfde aantallen mensen mogen blijven ontvangen. 

Door de nieuwe maatregelen wordt nog belangrijker dat er snel een concreet herstelplan komt waarmee de overheid de culturele sector weer op de been helpt. De bezoekcijfers zijn nog lang niet als vanouds en het ziet ernaar uit dat corona daarop nog zeker twee jaar invloed blijft hebben. Ook moeten musea extra kosten maken door de invoering van de coronapas. De Museumvereniging pleit voor een herstelplan met investeringen voor musea variërend van publieksbereik, presentatie en educatie tot verduurzaming en impulsen voor museale collecties. Deze investeringen zijn nodig om te zorgen dat de kwaliteit van het museumaanbod overal in Nederland geborgd blijft. 

NOC*NSF: Grote twijfels over uitvoerbaarheid

NOC*NSF is niet blij met de invoering van het coronatoegangsbewijs voor de sport.  "Actief sporten geeft geen of een zeer beperkt risico op verspreiding van het virus en zou aangemoedigd moeten worden in plaats van belemmerd. Sport is immers juist onderdeel van de oplossing voor deze gezondheidscrisis, vandaar dat de nieuwe maatregelen van het kabinet bij de sport op veel onbegrip stuit", reageert algemeen directeur Marc van den Tweel van NOC*NSF.

De sportkoepel heeft grote twijfels over de uitvoerbaarheid van de maatregel. Op alle dagen van de week moeten vrijwilligers miljoenen sporters gaan scannen. Volgens NOC*NSF een immense operatie die een groot beslag op de vrijwilligerscapaciteit van een sportclub legt. Bovendien wordt de algemeen geprezen laagdrempeligheid van de sport in Nederland met deze maatregel aangetast. Verder wordt gevreesd dat de sportdeelnamecijfers die net weer naar een redelijk niveau waren gestegen, weer dalen. NOC*NSF doet een beroep op de Tweede Kamer om sporten zonder coronatoegangsbewijs mogelijk te houden. 

Link: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2021/11/02/besmettingen-moeten-omlaag-passende-maatregelen-nodig
Trefwoorden: corona, crisis, beleid, attractieparken, horeca, sport, recreatie, cultuur, evenementen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
23/12/24
Daglichtoplossingen voor hotels en conferentiecentra
Het benutten van daglicht in hotels en conferentiecentra biedt veel voordelen. Het maakt gemeenschappelijke ruimtes aantrekkelijker en zorgt ervoor dat gasten zich prettiger voelen.
23/12/24
Hoe kom je aan het geld om te investeren in je bedrijf
Ondernemen doe je om geld te verdienen, maar om goed te kunnen ondernemen, heb je ook geld nodig. De...
23/12/24
Terugblik op de grootste editie van Recreatie Vakbeurs 2024
De afgelopen editie van Recreatie Vakbeurs was onvergetelijk: meer dan 8.000 bezoekers, ruim 340 exposanten en een overvloed aan inspiratie, innovaties en waardevolle ontmoetingen. Een maand later blikken we terug op wat deze editie zo bijzonder maakte.
18/12/24
Laag vpb-tarief niet effectief voor mkb-bedrijven
Het lage tarief in de vennootschapsbelasting (vpb) is niet geschikt om het midden- en kleinbedrijf (mkb) te ondersteunen. De voordelen komen bij niet-mkb bedrijven terecht, meldt CPB. Het grootste deel van de bedrijven in toerisme en recreatie zijn mkb-bedrijven.
12/12/24
Exclusief voor leden
Beste leerbedrijf recreatie in 2024 Hof van Saksen
Woensdag 11 december zijn tijdens De Dag van de Recreatie op Circuit Zandvoort de winnaars van de recreatieverkiezingen feestelijk bekendgemaakt. Het beste leerbedrijf is Hof van Saksen.
10/12/24
Lancering broodje Utrechtse Heuvelrug: Een smakelijke stap naar duurzaamheid
De Utrechtse Heuvelrug heeft er een smakelijk nieuw product bij: het broodje Utrechtse Heuvelrug. Het broodje is eerlijk geprijsd bestaat volledig uit lokale producten van natuurlijke landbouw op de Utrechtse Heuvelrug.
09/12/24
Exclusief voor leden
Horecabeurs Goes scherpt regels voor bezoek aan
In maart 2025 viert de Horecabeurs Goes haar 61e editie. Onder leiding van eventmanager Mathias Koeman zet de beurs dit jaar in op een ambitieuze kwaliteitsverbetering. Vooral het beleid voor de tickets wordt verscherpt naar vakpubliek.