Geplaatst op: 03-11-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Bioscopen moeten zich meer onderscheiden van thuisbioscoop

Bioscopen moeten zich meer onderscheiden van thuisbioscoop
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay

De Nederlandse bioscoopbranche zal pas in 2023 weer op het niveau van 2019 zitten. Maar dat zal niet vanzelf gaan nu veel meer mensen het gemak van streamingsdiensten hebben ervaren. Bioscopen doen er goed aan onderscheidend te blijven door in te zetten op sfeer, service en beleving in beeld en geluid.

Ticketomzet nog steeds in de min

Na een zware periode krabbelt de ticketomzet van de Nederlandse bioscopen weer op. Maar tot en met week 42 staat de omzet nog op -17% ten opzichte van 2020. Dit heeft te maken met de enorme omzetderving door de verplichte sluiting in de eerste vijf maanden van 2021. Het is de verwachting dat dit verlies in de rest van 2021 niet meer goed gemaakt wordt. ABN AMRO prognosticeert dat de branche pas in 2023 weer op het niveau van 2019 zit. Uit een analyse van de pinomzet ziet ABN-AMRO deze ontwikkeling ook. Gaan we een periode verder terug en vergelijken we 2020 met 2019, dan hebben Nederlandse bioscopen uit de tickets 56% minder omgezet. In internationaal perspectief deed Nederland het nog niet zo slecht want in andere Europese landen lag dat rond de -70%.

OmzetBioscopen

Nederlanders keken veel vanaf de bank

De verplichte sluiting van bioscopen en andere culturele evenementen had als gevolg dat mensen tijdens de crisis vaker thuis vanaf de bank films keken. De CBS data geven aan dat 46 procent van de personen van 12 jaar of ouder een film of serie via een streamingdienst of als download kocht in het eerste kwartaal van 2021. In 2020 was dit percentage nog 42 procent.

Bioscoopwindow korter

Bedreiging voor de branche is de beperking van de zogenaamde bioscoopwindow waar nieuwe films exclusief in bioscopen worden vertoond. Tijdens de pandemie beleefden veel films hun premiere online. Het is de verwachting dat deze bioscoopwindow blijft maar wellicht wel korter wordt. 

Inzetten op sfeer, service en beleving

Bioscopen doen er volgens de experts van ABN-AMRO goed aan in te zetten op sfeer, service en beleving in beeld en geluid; dus juist op de elementen waar het de consument thuis op de bank aan ontbreekt. Ook inspelen op de vraag naar luxe bijvoorbeeld met verstelbare ligstoelen (recliners) en goede cateringsmogelijkheden voor, tijdens en na de film, werkt goed. Ook andere vormen van content zijn interessant voor bioscopen, zoals samen sportwedstrijden, concert, opera, ballet of een serie op het grote scherm kijken. 

Link: https://www.abnamro.nl/nl/media/stand-van-de-leisure-oktober-2021_tcm16-131600.pdf
Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, bioscopen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

20/12/24
Museum Arnhem sluit recordjaar af met meer dan 100.000 bezoekers
Museum Arnhem heeft een bijzonder succesvol jaar achter de rug. Met meer dan 100.000 bezoekers in 2024 heeft het museum een recordaantal bezoekers mogen verwelkomen.
11/12/24
Exclusief voor leden
RMO vaste zaal Oude Midden-Oosten vernieuwd
De permanente tentoonstelling ‘Het oude Midden-Oosten’ in het Rijksmuseum van Oudheden (Leiden) is vernieuwd en opent op 20 december de deuren voor publiek.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
06/12/24
Museum Prinsenhof Delft na 5 januari dicht
In de laatste maand vóórdat Museum Prinsenhof Delft op zondag 5 januari 2025 tijdelijk sluit voor een omvangrijke verbouwing en vernieuwing organiseert het museum een speciaal programma.
05/12/24
Relatief veel problematische schulden in vrijetijdssector
Zes procent van de Nederlandse bedrijven ervaart de schuldenlast als problematisch. Daarbij staat de horeca aan top en ook cultuur, sport en recreatie scoren hoog.
04/12/24
Nieuwe natuur bij Schokeiland
Er komt nieuwe natuur in Flevoland bij Schokeiland. Dat is relevant voor de toeristische sector. Schokeiland is één van de dertien Nederlandse Unesco Werelderfgoederen.
04/12/24
Exclusief voor leden
Toegankelijk maken collectie kost 5 jaar
De komende vijf jaar werkt attractie en mediamuseum Beeld & Geluid, in samenwerking met een aantal partijen, aan het toegankelijker maken van zijn collectie. Het zogeheten TACIT onderzoeksproject, gefinancierd door de NWO met 3,2 miljoen euro, ontwikkelt innovatieve technologieën die informatie toegankelijker maakt voor mensen met een auditieve, visuele en cognitieve beperking.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.