Geplaatst op: 08-11-2021
Auteur: Marc Gerlings

Het glimmende Boijmans depot in Rotterdam is open

Video opening depot Boijmans van Beuningen

Het glimmende Boijmans depot in Rotterdam is open
Verticale dans als onderdeel van de openingshandeling van het depot. Foto: Nathan Reinds.
Als je het hebt over een landmark in een stad, het depot van museum Boijmans is een sterk voorbeeld. Kon het in de fase van het plan nog rekenen op veel kritiek, nu lijkt het door Rotterdam omarmt. Afgelopen vrijdag mocht de koning de openingshandeling uitvoeren.
Na een uitbundige openingsceremonie op vrijdag 5 november met koning Willem Alexander is Depot Boijmans Van Beuningen officieel geopend. Het eerste publiek toegankelijke kunstdepot ter wereld is een feit.

Na een feestelijk openingsspektakel met muziek, verticale dans tegen de gevel van het depot en spoken-word, kreeg de Koning een rondleiding langs onder meer het schilderijendepot, een restauratieatelier, studiezalen en een particuliere collectie. Tevens sprak hij met medewerkers van Boijmans Van Beuningen, de architecten, kunstenaars, stadsbestuur, schenkers en overige gebruikers van het pand.

Backstage in het museum

Sinds zaterdag 6 november is het depot open voor publiek. Depot Boijmans Van Beuningen biedt de bezoeker een blik achter de schermen van de museumwereld en toont wat er komt kijken bij het onderhouden en verzorgen van een kunstcollectie met ruim 151.000 kunstwerken. Alle kunstwerken worden opgeslagen voor het oog van de bezoeker — het depot biedt hiermee een backstage-kaart voor museumliefhebbers.

Trefwoorden: museum, horeca, depot, zaal, verdienmodel, cultuur

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
17/12/24
Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen
Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%.
16/12/24
Exclusief voor leden
Schiphol ontwikkelt breed retailaanbod (nodig voor de internationale toppositie)
Per 1 mei 2025 versterkt Schiphol haar samenwerking met Lagardère Travel Retail voor de exploitatie...
13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
13/12/24
Lelystad wil deal sluiten F35 maar ook vakantievluchten op luchthaven
Defensie zoekt naar extra locaties voor hun activiteiten, waaronder uitbreiding van jachtvliegcapaciteit met de F35. Maar Lelystad wil dan als tegenprestatie dat vakantievluchten worden toegestaan op Lelystad luchthaven.
11/12/24
Acties tegen btw-verhoging lonen: Staatssecretaris zegt impactanalyse toe
Het verzet tegen de btw-verhoging op logies is nog springlevend. Afgelopen vrijdag plaatste HISWA-RECRON in de kranten van DPG een grote advertentie. Twentse ondernemers en Twente Marketing voerden met waterflesjes een creatieve actie tegen de geplande btw-verhoging op logies. En met succes want er komt een impactanalyse naar de verhoging van de btw op logies