Geplaatst op: 09-11-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Lang herstel voor zakelijke reismarkt

Kerncijfers zakelijke markt 2021

Lang herstel voor zakelijke reismarkt

De internationale zakenreismarkt zal pas in 2025 volledig zijn hersteld. Kleine zakelijke bijeenkomsten en congressen kunnen eind 2022 herstel verwachten, mits de coronamaatregelen dan zijn opgeheven. Voor corona had een kwart van de bezoekers aan Nederland een zakelijk motief. Ook binnenlandse zakenreizen met een overnachting zijn substantieel. Kortom, een voor ons land belangrijke markt die niet zomaar herstelt. Marktkennis is daarbij essentieel die NBTC heeft gebundeld in haar nieuwste online magazine ‘Kerncijfers zakelijke markt 2021’. 

5,1 miljoen buitenlandse zakenreizen

Voor corona reisden jaarlijks ruim 5,1 miljoen buitenlandse bezoekers naar Nederland met een zakelijk motief. Dit is ruim een kwart van alle buitenlandse bezoekers aan Nederland. De zakelijke reismarkt heeft door corona een enorme klap gehad. Herstel zal nog enige tijd duren. 

Verdubbeling in 10 jaar

De Nederlandse zakenreismarkt is tussen 2009 en 2019 verdubbeld naar 5,1 miljoen internationale zakelijke bezoekers. De meeste zakenreizigers kwamen uit het Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten en Duitsland. Vanuit China, Japan en Italië reizen relatief veel bezoekers met een zakelijk motief naar Nederland. 

Internationale Zakenreizen

Zakenreizigers blijven 3,6 nachten

Ruim drie kwart van de internationale zakelijke bezoekers komt met het vliegtuig naar Nederland. Eén op de tien neemt de auto. De meeste bezoeken zijn vrij kort van duur. Bijna twee derde van alle zakelijke bezoeken duurt één tot drie dagen. Een kwart van deze bezoeken duurt vier dagen tot een week. De gemiddelde verblijfsduur ligt hiermee op 3,6 nachten. Bijna alle bezoekers verblijven tijdens hun zakelijke bezoek in een hotel (97%). De meeste zakelijke bezoeken vinden plaats in de maanden maart, mei en november.

Nederland belangrijk congresland

Driekwart kwam naar Nederland met een individuele zakelijke reden, een kwart voor een MICE-bezoek. Van hen was tweederde in Nederland voor een (corporate) meeting en eenderde voor het bijwonen van een congres. In 2019 werden in Nederland 356 internationale congressen georganiseerd die 152.000 deelnemers trokken. Internationaal staat Nederland daarmee op een 8ste positie. In 2020 is de markt vrijwel totaal ingestort, exacte cijfers konden vanwege de totale verstoring van de markt niet worden berekend. 

Hoge dagelijkse bestedingen

Zakelijke bezoekers geven gemiddeld per persoon per dag 307 euro uit. Gedurende een MICE-bezoek wordt meer uitgegeven (349 euro) dan voor een individueel zakelijk bezoek (291 euro).

4 miljoen binnenlandse zakenreizen

In 2019 zijn er in totaal bijna 4 miljoen meerdaagse binnenlandse zakenreizen ondernomen door Nederlanders. Dit is een groei van 2% ten opzichte van 2016. De meeste meerdaagse zakenreizen zijn van korte duur (62% betreft één overnachting). De circa 4 miljoen meerdaagse binnenlandse zakenreizen zorgen in totaal voor bijna 7 miljoen overnachtingen, een groei van 3% ten opzichte van 2016. Deze resultaten zijn afkomstig uit het ContinuZakenreisOnderzoek (CZO) van NBTC-NIPO research uitgevoerd in 2019. 

Binnenlandse Zakenreizen

Diversiteit aan motieven

De meeste binnenlandse zakenreizen (22%) met een overnachting hebben als motief het bijwonen van een opleiding en/of training, gevolgd door een vergadering (20%). Ook beurzen, congressen en seminars (11%), bezoek aan klanten (9%) en onderzoek, onderwijs en advisering (9%) zijn nog relevant. 

De meeste binnenlands zakenreizen vinden plaats in de provincie Noord-Holland (16%). Provincie Utrecht en Zuid-Holland volgend met 15%. Gelderland (13%) en Noord-Brabant (9%) complementeren de top vijf van belangrijkste bestemmingsprovincies voor een meerdaagse zakenreis.

Vaak maar 1 overnachting

Nederlanders die in eigen land een meerdaagse zakenreis ondernemen, doen dit in acht op de tien gevallen met de auto (eigen, geleend, gehuurd of geleased). 15% van de meerdaagse binnenlandse zakenreizen worden ondernomen met de trein. Meerdaagse, binnenlandse zakenreizen zijn vaak van korte duur. Circa drie op de vijf meerdaagse zakenreizen betreffen slechts één overnachting. De gemiddelde verblijfsduur ligt hiermee op 1,7 nachten. Tijdens de zakenreis in eigen land wordt vaak in een hotel overnacht (76%).  In juli en augustus vinden de minste zakenreizen plaats. In de maanden maart, juni, september wordt het meest gereisd.

Pas in 2026 volledig herstel

Als in 2022 alle beperkingen vanwege corona zijn opgeheven zijn kleine zakelijke bijeenkomsten en congressen tegen het eind van 2022 weer bijna terug zijn op het niveau van 2019. Grotere zakelijke bijeenkomsten zullen pas in 2024 volledig zijn hersteld tot het niveau van 2019. Mede door de negatieve reissentiment voor zakenreizen, maar ook door de vorm van congressen(toename online en hybride). Door marktverandering zullen de uitgaven ten gevolge van zakelijke reizen pas in 2026 herstellen. De markt zal in Nederland trager herstellen dan het Europees gemiddelde. Dit komt omdat Nederland een groter aandeel internationale bezoekers kent. 

6 Trends

NBTC ziet zes trends in de zakelijke reismarkt:

  1. Technologie, virtueel en hybride
  2. Veiligheid 
  3. Duurzaamheid
  4. Bleisure
  5. Zelf boeken
  6. Onconventionele accommodaties
Link: https://nbtcmagazine.maglr.com/zakelijk-ontmoeten-in-nederland-2021/voorkant
Trefwoorden: onderzoek, zakelijk toerisme, zakelijk internationaal toerisme, zakelijk binnenlands toerisme, evenementen, congressen, meetings, mice

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.