Drukte in Zandvoort goed te voorspellen
Afbeelding van David Mark via Pixabay De drukte in badplaats Zandvoort is goed te voorspellen. Dat blijkt uit een pilot van het project Scale Up waar wordt gezocht naar Smart Mobility oplossingen om bezoekersstromen te voorspellen en te beïnvloeden. Helaas was vanwege het matige weer het aantal testdagen beperkt, zodat nog niet kan worden gesteld dat bezoekers met succes te beïnvloeden zijn. "Voor de provincie zijn de uitkomsten van de proeven van groot belang. Het wordt steeds drukker in Noord-Holland. Deze slimme systemen helpen ons om piekdrukte te voorkomen. Dat is prettiger voor de bezoeker, die niet in de file of in de rij komt te staan. En dat komt ook de leefbaarheid en de bereikbaarheid ten goede”, aldus gedeputeerde Jeroen Olthof van Bereikbaarheid en Mobiliteit. Wat is Scale Up?Scale Up onderzoekt hoe bezoekersstromen voorspeld kunnen worden om met gerichte acties en maatregelen bezoekers te spreiden in (aankomst)tijd, routes en vervoersmiddel. Daarmee verandert het bezoekersaantal weliswaar niet, maar wordt extreme drukte en overlast voorkomen.
Dit artikel is exclusief voor leden van het NRIT Media Vrijetijdsplatform. Het complete artikel lezen? Log dan in of word lid.
Trefwoorden: dagrecreatie, strand, kustgebieden, mobiliteit, drukte, voorspellen, onderzoek
|
|
10/01/25
Vijf routes in Nederland en België maken nog kans op de eretitel ‘Hicle Wandelroute van het Jaar 2025’. Tijdens de eerste dag van de Fiets en Wandelbeurs in Gent, op zaterdag 1 maart, maakt de jury de winnaar bekend van deze verkiezing.
|
10/01/25
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
|
10/01/25
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
|
10/01/25
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
|
10/01/25
Zo rond van Vakantiebeurs publiceren diverse organisaties hun verwachtingen voor vakanties in 2025. Op nritmedia.nl gaf TUI de aftrap met haar zomervakantietrends, NBTC het haar Vakantie Sentiment Monitor en deed Sunweb onderzoek naar motieven en gedrag van Nederlandse vakantiegangers. ANWB sluit de week af met haar vakantieonderzoek.
|
09/01/25
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
|
08/01/25
Op de Vakantiebeurs organiseerden de Management Tourism opleidingen van Inholland, NHL Stenden, Breda University en Saxion een druk bezocht alumni-event. Dit evenement bood een platform voor studenten, alumni en professionals om te netwerken en kennis te delen.
|
08/01/25
De ANVR, het SGR, het Verbond van Verzekeraars en het Ministerie van Buitenlandse Zaken hebben vandaag een nieuw convenant ondertekend. Dit convenant, het Bijzondere Bijstand bij Crisis in het Buitenland Convenant (BBC), zorgt voor een nog betere samenwerking tussen de overheid en private partijen om Nederlandse reizigers in het buitenland te beschermen, op te vangen en te repatrieren in geval van een crisis.
|
|
27/01/25
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
|
29/01/25
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
|
06/02/25 t/m 10-02-25
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
|
12/02/25 t/m 13-02-25
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
|
11/03/25
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
|
|