Breda Marketing krijgt vertrouwen van gemeente
\
Breda Marketing mag van de gemeente Breda weer verder met haar opdracht. Dat is goed nieuws voor deze relatief nieuwe DMO die enkele jaren geleden het stokje overnam van de VVV.
Op basis van de evaluatie 2017-2021 krijgt Breda Marketing het vertrouwen van de gemeente Breda om haar strategie de komende jaren verder uit te rollen voor meerdere doelgroepen. "De overeenkomst is verlengd met 5 jaar zodat we mooie dingen voor Breda kunnen blijven doen”, schrijft de organisatie trots.
Van VVV naar citymarketingorganisatie
Breda Marketing kreeg in 2017 de opdracht een professionele en financieel gezonde organisatie te ontwikkelen en het merk Breda integraal te vermarkten voor vier doelgroepen waar het voorheen slechts e?e?n doelgroep betrof. Met andere woorden, de taken namen toe, de financiële middelen niet. Dat leverde de afgelopen jaren frictie op en leidde ertoe dat Breda Marketing keuzes heeft moeten maken waaronder de sluiting van de VVV. Breda Marketing krijgt jaarlijks 768.000 euro subsidie. Daarnaast heeft de organisatie de opdracht 25% uit de markt te halen.
Breda Marketing heeft de taak het merk Breda levendig, onderscheidend en consistent te ontwikkelen. Ze richten zich op die ondernemers, bewoners, bezoekers, congresorganisatoren, investeerders en anderen die passen bij de mentaliteit en de ambities van Breda. De DMO richt zich specifiek op de impactmakers en levensgenieters van de toekomst. Zij die impact maken en nieuwe verbindingen maken op het gebied van toegepaste technologie en creativiteit, groen en gastvrijheid. Maar de stad verwelkomt iedereen.
Scherpe keuzes
In de afgelopen jaren werd een volledig nieuwe citymarketingorganisatie ontwikkeld, passend bij deze tijd. De opgave was ambitieus. Er was een beperkt budget, dus dat betekende keuzes maken. De focus ging uit naar bezoekers en bewoners. Niet meer naar hotelboekingen en rondleidingen: "Daar zijn anderen veel beter in.” Het resultaat was een top 10 plek, meer bezoekers en fans die het verhaal van Breda doorvertellen aan familie, vrienden en collega’s. De organisatie stelt terecht dat het vernieuwen van het profiel van de stad geen haastwerk is: ”Dat vraagt om een lange adem en een tempo dat past bij de hartslag van Breda.
Parel oppoetsen
De parel van Breda is haar binnenstad en die moest nodig worden opgepoetst. De ambitie is dat in 2030 Breda de meest gastvrije binnenstad van Nederland is. Een plek van ontmoeting, verrassing en uiteraard gezelligheid. Het plan daarvoor werd met de stad, een coalition of the willing, gemaakt. "We willen bezoekers de stad laten ontdekken, hen verleiden nieuwe plekken te ontdekken want Breda heeft zoveel meer te bieden. Samen met ondernemers gingen we aan de slag en ontwikkelden we profielen voor verschillende sfeergebieden.”
Wendbaar
Als gevolg van de pandemie werd in 2020 alles anders en bleek Breda Marketing heel wendbaar. Met een herstelplan richtte Breda Marketing zich op het spreiden e?n verleiden van bewoners en bezoekers. Ze zetten mooie plekken en lokale ondernemers in de spotlight. En bewogen bewoners en bezoekers Breda te (her)ontdekken. De website www.welkominbreda.nl werd volledig omgebouwd om bewoners te informeren en inspireren wat nog wel kon.
Topics:Beleid, Dagrecreatie, Leisure, Marketing, Toerisme
Trefwoorden: DMO, Breda, steun, financiering