Geplaatst op: 12-11-2021
Auteur: Ton Vermeulen

Breda Marketing krijgt vertrouwen van gemeente

Breda Marketing krijgt vertrouwen van gemeente
\
Breda Marketing mag van de gemeente Breda weer verder met haar opdracht. Dat is goed nieuws voor deze relatief nieuwe DMO die enkele jaren geleden het stokje overnam van de VVV. 

Op basis van de evaluatie 2017-2021 krijgt Breda Marketing het vertrouwen van de gemeente Breda om haar strategie de komende jaren verder uit te rollen voor meerdere doelgroepen. "De overeenkomst is verlengd met 5 jaar zodat we mooie dingen voor Breda kunnen blijven doen”, schrijft de organisatie trots.  

Van VVV naar citymarketingorganisatie 

Breda Marketing kreeg in 2017 de opdracht een professionele en financieel gezonde organisatie te ontwikkelen en het merk Breda integraal te vermarkten voor vier doelgroepen waar het voorheen slechts e?e?n doelgroep betrof. Met andere woorden, de taken namen toe, de financiële middelen niet. Dat leverde de afgelopen jaren frictie op en leidde ertoe dat Breda Marketing keuzes heeft moeten maken waaronder de sluiting van de VVV. Breda Marketing krijgt jaarlijks 768.000 euro subsidie. Daarnaast heeft de organisatie de opdracht 25% uit de markt te halen.  

Breda Marketing heeft de taak het merk Breda levendig, onderscheidend en consistent te ontwikkelen. Ze richten zich op die ondernemers, bewoners, bezoekers, congresorganisatoren, investeerders en anderen die passen bij de mentaliteit en de ambities van Breda. De DMO richt zich specifiek op de impactmakers en levensgenieters van de toekomst. Zij die impact maken en nieuwe verbindingen maken op het gebied van toegepaste technologie en creativiteit, groen en gastvrijheid. Maar de stad verwelkomt iedereen. 

Scherpe keuzes 

In de afgelopen jaren werd een volledig nieuwe citymarketingorganisatie ontwikkeld, passend bij deze tijd. De opgave was ambitieus. Er was een beperkt budget, dus dat betekende keuzes maken. De focus ging uit naar bezoekers en bewoners. Niet meer naar hotelboekingen en rondleidingen: "Daar zijn anderen veel beter in.” Het resultaat was een top 10 plek, meer bezoekers en fans die het verhaal van Breda doorvertellen aan familie, vrienden en collega’s. De organisatie stelt terecht dat het vernieuwen van het profiel van de stad geen haastwerk is: ”Dat vraagt om een lange adem en een tempo dat past bij de hartslag van Breda. 

Parel oppoetsen 

De parel van Breda is haar binnenstad en die moest nodig worden opgepoetst. De ambitie is dat in 2030 Breda de meest gastvrije binnenstad van Nederland is. Een plek van ontmoeting, verrassing en uiteraard gezelligheid. Het plan daarvoor werd met de stad, een coalition of the willing, gemaakt. "We willen bezoekers de stad laten ontdekken, hen verleiden nieuwe plekken te ontdekken want Breda heeft zoveel meer te bieden. Samen met ondernemers gingen we aan de slag en ontwikkelden we profielen voor verschillende sfeergebieden.” 

Wendbaar 

Als gevolg van de pandemie werd in 2020 alles anders en bleek Breda Marketing heel wendbaar. Met een herstelplan richtte Breda Marketing zich op het spreiden e?n verleiden van bewoners en bezoekers. Ze zetten mooie plekken en lokale ondernemers in de spotlight. En bewogen bewoners en bezoekers Breda te (her)ontdekken. De website www.welkominbreda.nl werd volledig omgebouwd om bewoners te informeren en inspireren wat nog wel kon. 
Trefwoorden: DMO, Breda, steun, financiering

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/01/25
Gelderland trekt bijna 5 miljoen verblijfgasten in 2024
Stijging van 5,4% van gasten die minstens één macht in Gelderland verbleven. Het dagtoerisme groeide 13% bij attracties.
16/01/25
Apollo Reizen verlengt sponsoring van de NN Marathon Rotterdam
De touroperator Apollo Reizen blijft officieel sponsor van de NN Marathon Rotterdam en gaat op de Marathon Sport Expo in gesprek met de deelnemers.
15/01/25
7 Kamerleden ontvangen Ondernemersagenda Gastvrijheidssector
Op dinsdagmiddag 14 januari hebben diverse branchevertegenwoordigers in het platform Gastvrij Nederland de Ondernemersagenda van de Gastvrijheidssector aangeboden in de Tweede Kamer.
13/01/25
Witte fiets Veluwe aan Zee weer terug
De beeldbepalende witte fiets is weer teruggeplaatst bij Leisurelands locatie Veluwe aan zee. De fie...
06/01/25
DNB gaat in maart weer open voor bezoekers
Na een bijna vijf jaar durende renovatie is het gebouw ook weer open voor bezoekers en toeristen. Een bijzondere attractie in het hart van de hoofdstad Amsterdam.
30/12/24
Tunnel Jonkheerpad officieel geopend
ProRail heeft samen met Brabants Landschap en de gemeente Oisterwijk de onderdoorgang bij het Jonkheerpad in natuurgebied Landgoed Nemerlaer begin december officieel geopend.
27/12/24
Eerste wandelchallenge 30 minuten iedere dag
Koninklijke Wandelbond Nederland (KWbN) organiseert samen met Lana Witte-de Wit, Wandelaar des Vaderlands, de allereerste Nieuwjaars Wandelchallenge. De challenge, iedere dag 30 minuten wandelen.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...