Geplaatst op: 12-11-2021
Auteur: NRIT redactie

Hoe lost de sector leisure het personeelstekort op?

Hoe lost de sector leisure het personeelstekort op?
Manage op welzijn om uit het personeelstekort te komen.
Over de hele linie kan de leisuresector zijn aantrekkingskracht vergroten door het welzijn van werknemers te verhogen. Zo is op het gebied van persoonlijke ontwikkeling, de werk-privébalans en veiligheid veel winst te behalen. Dat schrijft ABN AMRO in haar Sectorale Welzijnsmonitor.

Tijdens de pandemie en lockdowns zochten horecamedewerkers hun inkomsten in een andere sector, zoals bij de GGD, en het is de vraag in hoeverre zij terugkeren. Angst dat potentieel personeel voor een andere sector kiest, leeft onder 44 procent van de ondernemers in de horeca en bij ruim één op de vijf bedrijven in de cultuur-, sport- en recreatiesector.  

In de Sectorale Welzijnsmonitor van ABN AMRO wordt het welzijn van werknemers per sector gemeten op basis van tientallen variabelen in zeven categorieën: persoonlijke ontwikkeling, gelijke kansen, gezondheid, veiligheid, economie, klimaat en werkprivébalans. Juist nu de sector weer staat te springen om personeel en het personeel tijdens de coronacrisis andere mogelijkheden heeft ervaren, is het interessant om te kijken waar de sector leisure in de Welzijnsmonitor goed en juist minder goed op scoort. 

Waar scoort de sector relatief goed? 

Op een aantal vlakken scoort de leisuresector beter dan het gemiddelde van alle sectoren. Zo hebben werknemers in zowel de horeca als in de cultuur, sport en recreatie relatief weinig burn-out gerelateerde klachten. Het ziekteverzuimpercentage ligt in de sector leisure met 3 procent relatief laag, waar dit voor het totale bedrijfsleven vorig jaar op ruim 4 procent ligt. 

Bovendien scoort de sector leisure op de hoofdcategorie ‘gelijke kansen’ relatief goed ten opzichte van andere sectoren. Dat komt bijvoorbeeld omdat de ‘gender pay gap’, het procentuele verschil in uurloon tussen vrouwen en mannen, relatief laag ligt. Dat is opvallend, omdat dit verschil in de cultuur, sport en recreatie juist relatief groot is. Hier verdienen vrouwelijke collega’s bijna een vijfde minder dan hun mannelijke collega’s. Dit wordt echter goedgemaakt door de horeca, dat zwaarder wordt meegewogen dan de andere branches en waar vrouwen per uur inmiddels ‘slechts’ 10 procent minder krijgen dan mannen. Bovendien is dit verschil, net als in andere bedrijfstakken, de afgelopen jaren gedaald. 

Waar scoort de leisure lager dan gemiddeld? 

Op meerdere categorieën en variabelen scoort de leisuresector echter minder goed dan andere sectoren. Dit geldt onder meer voor de categorie ‘persoonlijke ontwikkeling’. Zo neemt bijvoorbeeld een relatief klein deel van de werknemers in de leisure deel aan opleidingen en zij worden door hun leidinggevenden ook relatief beperkt gestimuleerd om hun vaardigheden te ontwikkelen. Ook kunnen werknemers in de leisure vanwege relatief lage salarissen moeilijker een woning kopen of met hun salaris een huishouden zonder schulden onderhouden. 

Bovendien is een wat lager percentage van de werknemers in de leisure tevreden over het werk en de arbeidsomstandigheden dan in bijvoorbeeld de bouw, de zorg en de zakelijke dienstverlening. Ook de vrijheid om verlof op te nemen wanneer gewenst en het bepalen van de eigen werktijden zijn in de horeca relatief laag. Ook de hoge werkdruk speelt een rol bij de beperkte werk-privébalans. Voor het uitbreken van de pandemie ervoer ruim de helft van de werknemers in de horeca dat ze vaak of altijd erg snel moesten werken, in 2020 was dit gedaald naar 46 procent. Ongeveer 31 procent in 2020 – en de jaren ervoor nog meer – van hen moet vaak extra hard werken. 

Wat moeten ondernemers doen? 

De leisuresector doet er goed aan haar imago te verbeteren door meer aandacht te besteden op het welzijn van personeel. Dit kost tijd en zal niet van de ene op de andere dag gerealiseerd zijn. 

Op een aantal aspecten zoals gezondheid en gelijke kansen scoort de sector al goed. Het is zaak deze voordelen te behouden en tegelijkertijd actief te verbeteren op aspecten waar de sector nu achterblijft. Temeer omdat de sector naarstig op zoek is naar personeel om te helpen bij het herstel van de sector na de zware klap tijdens de coronacrisis. Beïnvloedbare factoren zijn bijvoorbeeld het geven van meer autonomie aan werknemers, en het bieden van meer veiligheid. Het is daarbij belangrijk dat werkgevers aandacht hebben en luisteren naar de wensen en behoeften van hun individuele medewerkers. 

Verder kan het stimuleren tot het ontwikkelen van vaardigheden de sector helpen om aantrekkelijker te worden voor werknemers. Dit kunnen ondernemingen doen door digitale trainings- en opleidingsprogramma’s aan te bieden. Het blijkt dat werknemers in met name de horeca een sterke voorkeur hebben voor interactief aangeboden lesstof. 
Topics:Horeca, Leisure
Trefwoorden: leisure, personeel, management

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
08/01/25
Succesvol alumni-event Management Tourism
Op de Vakantiebeurs organiseerden de Management Tourism opleidingen van Inholland, NHL Stenden, Breda University en Saxion een druk bezocht alumni-event. Dit evenement bood een platform voor studenten, alumni en professionals om te netwerken en kennis te delen.
08/01/25
Reisbranche, verzekeraars en ministerie sluiten convenant voor crisisaanpak
De ANVR, het SGR, het Verbond van Verzekeraars en het Ministerie van Buitenlandse Zaken hebben vandaag een nieuw convenant ondertekend. Dit convenant, het Bijzondere Bijstand bij Crisis in het Buitenland Convenant (BBC), zorgt voor een nog betere samenwerking tussen de overheid en private partijen om Nederlandse reizigers in het buitenland te beschermen, op te vangen en te repatrieren in geval van een crisis.
08/01/25
Vakantiebeurs mikt op zowel b-to-c als b-to-b
De Vakantiebeurs 2025 is vandaag van start gegaan met de Travel Trade Days. De 54ste editie van deze beurs werd geopend door de minister van buitenlandse zaken, Caspar Veldkamp, samen met de Utrechtse burgemeester Sharon Dijksma.
08/01/25
Horeca van herstel naar crisis: aantal faillissementen piekt in 2025
De Nederlandse restaurantbranche dreigt in 2025 een recordaantal van 450 failissementen te bereiken, blijkt uit een analyse van ABN AMRO en Hotelschool The Hague.
08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
08/01/25
Zomervakantie 2025: Dit zijn de trends
Onderzoeken van TUI resulteren in een vijftal trends en een overzicht van de meest geboekte bestemmingen op dit moment.
08/01/25
Exclusief voor leden
8% meer reizigers voor Schiphol in 2024
In 2024 reisden 66,8 miljoen reizigers met het vliegtuig van, via of naar luchthaven Schiphol. Dat is een toename van 8% ten opzichte van 2023.

||| Agenda |||

08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...