Geplaatst op: 18-11-2021
Auteur: NRIT redactie

Geert Dijks (HISWA-RECRON) onthult 2 primeurs - Recron wordt consumentenmerk

Geert Dijks (HISWA-RECRON) onthult 2 primeurs - Recron wordt consumentenmerk
Geert Dijks: \
Geert Dijks, directeur HISWA-RECRON gaf tijdens zijn interview op de Recreatie Vakbeurs met NRIT 2 primeurs. Enkele tonnen worden gestoken in een arbeidsmarktproject. Groter voor het publiek is de start van de website Recron.nl op 2 december waarop de aangesloten bedrijven zich presenteren.

In een openhartig interview bood Geert Dijks veel strategische maar ook praktische vooruitzichten. Hij keek bewonderend naar de vele stands. "Recreatie is een heel andere wereld geworden. Het zijn unieke concepten en ik denk dat veel daar vanuit de consument veel interesse voor is," zei Dijks onder meer over de accommodaties op de beursvloer.

350.000 euro in project arbeidsmarkt

Een aantal onderwerpen kwamen aan bod die de ontwikkeling van de sector direct raken. De recreatiebedrijven kampen niet meteen met een grote personeelskrapte maar wel met een imagoprobleem. Daarop reageerde Dijks: "We moeten ons meer positioneren als een aantrekkelijke werkgeven." Daarom wordt gekeken of er een vacaturebank geopend kan worden. Ook de instroom heeft de aandacht. "De instroom bekijken we en samen met alle 30 Mbo-opleidingen hebben we het curriculum doorgenomen. We moeten van dat baantje een beroep maken. Dat gaan we samen met andere partijen opschalen. Het moet geen baantje zijn dat je er even bij doet. Bedrijven bieden al goede huisvesting en andere zaken. We hebben daar al een mooie basis. Mensen beseffen nog niet dat de vrijetijdsbranche echt een carrière biedt."

Na het commentaar op de visie over de arbeidsmarkt en de recreatiesector liet hij zijn eerste primeur los. "We komen met een project van 350.000 euro waarmee we met sociale partners een grote campagne uitrollen. Daar kunnen we ook iemand voor aannemen."

Merk Recron.nl vanaf 2 december actief

In het interview komt zijn perspectief aan bod dat recreatiebedrijven zeker nu in de coronaperiode veiligheid, betrouwbaarheid en kwaliteit moeten bieden. Dat blijft niet alleen een ambitie voor de bedrijven, de Nederlandse consument gaat dat ook zien. Dat ontlokte Geert Dijks de tweede primeur. "Onder het merk RECRON gaan we de consument informeren. Op 2 december start Recron.nl als eigen merk met een database 1.0 met alle bedrijven erin met hun producten en diensten. Daarin gaan we verbindingen leggen naar de boekingssystemen van de bedrijven. Dat is exclusief voor de aangesloten RECRON bedrijven. Op de aankomende ledenvergadering wordt het gelanceerd."

Interview

Het complete interview zien? Geert Dijks gaat onder meer nog in op het net aangekondigde steunpakket voor ondernemers als compensatie voor de korte lockdown. De recreatiesector lijkt goed te draaien omdat de overnachtingen op peil blijven maar een is een groot gaat bij de daadwerkelijke omzet.

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH





    ||| Nieuws |||

    31/01/25
    Exclusief voor leden
    Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
    In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
    31/01/25
    Leontien Mees vertrekt bij Maastricht Marketing
    Leontien Mees, directeur-bestuurder van Stichting Maastricht Marketing, heeft aangekondigd dat zij per 1 september 2025 de organisatie zal verlaten. Na ruim acht jaar vindt zij het tijd voor een nieuwe uitdaging.
    31/01/25
    Exclusief voor leden
    Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
    Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
    30/01/25
    Breda Marketing presenteert jaarplan 2025: Toegepaste technologie en creativiteit centraal
    Breda Marketing heeft haar jaarplan 2025 gepresenteerd. De nadruk ligt op samenwerking en innovatie om Breda te profileren als dé 'Stad van Oplossingen'.
    30/01/25
    Exclusief voor leden
    Minder festivals maar meer evenementen georganiseerd
    In 2024 vonden er aanzienlijk meer concerten plaats dan in 2023, terwijl het aantal festivals juist daalde. Festivals en concerten trokken gezamenlijk 30,5 miljoen bezoeken, iets minder dan in 2023. Dit blijkt uit de branchecijfers die Respons jaarlijks in opdracht van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) opstelt. Ook in 2025 staat het aantal festivals onder druk.
    29/01/25
    Exclusief voor leden
    5 grote museale ontwikkelingen in New York
    In toeristenmagneet New York vinden in 2025 in ieder geval 5 grote museale ontwikkelingen plaats. Eén museum is nieuw, de andere vier presenteren grote uitbreidingen.
    28/01/25
    Dit zijn de beste reisbloggers van Nederland
    Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
    28/01/25
    Stichting het Gehandicapte Kind viert 75-jarig jubileum met Samenspeeldagen in Efteling
    De Efteling organiseert samenspeeldagen. Initiatieven zoals Speelbos NEST! zorgen ervoor dat kinderen met een beperking niet aan de zijlijn, maar in de spotlights staan.

    ||| Agenda |||

    06/02/25 t/m 10-02-25
    06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
    HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
    12/02/25 t/m 13-02-25
    12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
    Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
    11/03/25
    11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
    Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
    24/03/25
    24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
    Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...