Geplaatst op: 23-11-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Pandemie verpest vakantiesentiment van Nederlanders niet

Pandemie verpest vakantiesentiment van Nederlanders niet
Foto: EuroParcs

De pandemie verpest de vakantieplannen van de Nederlanders niet. Ze zijn wel voorzichtiger, bereid om een boosterprik te nemen en boeken later. Dat blijkt uit onderzoek van de VakantieDiscounter. Intussen lopen in Nederland de boekingen voor december als een trein, EuroParcs meldt nu al 30% meer boekingen voor de feestmaand.

Uit het onderzoek van de VakantieDiscounter onder 1021 respondenten blijkt dat 71% van hen volgend jaar binnen Europa op vakantie wil. De helft van de respondenten zegt geen probleem te hebben met code oranje. Laura Vlaanderen van dé VakantieDiscounter: "Dat reizigers geen probleem hebben met code oranje wil niet zeggen dat men lak heeft aan de regels. Uit ons onderzoek blijkt ook dat reizigers zich heel goed voorbereiden om zo toch veilig op vakantie te kunnen vertrekken.”

Later boeken en boosterprik

Vanwege de onzekerheid rondom reizen zegt 58% later een vakantie te boeken dan normaal. Bijna de helft (45%) zegt het boeken nog even uit te stellen vanwege de oplopende besmettingen in Nederland. Van alle ondervraagden denkt 52% dat deze vanaf volgende zomer nodig is om vrij te reizen binnen Europa. 83% zegt zelfs een boosterprik te zullen nemen als vrij reizen anders niet mogelijk is. De Nederlandse vakantieganger blijkt optimistisch ingesteld: 88% zegt dat coronamaatregelen ter plaatse geen invloed hebben op de vakantie.

Kerst in een vakantiebungalow

Dichterbij ligt de kerstperiode. EuroParcs ziet in de periode van de kerstvakantie 30% meer boekingen dan in dezelfde periode vorig jaar. Ook de zoekopdrachten op de site schieten voor de decembermaand omhoog. "Het is structurele groei”, verklaart Andries Bruil, directielid van EuroParcs. "We zien dat we met z’n allen steeds vaker kortere vakanties nemen. Men wil als het ware ontsnappen aan de vele prikkels die we voortdurend krijgen. En dan wil men in de natuur de rust zoeken, aan zee uitwaaien en genieten van het comfort op een vakantiepark.”

Trefwoorden: vakanties, reisbranche, verblijfsrecreatie, pandemie

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Eindhoven Airport start met uitbreiding terminal
Bouwbedrijf Heijmans en Eindhoven Airport hebben een aannemingsovereenkomst getekend voor de uitbreiding van de terminal. Deze uitbreiding zal passagiers van de Brabantse luchthaven extra ruimte, comfort en beleving bieden, wat een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de luchthaven betekent
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
08/11/24
Exclusief voor leden
Grote uitstoot door ver-vliegers: Milieu Centraal en Natuur & Milieu lanceren bewustwordingscampagne
Uit een nieuw onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van Milieu Centraal en Natuur & Milieu, blijkt dat 4 op de 10 reizigers de klimaatimpact van verre vliegreizen onderschatten. Om reizigers bewust te maken van deze impact en gedragsverandering te stimuleren, lanceren Milieu Centraal en Natuur & Milieu vandaag de online campagne ‘Op vakantie? Denk dichtbij’.
08/11/24
Druk derde kwartaal voor Nederlandse luchthavens
In het derde kwartaal van 2024 reisden 21,6 miljoen passagiers van en naar de vijf belangrijkste Nederlandse luchthavens. Dit is bijna 4% meer dan in hetzelfde kwartaal van 2023. Waar reisden al die passagiers naar toe?
07/11/24
Opmars Nederlandse tweewielermarkt zet zich voort
Het aantal fietsen, brom/snorfietsen en motoren in ons land blijft gestaag groeien. Nu al tot een park van inmiddels 26,2 miljoen tweewielers

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.