Geplaatst op: 24-11-2021
Auteur: NRIT redactie

Zo kunnen we onze steden groener maken

Zo kunnen we onze steden groener maken
Veel kansen om steden groener te maken.
Volgens de Verenigde Naties woonde in 2018 55 procent van de wereldbevolking in steden, en dat aantal zal naar verwachting toenemen tot 60 procent in 2030. Door de sterke concentratie van inwoners dragen steden enorm bij aan de algemene niveaus van vervuiling en CO2-uitstoot, maar biedt ook de mogelijkheid om veranderingen door te voeren die een brede en diepe impact kunnen hebben. Steden kunnen bijvoorbeeld groene initiatieven nemen door zonnepanelen te plaatsen op gemeentelijke gebouwen. Vervolgens kunnen inwoners ervoor kiezen om deze opgewekte duurzame energie te gebruiken. Daarnaast helpen de onderstaande manieren ook om Nederlandse steden groener te maken. 

Efficiënt openbaar vervoer 

Of het nu gaat om hightech of bescheiden, vervoersoplossingen waarmee mensen zich snel en gemakkelijk zonder auto kunnen verplaatsen, zijn een essentieel onderdeel van een groene stad. De meest duurzame transitsystemen maken gebruik van schone technologieën en verminderen de CO2-uitstoot. Sommige steden hebben goed georganiseerde metrosystemen, terwijl andere alleen busbanen hebben. De beste openbaarvervoersystemen voldoen aan de behoeften van de bevolking met betrouwbare service en handige routes.

Opvallende groene gebouwen

Showcase-ontwikkelingen die de grootste, hoogste en groenste gebouwen willen zijn, kunnen soms worden gezien als "window dressing" voor overheden en bedrijven die op zoek zijn naar groene geloofwaardigheid. Maar zolang ze niet allemaal het werk van een stad zijn, bieden prominente, opvallende milieuvriendelijke structuren zeer zichtbare symbolen van groene intenties en vestigen ze de aandacht op de nieuwste technologieën.

Kwalitatieve openbare ruimtes

Te midden van alle wolkenkrabbers en drukke wegen heeft een goede groene stad plekken die op menselijke maat zijn gebouwd of gerenoveerd, plekken waar mensen veilig kunnen wandelen en gezellig samenkomen. Of het nu de High Line van New York is, een oude spoorwegverbinding die is omgebouwd tot een loopbrug of een populair winkelgebied voor voetgangers in Kopenhagen, zulke plaatsen stimuleren niet alleen het te voet verkennen, maar verminderen ook de behoefte aan grote privéwoningen door gemeenschappelijke ruimte te creëren voor mensen om van te genieten.

Slim energiebeleid

Het kopen van hernieuwbare energie en het verplicht stellen van efficiëntiemaatregelen zijn twee manieren waarop een stad haar economische slagkracht kan gebruiken om een markt voor groenere producten op te bouwen en tegelijkertijd haar eigen milieu-impact en vaak ook de bedrijfskosten)te verlagen, bijvoorbeeld met een energievergelijker. Dankzij het geavanceerde afvalprogramma van Noorwegen kan het afval van de stad bijvoorbeeld worden verbrand en omgezet worden in energie om de stad te verwarmen. Ook veel Nederlandse steden proberen hier al gebruik van te maken.

Veel groene parken

Parken zijn de 'longen van de stad', zei architect Frederic Law Olmsted ooit over Central Park in New York. Van de 500 jaar oude Giardino della Guastella in Milaan tot het Stadtpark van Wenen, parken bieden zowel een plek voor gekwelde stadsbewoners om diep adem te halen, te ontspannen en contact te maken met de natuur, als een verkoelende tegenhanger van het hitte-eilandeffect gecreëerd door al dat asfalt. Het openbaar groen verbetert de leefbaarheid van stedelingen en dient bovendien als buffer tegen overstromingen.

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...