HISWA-RECRON moet proactiever zijn en meer inzetten op kwaliteit
HISWA-RECRON gaat zich proactiever opstellen en richting arbeidsmarkt, consument en overheid meer inzetten op kwaliteit. Kwaliteit als werkgever, kwaliteit van de aangesloten bedrijven richting consument en kwaliteit als autoriteit richting de overheid. Dat zei Geert Dijks, directeur van brancheorganisatie HISWA-RECRON, tijdens een interview met Marc Gerlings van NRIT op de Recreatie Vakbeurs 2021 in Hardenberg.
Dijks vertelt wat hij onder proactief verstaat: "We moeten als brancheorganisatie meer vooruit werken en denken en daarbij aan de ondernemerskant en de consumentenkant zowel ontwikkelingen in de gaten houden als het sentiment.” Dijks vindt dat zijn organisatie zich meer moet verdiepen in de materie en zich ook duidelijker als autoriteit op het gebied van recreatiewatersport moet positioneren richting de overheid zodat er geen gemeentelijk, provinciaal of rijksbesluit meer wordt genomen zonder dat HISWA-RECRON geraadpleegd wordt.
Aantrekkelijker werkgever worden
In verband met de personeelsschaarste moet de sector zich meer gaan positioneren als aantrekkelijke werkgever, zegt Dijks in het interview. "Medewerkers in de sector zijn voor mij ‘human capital’, waarin je moet investeren middels trainingen en opleidingen, goede arbeidsvoorwaarden en het begeleiden naar een volgende stap. Ondernemers willen we helpen met vacaturebanken en met het zorgen dat de in- en doorstroom op het bedrijf plaatsvindt. In dat kader hebben we alle 30 leisure-opleidingen op MBO-niveau bezocht en met hen gaan we het curriculum tegen het licht houden zodat het past bij onze sector. Daarnaast starten we, mede dankzij een subsidie van 350.000 euro die we daarvoor hebben gekregen, begin 2022 met een grote landelijke arbeidsmarktbrandingcampagne, ‘Als vrije tijd je werk is’. Met als achterliggend doel om van een baantje een beroep te maken en mensen te stimuleren bewust voor het vak te kiezen. Daarbij werken we ook samen met andere sectoren in de gastvrijheidseconomie.”
Een ander doel voor de HISWA-RECRON is om kennis over trends voor de aangesloten ondernemers bereikbaar te maken via bijvoorbeeld webinars of brainstormsessies. Daarnaast heeft HISWA-RECRON kennispartners en doet het conjunctuurmetingen en biedt de kennisbank allerlei instrumenten om actuele trends waar te nemen.
Leden als kwaliteitsbedrijven positioneren
In de coronatijd blijkt veiligheid, zekerheid en betrouwbaarheid van leisurebedrijven een belangrijk item voor consumenten die te maken hebben met een diffuse markt. "We willen daarom onze leden meer positioneren als kwaliteitsbedrijven. Daarbij hebben we al goud in handen want alle zestien segmenten werken al met algemene voorwaarden. Bovendien is een geschillencommissie, opgesteld in samenwerking met de ANWB en de Consumentenbond. En we hebben een garantstelling dat als een van ‘onze’ erkende bedrijven zijn afspraken niet nakomt, wij dat betalen aan de klant.”
HISWA-RECRON gaat op 2 december ook starten met www.recron.nl. Die website bevat een database met alle leden en hun producten, diensten en activiteiten. Uiteindelijk moet die site uitgroeien tot een hightech-systeem met verbindingen naar boekingssites. Daarmee positioneert HISWA-RECRON zich naar de overheid, de arbeidsmarkt en de consument.
Daar waar HISWA-RECRON tot nu toe vooral wordt geassocieerd met verblijfsrecreatie wil de organisatie zich nu ook gaan richten op dagrecreatie. Dijks: "We willen een aantal segmenten daarvan groter maken en gaan starten met de indoorsport- en indoorspeelhallen.”