Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 30-11-2021
Auteur: Redactie
NRIT

Eerste datahub voor vrijetijdseconomie gelanceerd

Eerste datahub voor vrijetijdseconomie gelanceerd

MarketingOost lanceert de eerste datahub in de Nederlandse vrijetijdseconomie. Het unieke dataplatform biedt ondernemers, overheden en kennisinstituten de mogelijkheid alle beschikbare relevante kennis en informatie op het gebied van toerisme en recreatie te delen. Het is voor het eerst dat binnen de sector zoveel bronnen en data bij elkaar komen. "De vrijetijdseconomie zet hiermee belangrijke stappen in het werken met smart data”, zegt Wendy Weijdema, Manager Strategie, Onderzoek & Innovatie van MarketingOost.

In het decembernummer van R&T een uitgebreid interview met de betrokkenen bij het project waar de kansen voor beleidsmakers, ondernemers en andere provincies worden toegelicht. 

Pilotproject Landelijke Data Alliantie

De datahub van MarketingOost is een pilotproject van de provincie Overijssel als onderdeel van de monitor bezoekersstromen en van de Landelijke Data Alliantie (LDA), een open netwerk van alle partijen in Nederland die behoefte hebben aan data en inzichten over toerisme van, naar en in ons land. De hub is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC). Subsidie van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat maakt het initiatief mogelijk. "Wij werken aan het verzamelen en delen van relevante data en inzichten voor de sector. De nadruk ligt daarbij op nieuwe (big)databronnen en analysetechnieken. Bij de pilot in Overijssel testen we de mogelijkheden van een regionale datahub. Deze ervaringen zijn waardevol voor heel Nederland”, zegt Marieke Politiek, voorzitter Programmaraad LDA.

Sector mist kansen

Het platform dat is ontwikkeld door de wereldwijde marktleider in technologie van geografische informatiesystemen, ESRI Nederland, vormt een prima basis voor andere gebiedsmarketingorganisaties (DMO’s) om eigen datahubs te ontwikkelen. Daarmee zou de hele vrijetijdseconomie een stap voorwaarts maken. Ondernemers, overheden en andere betrokken partijen weten nu vaak niet af van het bestaan van data of laten die links liggen omdat de informatie te ingewikkeld is of niet aansluit bij de wensen. Daardoor blijft de potentie van veel data onbenut en mist de sector kansen.

DataHubOverijssel

Goed overzicht

Toegankelijkheid en overzichtelijkheid zijn belangrijke uitgangspunten geweest bij de ontwikkeling van de datahub. Gebruikers stuiten niet op eindeloze tabellen en modellen, maar op heldere informatie waarmee ze direct aan de slag kunnen. Vooral het totaaloverzicht is belangrijk, zegt Wendy Weijdema. "We onderzoeken in onze sector voortdurend voorzieningen, capaciteit en bezoekersstromen en beschikken over ontzettend veel informatie over natuur, landschap, routes en cultuurhistorie, maar een goed overzicht ontbreekt. Nu is dat complete beeld van een gebied er wél en heb je toegang tot regionale en landelijke data. Dankzij dit unieke dataplatform kunnen ondernemers en overheden veel beter inspelen op trends, ontwikkelingen en actuele thema’s. Ze maken beslissingen aan de hand van feiten en cijfers.”

Verzamelplaats van data

MarketingOost beschouwt de datahub als dé verzamelplaats van alle data in de Overijsselse vrijetijdseconomie. Meer dan 25 bronnen - die in de loop van de tijd steeds verder worden aangevuld - komen daarin samen. De datahub bevat bijvoorbeeld specifieke cijfers over overnachtingen en bestedingen uit de Regiomonitor, en de kansenkaart voor nieuwe gebieds- en aanbodontwikkeling. Binnenkort komt daar ook de waardering van de routenetwerken bij. Alle beschikbare gegevens vormen bovendien een prima basis voor veel concrete producten. Gebruikers, waarbij je kunt denken aan ondernemers in de vrijetijdseconomie, beleidsambtenaren toerisme, maar ook studenten en docenten van toerisme-opleidingen, kunnen de beschikbare informatie bijvoorbeeld gebruiken voor het ontwikkelen van kaarten, webapps en dashboards.

DataHubOverijssel
Link: https://datahub-marketingoost.hub.arcgis.com/
Trefwoorden: onderzoek, aanbod, vraag, verblijfsrecreatie, dagrecreatie, routes, overijssel

CELTH



||| Nieuws |||

24/04/25
KLM voegt Barbados weer toe aan winterbestemmingen
KLM start in het winterseizoen van 2025 met de heropening van de nieuwe tropische bestemming Bridget...
24/04/25
Exclusief voor leden
Regent renoveert twee cruiseschepen
Regent Seven Seas Cruises, renoveert twee schepen in 2025 en 2026. Het gaat om de Seven Seas Mariner en Seven Seas Voyager. De Mariner mag als eerste omdat het in 2026 een wereldcruise vaart.
24/04/25
BinnenhofBuiten doneert spiegelend kunstwerk aan Flora Restaurant en Filmhuis
Het Haagse stadsprogramma BinnenhofBuiten schenkt een monumentaal kunstwerk van de Haagse kunstenaar Marleen Sleeuwits aan Flora Restaurant en Filmhuis.
22/04/25
Exclusief voor leden
Future Dikes krijgt steun van boekingsplatform
Natuurhuisje doneert 50.000 euro aan het project Future Dikes van Radboud Universiteit. Dijken vol natuur zijn niet alleen leuk voor recreanten maar het biedt dieren en insecten lange verbindingen met andere natuur.
22/04/25
Twee Utrechtse informatiepunten open Hollandse Waterlinies en Neder-Germaanse Limes
In de provincie Utrecht zijn twee nieuwe informatiepunten geopend over het UNESCO Werelderfgoed: de Hollandse Waterlinies en de Neder-Germaanse Limes.
18/04/25
Website Ophetwater.nl voor routes op het water
Het Watersportverbond heeft een nieuwe website gelanceerd: Ophetwater.nl. Deze gebruiksvriendelijke ...
18/04/25
Nederlands toerisme licht in de min in eerste twee maanden van 2025
Nederland heeft in toeristisch opzicht een matige eerste twee maanden van 2025 achter de rug. Het aantal gasten in logiesaccommodaties daalde met 2,1% ten opzichte van dezelfde periode in 2024. In overnachtingen gemeten was de daling met -4,0% nog sterker.
18/04/25
Exclusief voor leden
Efteling kondigt nieuwe familieattractie en heropening van Wonder Hotel aan
De Efteling heeft spannende nieuwtjes voor haar bezoekers. Zo komt er een nieuwe familie-attractie en heropent het Eftelinghotel na een grondige renovatie.

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...