Geplaatst op: 30-11-2021
Auteur: Redactie
NRIT

Eerste datahub voor vrijetijdseconomie gelanceerd

Eerste datahub voor vrijetijdseconomie gelanceerd

MarketingOost lanceert de eerste datahub in de Nederlandse vrijetijdseconomie. Het unieke dataplatform biedt ondernemers, overheden en kennisinstituten de mogelijkheid alle beschikbare relevante kennis en informatie op het gebied van toerisme en recreatie te delen. Het is voor het eerst dat binnen de sector zoveel bronnen en data bij elkaar komen. "De vrijetijdseconomie zet hiermee belangrijke stappen in het werken met smart data”, zegt Wendy Weijdema, Manager Strategie, Onderzoek & Innovatie van MarketingOost.

In het decembernummer van R&T een uitgebreid interview met de betrokkenen bij het project waar de kansen voor beleidsmakers, ondernemers en andere provincies worden toegelicht. 

Pilotproject Landelijke Data Alliantie

De datahub van MarketingOost is een pilotproject van de provincie Overijssel als onderdeel van de monitor bezoekersstromen en van de Landelijke Data Alliantie (LDA), een open netwerk van alle partijen in Nederland die behoefte hebben aan data en inzichten over toerisme van, naar en in ons land. De hub is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC). Subsidie van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat maakt het initiatief mogelijk. "Wij werken aan het verzamelen en delen van relevante data en inzichten voor de sector. De nadruk ligt daarbij op nieuwe (big)databronnen en analysetechnieken. Bij de pilot in Overijssel testen we de mogelijkheden van een regionale datahub. Deze ervaringen zijn waardevol voor heel Nederland”, zegt Marieke Politiek, voorzitter Programmaraad LDA.

Sector mist kansen

Het platform dat is ontwikkeld door de wereldwijde marktleider in technologie van geografische informatiesystemen, ESRI Nederland, vormt een prima basis voor andere gebiedsmarketingorganisaties (DMO’s) om eigen datahubs te ontwikkelen. Daarmee zou de hele vrijetijdseconomie een stap voorwaarts maken. Ondernemers, overheden en andere betrokken partijen weten nu vaak niet af van het bestaan van data of laten die links liggen omdat de informatie te ingewikkeld is of niet aansluit bij de wensen. Daardoor blijft de potentie van veel data onbenut en mist de sector kansen.

DataHubOverijssel

Goed overzicht

Toegankelijkheid en overzichtelijkheid zijn belangrijke uitgangspunten geweest bij de ontwikkeling van de datahub. Gebruikers stuiten niet op eindeloze tabellen en modellen, maar op heldere informatie waarmee ze direct aan de slag kunnen. Vooral het totaaloverzicht is belangrijk, zegt Wendy Weijdema. "We onderzoeken in onze sector voortdurend voorzieningen, capaciteit en bezoekersstromen en beschikken over ontzettend veel informatie over natuur, landschap, routes en cultuurhistorie, maar een goed overzicht ontbreekt. Nu is dat complete beeld van een gebied er wél en heb je toegang tot regionale en landelijke data. Dankzij dit unieke dataplatform kunnen ondernemers en overheden veel beter inspelen op trends, ontwikkelingen en actuele thema’s. Ze maken beslissingen aan de hand van feiten en cijfers.”

Verzamelplaats van data

MarketingOost beschouwt de datahub als dé verzamelplaats van alle data in de Overijsselse vrijetijdseconomie. Meer dan 25 bronnen - die in de loop van de tijd steeds verder worden aangevuld - komen daarin samen. De datahub bevat bijvoorbeeld specifieke cijfers over overnachtingen en bestedingen uit de Regiomonitor, en de kansenkaart voor nieuwe gebieds- en aanbodontwikkeling. Binnenkort komt daar ook de waardering van de routenetwerken bij. Alle beschikbare gegevens vormen bovendien een prima basis voor veel concrete producten. Gebruikers, waarbij je kunt denken aan ondernemers in de vrijetijdseconomie, beleidsambtenaren toerisme, maar ook studenten en docenten van toerisme-opleidingen, kunnen de beschikbare informatie bijvoorbeeld gebruiken voor het ontwikkelen van kaarten, webapps en dashboards.

DataHubOverijssel
Link: https://datahub-marketingoost.hub.arcgis.com/
Trefwoorden: onderzoek, aanbod, vraag, verblijfsrecreatie, dagrecreatie, routes, overijssel

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
07/01/25
ACSI meldt top kampeerjaar
Campingspecialist ACSI meldt dat 2024 het beste kampeerjaar ooit was voor de organisatie. Ten opzichte van 2023 zag ACSI het aantal boekingen voor campings met 39% stijgen en registreerde het ruim 15% meer online zoekopdrachten door Europese kampeerders.
06/01/25
Meer campers en caravans verkocht
In 2024 zijn 10,6% meer nieuwe campers en 6,0% meer nieuwe caravans zijn verkocht in Nederland. Op 1 januari 2025 stond er een recordaantal van 623.158 caravans en kampeerauto’s geregistreerd.
06/01/25
Exclusief voor leden
Solo reizen met de camper: een groeiend fenomeen
Het aantal mensen dat alleen op reis gaat met een camper neemt flink toe. Dit blijkt uit cijfers van Goboony. Het merendeel van de solo-camperaars bestaat uit vrouwen van boven de 45 jaar.
06/01/25
Vijfde park voor MarinaParken
MarinaParken heeft per 2 januari 2025 Soal Beach Resort in Workum overgenomen. Dit iconische vakantiepark aan het IJsselmeer is per vandaag onderdeel van de MarinaParken-familie en zal verdergaan onder de naam MarinaPark Beach Resort Soal.
06/01/25
Exclusief voor leden
Nieuwe Europese campagne voor Center Parcs: ‘Volg je natuur’
Center Parcs roept met haar nieuwe Europese campagne ‘Volg je natuur’ op om de verbinding met jezelf en de natuur te versterken. De vakantieparken willen gasten de mogelijkheid bieden om te ontsnappen aan de dagelijkse hectiek en tot rust te komen in een natuurlijke omgeving.
06/01/25
Exclusief voor leden
Vacansoleil na faillissement in 2023 weer op Vakantiebeurs 2025
Vacansoleil staat na het faillissement en de overname door Pierre & Vacances - Center Parcs Group voor het eerst weer op de Vakantiebeurs. Het bedrijf heeft het afgelopen jaar flink aan de doorstart gewerkt en kan weer kampeeraccommodaties op 1.000 campings in 17 Europese landen aanbieden.
31/12/24
Exclusief voor leden
Vakanties van Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode: de feiten
Hoe gaan Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode op vakantie? Waar gaan ze naar toe en met wie? Hamvraag is of we in meerderheid gaan skiën. Het CBS zocht dat uit.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...