Geplaatst op: 01-12-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Airbnb genereerde pré-corona 345.000 banen in de EU

Airbnb genereerde pré-corona 345.000 banen in de EU
Photo by cottonbro from Pexels

In 2019 hebben gebruikers van Airbnb in Europa 19 miljard euro aan de EU-economie bijgedragen. Het gebruik van Airbnb genereerde 345.000 banen. Dat heeft Oxford Economics in opdracht van Airbnb uitgezocht. De onderzoekers hebben ook het effect van de pandemie onder de loep genomen. Voor Nederland is Airbnb in Amsterdam uitgelicht. 

Volgens het onderzoek droegen reizen via Airbnb in 2019 bij aan zo’n 345.000 banen in de gehele EU, wat gelijk staat aan een bijdrage van 19 miljard euro (BBP) aan uitgaven door Airbnb-gasten. Vooral in Frankrijk (81.000 banen), Spanje (62.000), Portugal (39.000) en Italië (35.000) werden veel banen gegenereerd. 

198 miljoen euro besteed in Amsterdam

Airbnb heeft in 2019 in totaal 198 miljoen euro aan de Amsterdamse economie bijgedragen. Dit leverde duizenden banen op en maakte 3,6% uit van alle uitgaven door toeristen in de hoofdstad. Uit het onderzoek bleek dat Airbnb in 2019 heeft bijgedragen aan ruim 3.100 banen in Amsterdam, waarvan een derde in de restaurantsector en meer dan een kwart in de detailhandel. Daarnaast heeft Airbnb sinds 2015 namens hosts en gasten in Amsterdam meer dan 34 miljoen euro aan toeristenbelasting geïnd en afgedragen. Tot 97% van het totaalbedrag dat hosts rekenen als zij via Airbnb verhuren, komt direct bij henzelf terecht. 

Meer overnachtingen buiten steden

Het onderzoek geeft ook een beeld van het gebruik van Airbnb tijdens de pandmie. Overnachten is steden werd fors minder populair en het platform zag het aantal overnachtingen buiten de grote steden vier keer zo sterk toenemen als in de gehele reissector wat bijdraagt aan een nieuw evenwicht in het reizen binnen de EU. Tegelijkertijd is volgens Oxford Economics het aantal banen dat wordt ondersteund door het reizen via het platform in de EU gestegen van 4,7 per 1.000 gasten in 2019, naar 5,1 banen per 1.000 gasten in 2020. Dit werd veroorzaakt door hogere uitgaven van gasten en langere verblijven via Airbnb. Deze trend is ook duidelijk zichtbaar in Nederland: uit gegevens van Airbnb blijkt dat bijna 90% van de boekingen plaatsvond voor bestemmingen buiten Amsterdam. 

Link: https://news.airbnb.com/wp-content/uploads/sites/4/2021/11/Airbnb-EU27-Oxford-Economics-report-Nov-21.pdf
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, platformeconomie, airbnb, toegevoegde waarde, werkgelegenheid

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...