Geplaatst op: 01-12-2021
Auteur: Peter Bekkering
NRIT

De relatie tussen financiering en human capital

De relatie tussen financiering en human capital

Personeel moet niet je bottleneck worden. Deze waarschuwing gaf Guido Aerts, programmamanager bij CELTH, aan de leisuremarkt tijdens een interview met Marc Gerlings van NRIT op de Recreatie Vakbeurs 2021 in Hardenberg.

Als programmamanager is zijn belangrijkste rol schakelen en makelen tussen de belangrijkste onderzoeksvragen uit het werkveld en vandaaruit onderzoek te definiëren en vervolgens daar onderzoekers bij te vinden. Zijn belangrijkste aandachtsgebieden zijn businessmodellen, verdienmodellen, financiering en human capital. Aerts ziet een relatie tussen financiering en human capital: "Het begint bij de investeringsbeslissing die je kunt koppelen aan de capaciteit. Het aantal plekken op een camping of in een restaurant moet gefinancierd worden en die financiering moet voor een groot deel uit de exploitatie komen. Die financiering moet bovendien de capaciteit die je hebt opgelijnd tot wasdom kunnen brengen. Je moet daarom zorgen dat personeel niet de bottleneck wordt: het heeft geen zin om 100 vakantiehuisjes te hebben als je er maar 70 kunt schoonmaken.” Kenmerkend voor de bedrijfstak leisure is voor Aerts bovendien dat het echt ‘people’s business’ is: "De belevenissen die gedefinieerd zijn hebben een hele hoge mens-factor.”

Arbeidsmarkt

Aerts ziet het gevaar dat exploitanten komen vast te zitten aan de arbeidskant. "Dat is nu extra prominent omdat door corona veel mensen, met name jongeren, de sector hebben moeten verlaten en niet meer terugkomen. Bovendien is de instroom in de opleidingen, in ieder geval bij de HBO’s, ook iets lager.” En dat terwijl de binnenlandse leisure-sector juist, ondanks of misschien wel dankzij corona, enorm goede jaren heeft gedraaid. Aerts: "De verklaring daarvoor is enerzijds de enorme behoefte om – ondanks eventuele reisverboden naar het buitenland – toch erop uit te gaan en anderzijds het stuwmeer aan beschikbaar spaargeld.”

Volgens Aerts zijn er een aantal ontwikkelingen in de leisuremarkt waar te nemen, als je kijkt naar de financiering. "Als eerste heb je de grote partijen, vaak investeringsmaatschappijen, die grote aantallen locaties en huisjes hebben. Zij trekken hun investering uit de kapitaalmarkt. Het zijn ook vaak sterke operators met strakke protocollen in de uitvoering waarmee op kostenniveau goed gewerkt kan worden. Voor mij laat het instappen van investeringsmaatschappijen zien dat zij de markt heel positief zien. Hun aanpak is dat ze het areaal saneren en vaak gaan voor minder huisjes maar wel van een luxer niveau en met een grotere buitenruimte. Ze spelen daarmee in op een drang naar luxe die ik ook als belangrijke trend in de markt zie.”

Financiering

Omdat institutionele beleggers op de leisuremarkt nog behoorlijk afwezig zijn, ziet Aerts veel mogelijkheden. "Het is namelijk een groeimarkt.” Het lijkt er bovendien op dat er een relatie is tussen meer investeringen op de leisuremarkt en de groei van die markt. Aerts: "Recent onderzoek heeft bovendien aangegeven dat we in Nederland ‘kampioen deeltijdwerken’ zijn en dat er dus nog veel potentie voor de leisuremarkt – lees: uren om te besteden – aanwezig is. Het toont ook aan dat Nederlanders meer waarde hechten aan meer vrije tijd dan aan meer loon. En dat doet weer vermoeden dat ze daar ook meer geld aan willen besteden. In die zin kan dus de kapitaalkant de gedragskant beïnvloeden.”

Toch lijken leisure-ondernemers nog steeds vooral te kiezen voor bancair krediet in plaats van voor investeringsmaatschappijen. Aerts: "Er wordt weinig creatief gedacht over andere mogelijkheden. Zelfs de crowdfundingsacties zijn in de praktijk vaak niet meer dan vrij dure leningen.” Hij noemt daarnaast nog een factor: "Typisch Nederlands is dat we het heel moeilijk vinden ons vermogen te delen met anderen. Zo komt bijvoorbeeld bijna niemand in de leisuremarkt op het idee om een deel van zijn bedrijf in aandelen aan iemand anders over te doen. Je houdt dan nog steeds de zeggenschap, maar krijgt wel een groei van het eigen vermogen. Mogelijk dat een deel van de verklaring ook is dat er in deze sector nog veel familiebedrijven zijn. En die kunnen door veel extra uren te maken een exploitatie rond maken die je in een contractomgeving met een CAO niet kunt realiseren. Die bereidheid om die uren te maken, maakt dat ook de familiebedrijven in de sector zullen overleven. Bovendien hebben die familiebedrijven een onverzettelijkheid en weerbaarheid waardoor ze wel een aantal klappen kunnen opvangen. Hun primaire drive is ook niet om geld te verdienen, het zijn passie-ondernemers.”

Booming markt

Aan het eind noemt Aerts nog een ontwikkeling, de markt van mensen die een eigen huisje hebben dat ze grote delen van het jaar verhuren. "Die markt is de afgelopen jaren duidelijk booming. Dat heeft grotendeels met de vergrijzing te maken. Bovendien is het een solide investering.”


Trefwoorden: verblijfsrecreatie, dagrecreatie, financiering, arbeidsmarkt,

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
07/01/25
ACSI meldt top kampeerjaar
Campingspecialist ACSI meldt dat 2024 het beste kampeerjaar ooit was voor de organisatie. Ten opzichte van 2023 zag ACSI het aantal boekingen voor campings met 39% stijgen en registreerde het ruim 15% meer online zoekopdrachten door Europese kampeerders.
06/01/25
Meer campers en caravans verkocht
In 2024 zijn 10,6% meer nieuwe campers en 6,0% meer nieuwe caravans zijn verkocht in Nederland. Op 1 januari 2025 stond er een recordaantal van 623.158 caravans en kampeerauto’s geregistreerd.
06/01/25
Exclusief voor leden
Solo reizen met de camper: een groeiend fenomeen
Het aantal mensen dat alleen op reis gaat met een camper neemt flink toe. Dit blijkt uit cijfers van Goboony. Het merendeel van de solo-camperaars bestaat uit vrouwen van boven de 45 jaar.
06/01/25
Vijfde park voor MarinaParken
MarinaParken heeft per 2 januari 2025 Soal Beach Resort in Workum overgenomen. Dit iconische vakantiepark aan het IJsselmeer is per vandaag onderdeel van de MarinaParken-familie en zal verdergaan onder de naam MarinaPark Beach Resort Soal.
06/01/25
Exclusief voor leden
Nieuwe Europese campagne voor Center Parcs: ‘Volg je natuur’
Center Parcs roept met haar nieuwe Europese campagne ‘Volg je natuur’ op om de verbinding met jezelf en de natuur te versterken. De vakantieparken willen gasten de mogelijkheid bieden om te ontsnappen aan de dagelijkse hectiek en tot rust te komen in een natuurlijke omgeving.
06/01/25
Exclusief voor leden
Vacansoleil na faillissement in 2023 weer op Vakantiebeurs 2025
Vacansoleil staat na het faillissement en de overname door Pierre & Vacances - Center Parcs Group voor het eerst weer op de Vakantiebeurs. Het bedrijf heeft het afgelopen jaar flink aan de doorstart gewerkt en kan weer kampeeraccommodaties op 1.000 campings in 17 Europese landen aanbieden.
31/12/24
Exclusief voor leden
Vakanties van Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode: de feiten
Hoe gaan Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode op vakantie? Waar gaan ze naar toe en met wie? Hamvraag is of we in meerderheid gaan skiën. Het CBS zocht dat uit.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...