Geplaatst op: 03-12-2021
Auteur: Peter Bekkering
NRIT

Kom bij Jong RECRON!

Kom bij Jong RECRON!

Jonge ondernemers in de recreatiebranche hebben er veel baat bij om zich aan te sluiten bij Jong RECRON. Dat zei Rozemarijn Dees (35) tijdens een interview met Marc Gerlings van NRIT op de Recreatie Vakbeurs 2021 in Hardenberg. Dees is eigenaar van strandcamping Zuidduinen in Katwijk aan Zee en negen jaar bestuurslid van Jong RECRON, een vereniging voor jongeren van 18 tot 35 jaar die werkzaam zijn in de recreatiebranche of dat in de toekomst van plan zijn.

Dees roept jonge ondernemers op om zich aan te sluiten bij Jong RECRON: "Het is belangrijk dat je gelijkgestemde leeftijdsgenoten uit de branche vindt waar je ervaringen mee kunt uitwisselen. En dat je nummers hebt die je kunt bellen wanneer je ergens tegenaan loopt.” Dees doet het ook zelf. "Ik heb bijvoorbeeld Jappe Eggink gebeld, met ik wie ik nog kort samen in het bestuur heb gezeten, en hij begeleidde met bij de verkoop van Zuidduinen. En Bas Durieux, die de afgelopen winter alle infrastructuur op de camping heeft vervangen. En soms bel ik collega-ondernemers om ervaringen mee uit te wisselen.”

Lastige jaren zonder Duitse gasten

In een interview komt ook ter sprake dat Nederland steeds afhankelijker is van inkomend toerisme uit met name België en Duitsland, zeker aan de kust. Corona raakt echter juist dat segment en de verwachting is dat er ook in de nabije toekomst tijdsblokken zullen zijn waarin juist de toeristen uit de buurlanden niet mogen komen. Dees herkent dat: "Normaal gesproken hebben we zo’n 65 tot 70 procent Duitse gasten in de zomervakantie en met Pasen ligt dat percentage nog hoger. Dit jaar echter waren er met Pasen geen Duitse gasten en hebben we het in de zomer gelukkig kunnen opvangen met Nederlandse gasten. Ook omdat we de marketing, die een derde partij voor ons doet, hebben verschoven van de Duitse naar de Nederlandse doelgroep. Uiteindelijk was dit jaar het percentage Nederlandse gasten 65 procent, daar waar dat aandeel normaal Duitse gasten zijn.” Dat had ook een nadeel: "We hadden daardoor minder boekingen ver van tevoren. Duitsers boeken verder van tevoren, waardoor we normaal ook in de winter al inkomsten hebben.” Dees kreeg door corona ook voor het tweede achtereenvolgende jaar te maken met een valse start van het toeristenseizoen. De onduidelijkheid opnieuw over het moment van opening, aangevuld met soms ook nog slecht weer, maakten het er daarnaast ook niet gemakkelijker op.

Gasten meer op omgeving gericht

Op de Recreatie Vakbeurs zag Dees wel een ontwikkeling bij consumenten. "Er komt steeds meer aandacht voor de omgeving, dus niet voor wat je zelf op de camping hebt aan entertainment maar echt voor de omgeving. Ook zie je dat comfort voor consumenten steeds belangrijker wordt. En een derde trend die ik zie is dat er meer aandacht is voor afwijkende type accommodaties. De standaard rechthoekige stacaravan kennen ze inmiddels wel. Voor ons geldt wel dat het altijd verplaatsbaar moet zijn.”

Nieuw centrumgebouw met functiecombinaties

Dees vertelt ook over de nieuwbouwplannen van Zuidduinen, dat momenteel 275 plekken heeft inclusief 22 verhuuraccommodaties en 30 seizoensplaatsen. Zo wordt er volgende winter een nieuw centrumgebouw neergezet. "Het huidige gebouw heeft veel horeca die groot maar niet veel open is. Eigenlijk is het een veredelde snackbar waar je zo’n 120 mensen kunt laten zitten. De receptie is slecht geïsoleerd en door het vele glas warmt het in de zomer erg op. En de winkel is heel klein. Daarnaast is er een tweede gebouw met sanitair. Het nieuwe gebouw wordt een soort duin, ingepast in het landschap. En circulair. Met sanitair in de kelder en daarboven receptie en winkel op een meer geïntegreerde manier. En met een kleinere horeca. Door deze aanpak kunnen we op de plek van het voormalige sanitairgebouw extra camperplaatsen gaan maken. Op die manier hopen we een groot deel van de investeringen terug te verdienen. En ook uit de nieuwe horeca verwacht ik meer inkomsten.” Ook slim inzetten van personeel moet geld gaan opleveren: "Door receptie en winkel te integreren kun je bij drukte op elke plek apart iemand neerzetten en bij rust iemand beiden laten combineren. Hetzelfde geldt voor de horeca met niet meer een gezamenlijke bar, maar met zowel een afhaal- als zitgedeelte. Bij beiden geldt dat we de service willen verhogen en ons zo willen onderscheiden.”

Teamgedachte

Zuidduinen traint zelf het personeel en benadrukt daarbij om elkaar te helpen waar nodig. "We brengen ze nadrukkelijk de teamgedachte bij.” De gedreven onderneemster vindt het werk zelf "het mooiste wat er is”. "In de zomer moet je inderdaad een tandje bijzetten, maar daar staat de vrijheid en veel flexibiliteit in de winter tegenover.”

Duurzame focus

Aan het eind gaat ze nog in op duurzaamheid in de branche. "Recreatieondernemers hebben bijna allemaal hun bedrijf in de natuur. Dat betekent dat ze ook een verantwoordelijkheid hebben om daar goed mee om te gaan. Zelf letten we er bij de nieuwbouw ook op: door het circulair te doen en door het zoveel mogelijk in te passen in de omgeving. Maar ook bijvoorbeeld bij de terreinverlichting. Daar kiezen we bewust voor lagere paaltjes omdat dat beter is voor de dieren. We hebben ook de Gouden Green Key, het internationale keurmerk voor duurzame bedrijven in de recreatie- en vrijetijdsbranche en zakelijke markt. En we willen, inspelend op de trend dat voor consumenten omgeving belangrijk is, nadrukkelijk de verbinding versterken tussen ons terrein en de omgeving. In dat verband hebben we ook een cursus gevolgd, ‘Gastheerschap voor het landschap van het Nationaal Park Hollandse Duinen’.”


Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vakantieparken, bungalowparken, campings, kampeerterreinen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
07/01/25
ACSI meldt top kampeerjaar
Campingspecialist ACSI meldt dat 2024 het beste kampeerjaar ooit was voor de organisatie. Ten opzichte van 2023 zag ACSI het aantal boekingen voor campings met 39% stijgen en registreerde het ruim 15% meer online zoekopdrachten door Europese kampeerders.
06/01/25
Meer campers en caravans verkocht
In 2024 zijn 10,6% meer nieuwe campers en 6,0% meer nieuwe caravans zijn verkocht in Nederland. Op 1 januari 2025 stond er een recordaantal van 623.158 caravans en kampeerauto’s geregistreerd.
06/01/25
Exclusief voor leden
Solo reizen met de camper: een groeiend fenomeen
Het aantal mensen dat alleen op reis gaat met een camper neemt flink toe. Dit blijkt uit cijfers van Goboony. Het merendeel van de solo-camperaars bestaat uit vrouwen van boven de 45 jaar.
06/01/25
Vijfde park voor MarinaParken
MarinaParken heeft per 2 januari 2025 Soal Beach Resort in Workum overgenomen. Dit iconische vakantiepark aan het IJsselmeer is per vandaag onderdeel van de MarinaParken-familie en zal verdergaan onder de naam MarinaPark Beach Resort Soal.
06/01/25
Exclusief voor leden
Nieuwe Europese campagne voor Center Parcs: ‘Volg je natuur’
Center Parcs roept met haar nieuwe Europese campagne ‘Volg je natuur’ op om de verbinding met jezelf en de natuur te versterken. De vakantieparken willen gasten de mogelijkheid bieden om te ontsnappen aan de dagelijkse hectiek en tot rust te komen in een natuurlijke omgeving.
06/01/25
Exclusief voor leden
Vacansoleil na faillissement in 2023 weer op Vakantiebeurs 2025
Vacansoleil staat na het faillissement en de overname door Pierre & Vacances - Center Parcs Group voor het eerst weer op de Vakantiebeurs. Het bedrijf heeft het afgelopen jaar flink aan de doorstart gewerkt en kan weer kampeeraccommodaties op 1.000 campings in 17 Europese landen aanbieden.
31/12/24
Exclusief voor leden
Vakanties van Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode: de feiten
Hoe gaan Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode op vakantie? Waar gaan ze naar toe en met wie? Hamvraag is of we in meerderheid gaan skiën. Het CBS zocht dat uit.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...